سامانه «اطلس علم ایران» طراحی شد

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،در عصر حاضر، تولید علم و بکارگیری دانش حاصل از آن، اساس توسعه یافتگی کشورها و جوامع مختلف محسوب می شود. بر همین اساس در جوامع کنونی اغلب جهت گیری ها در ابعاد مختلف به سمت تولید و توسعه علم و فناوری بوده و سلاح علم به سلاحی راهبردی در عرصه سیاست جهانی تبدیل شده است.

در این بین، جمهوری اسلامی ایران همگام با سیاست جهانی در علم و فناوری و تاکید مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) جهت کسب اقتدار و مرجعیت علمی، تقویت نظام های نظارت و ارزیابی علمی، ارتقا سطح کمی و کیفی تولیدات علمی و توسعه دانش را در تمامی حوزه های علم و فناوری محور اصلی فعالیتهای خود قرار داده است.

در این زمینه، ارائه آمارها و تحلیل های مرتبط و همچنین سنجش و پایش علم در تمامی حوزه ها و بر اساس عملکرد دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور در شهرها و استانهای مختلف می تواند بسیاری از زوایا، محتوا و جنبه های مربوط به عملکرد کشور را در این خصوص برای مدیران، برنامه ریزان و سیاستگذاران امر شفاف سازی کنند.

«اطلس علم ایران» از سوی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری برای یاری رساندن متولیان امر سنجش و ارزیابی عملکرد جمهوری اسلامی ایران در تولید و توسعه علم بوده که در دو شکل چاپی و آنلاین توسط یک تیم تخصصی طراحی و برای استفاده عموم ارائه شده است.

سامانه «اطلس علم ایران»، سامانه ای است که با هدف سنجش و پایش وضعیت کمی تولیدات علمی محققان و پژوهشگران دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور، طراحی شده است.

این سامانه که در حال حاضر داده های استخراج  شده از پایگاه استنادی Web of Science  (WOS) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ شمسی) را بر اساس تعداد تولیدات علمی پژوهشگران ایران شامل می شود.

نسخه سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی نیز در دست تهیه و طراحی است.

از طریق دسترسی به این سامانه از طریق آدرس http://map.ricest.ac.ir امکان جستجوی سهم انواع دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور شامل، دانشگاه های دولتی تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه های علوم پزشکی تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه های آزاد اسلامی و همچنین پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشی در تولید علم مشخص می شود.

میزان سهم تمامی استان های کشور به تفکیک تعداد جمعیت، دانشجو، عضو هیات علمی و تعداد تولیدات علمی به طور دقیق ارائه می شود.

آمارها و تحلیل های این سامانه نه تنها می تواند برآوردی از تعداد تولیدات علمی کشور در سالهای مختلف بر اساس موسسات، دانشگاه ها، شهر ها و استان های مختلف ارائه کند، بلکه می تواند تصویری شفاف از وضعیت کشور در تولید علم و همچنین استعداد ها، قابلیت ها و کاستی های شهرها و استانهای کشور نیز ارائه کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا