مطالعه بارش شهاب سنگی 60 میلیون ساله

تیمی از پژوهشگران که به منظور بررسی و مطالعه یک صخره آتشفشانی در جزیره اسکای (Skye) در کشور اسکاتلند مشغول تحقیق بودند، موفق به شناسایی یک بارش شهاب سنگی گسترده شدند که 60 میلیون سال پیش رخ داده بود. این یافته ها از این نظر دارای اهمیت است که نشان دهنده قدیمی ترین بارش شهاب سنگی در این منطقه از جهان در دوران باستان است. بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه، بقایای برخورد شهاب سنگ با سطح زمین در عمق تحتانی لایه ای از مواد مذاب آتشفشانی که 60 میلیون سال پیشینه داشت، به دست آمد.

سایمون درک (Simon Drake) سرپرست این تیم تحقیقاتی درباره کشفیات گروه، اعلام کرد: «در ابتدا ما گمان کردیم که این آثار به رسوبات و ته نشین های آتشفشانی تعلق دارد اما مطالعات بعدی نشان داد که با بقایای یک شهاب سنگ مواجه هستیم.»

در ادامه پژوهشگران با بررسی و مطالعه نمونه های به دست آمده در ازمایشگاه، دریافتند که این نمونه ها حاوی برخی مواد معدنی نادر و ناشناخته هستند که از سیارات و اجرام آسمانی وارد زمین شده اند. این مواد شامل وندیوم غنی (vanadium-rich) نیوبیوم غنی اوسبورنیت (niobium-rich osbornite) بودند.

لازم به توضیح است که هیچ کدام از این مواد معدنی در کره زمین موجود نبوده و در گزارش های منتشر شده در این رابطه عنوان شده است که این مواد توسط ناسا در ماموریت های فضایی در سایر سیارات و به طور خاص در ستاره دنباله دار وایلد 2 (Wild 2 comet) دیده شده است. بقایای شهاب سنگ اسکاتلندی از این نظر نیز دارای اهمیت است که در حالت غیر مذاب باقی مانده که این موضوع خود بیانگر متعلق بودن آن به بخش اصلی و میانی شهاب سنگ سقوط کرده باستانی است.

در آنالیز های انجام شده همچنین مشخص شد که در این شهاب سنگ، مقادیری ریدیت (reidite) نیز وجود دارد. ریدیت به حالت فوق فشرده زیرکون (zircon) گفته می شود که به حالت طبیعی تنها بر اثر سقوط شهاب سنگ ها به وجود می آید.

سیمون درک و تیم تحقیقاتی وی  همچنین در این محل موفق به کشف ماده موسوم به بارینگریت (barringerite)، آهن و مواد معدنی عجیب دیگری در محل برخورد شهاب سنگ با زمین شدند.

در این مطالعات همچنین یک محوطه مربوط به برخورد شهاب سنگ با زمین در فاصله 7 کیلومتری از محوطه اصلی کشف شد که در آن آثار برخورد دو شهاب سنگ دیگر وجود دارد که دارای محتوای مواد معدنی مشابه هستند.

اگرچه مشخص شد که بارش شهاب سنگی فوق  در زیر لایه ای از مواد مذاب است که حدود 60 میلیون سال پیش جاری شده، اما پژوهشگران در حال بررسی و مطالعه تاریخ دقیق این رویداد هستند و قصد دارند که به این سوال پاسخ دهند که آیا جاری شدن مواد مذاب در همین هنگام رخ داده یا بارش شهاب سنگی پیش از فوران مواد مذاب اتفاق افتاده بود.

منبع: ibtimes