تشخیص زودرس سرطان در سال آینده

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ابن سینا درباره اینکه فعالیتهای این پژوهشگاه تا چه میزان پژوهش محور است، به خبرنگار سیناپرس گفت: اصولا طرح هایی که در حوزه جهاد دانشگاهی انجام می شود اغلب طرح های پژوهشی و کاربردی است که زودتر به نتیجه برسد .ما در این پژوهشگاه طرح‌های مختلفی داریم .یکی از آن طرح هایی که پژوهشگاه روی آن تمرکز دارد در حوزه تولید مثل و تشخیص زودرس و درمان سرطان است، اما طرح های حوزه تولید مثل زودتر به نتیجه  می رسد  تا سرطان ها  زیرا وقتی بحث تشخیص و درمان به میان ‌می آید ، باید دارو و ماده موثر مراحل خود را طی کند تا در نهایت تایید شود .بنابراین طرح های حوزه تولید مثل یکی از ‌طرحهای شاخصی است که نتیجه بخش بوده است.

وی افزود: موضوع دیگر در حوزه اصلاح نژاد دام های ایران به خصوص گاو است. با استفاده از تولید جنین منجمد شده گاوی از نژادهای اصلح و نژاد برتری که درکشور وجود دارد یا وارداتی است در زمان کوتاهی نژاد ها را اصلاح یا گسترش می‌دهیم. دراین پروژه نژادهایی که در دنیا و با اقلیم ما سازگارتر هستند را انتخاب میکنیم و با تعیین جنسیت به تولد جنین می رسیم و به صورت انبوه با استفاده از تکنیک هایی که در مزرعه تحقیقاتی ابن سینا وجود دارد گاوها را تولید و در اختیار گاوداری ها و دامپروری ها قرار می‌دهیم. همچنین در راستای اینکه این فرهنگ را میان دامداران و دامپروری ها نهادینه کنیم درابتدا هزینه‌ای از دامدار نمی‌گیریم اما بعد از طی مراحلی به صورت مشارکتی کار را ادامه می‌دهیم. درحال حاضر میزان تقاضایی که از دامداران و گاوداری ها وجود دارد بیش از توان ماست که بتوانیم آن را تامین کنیم.

دکتر صادقی درادامه تصریح کرد: درحالی که این کار باید از سوی وزارت کشاورزی در خواست می شد ، اما حتی حمایت خاصی از سوی وزراتخانه از این پروژه انجام نشد. همچنین در بحث گوسفند نیز با استفاده از تلقیح اسپرم  این کار را انجام دادیم و درمرحله بعد برای حفظ اسب اصیل ایرانی نژاد ترکمن برنامه‌هایی داریم.همچنین در حوزه انسانی کارهای بسیاری انجام شده که به مرحله نهایی رسیده است.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا عنوان کرد: هدف ما درکل این است که روشها و فعالیت هایی که جنبه علمی دارد و نیاز جامعه است را به کاربگیریم و به دنبال کارهای عادی که همه انجام می‌دهند نیستیم و این ادعا را داریم که هرگونه بیماری ژنتیکی والدین ،حتی اگر بیمار نبوده و فقط حامل باشند را میتوانیم در جنین قبل از ورود به رحم تشخیص دهیم و جنین سالم را منتقل کنیم .

وی افزود: بحث دیگری که همکاران پژوهشگاه ابن سینا روی آن کار میکنند، پزشکی فرد محور است. همه می‌دانیم ژنتیک افراد با هم متفاوت است .بنابراین پاسخی که به درمان و دارو می‌دهند نیز متفاوت بوده و درآینده بحث درمان مبتنی بر پزشکی فرد محور خواهد بود و اگر به آن توجه نکنیم با چالشهایی دراین حوزه  رو به رو خواهیم شد .

دکتر صادقی گفت: امروزه بحث مهمی که در دنیا مطرح است در حوزه سرطان ، درمان ناباروری و کمک های باروری است که با پزشکی فرد محور بتوان بهترین روشهای درمانی را یافت .

وی  تصریح کرد: به طور کلی هدف مان این است که آن بخش از نیازهای جامعه که در سایر مراکز درمان رفع نمی‌شود را با تکنیک های جدید راه اندازی کنیم و خدمات آن را ارائه دهیم.

دکتر صادقی  با اشاره به مباحث مطرح در دنیا عنوان کرد: در آینده دنیا با طب بازساختی حرف هایی برای  گفتن دارد  و با توجه به اینکه جامعه ما به سمت یک جامعه کهنسال می‌رود بحث ارتقای سلامت افراد اهمیت پیدا میکند و بیماری‌های خاص کهنسالان به وجود می آید که از آن جمله می توان به آسیب دیدگی اندام ها اشاره کرد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، تصریح کرد: طب بازساختی دورنمای خوبی دارد و همکاران ما نیز در این زمینه وارد بحث مهندسی بافت و سلول بنیادی شده‌اند، اما دومورد از کارهایی که فازبالینی را طی می‌کند مهندسی بافت و سلول بنیادی در ترمیم غضروف در مفاصل است که کار مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشگاه ابن سینا است و مجوز های لازم را نیز دریافت کرده است. همچنین در حوزه تولید پوست به ویژه در سوختگی ها نیز کارهایی با مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران و بر روی بیماران دچار آسیب دیدگی پوست انجام شده که در مرحله کارآزمایی بالینی است.  به این صورت که پوست را ازکیسه‌های جنینی گرفته و روی سلول‌های بنیادی داربست نانویی گذاشته میشود و میتواند به عنوان پوست جایگزین، مورد استفاده قرار گیرد.

وی عنوان کرد: حوزه دیگری که پژوهشگاه روی آن به طور جدی فعالیت میکند، درمان سرطان ها در مرحله اولیه است تا بتوانیم امید به زندگی را در این بیماران افزایش دهیم. بنابراین تمرکزمان را در دو مسیر گذاشته ایم،  اول تشخیص زودرس و بعد ایمونوتراپی سرطان یعنی تولید مولکول سیستم ایمنی که دراین خصوص کارهای خوبی انجام داده ایم. اما نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد و شاید این امکان ایجاد شود که در سال آینده بتوانیم تشخیص زودرس سرطان  به صورت غیرتهاجمی انجام دهیم یعنی با استفاده از نمونه ادرار و خون بتوانیم این کار را به انجام برسانیم .

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ابن سینا در پاسخ به اینکه با توجه به فعالیتهای ذکر شده چه میزان نیاز جامعه از سوی این پژوهشگاه تامین می شود ،خاطرنشان کرد:  نیاز جامعه بسیار بالاست و بضاعت ما ناچیز است .اما چیزی که مهم است این است که در مباحث ما تحقیق و پژوهش بتواند ثروت آفرین باشد، زیرا منابعی که نیاز داریم باید از همین خدماتی که ارائه می‌دهیم درآمد زایی داشته باشد تا تحقیقات‌ ما ادامه دار باشد.

وی افزود: آنچه مهم است، این است که ما تحقیق را برای نیاز جامعه و افراد آن انجام می‌دهیم. جهاددانشگاهی اگر درحوزه بهداشت و درمان ورود پیدا می‌کند اولین هدفش حل مشکل کشور و بعداز آن کسب منابع برای انجام پژوهش‌های دیگر است .

دکتر صادقی در پاسخ به اینکه آیا محیط و امکانات پژوهشی در ایران متناسب با نیاز پژوهشگران است یا خیر گفت: به طور حتم جواب منفی است حتی باوجود اینکه  پتانسیل نیروی جوان و محقق ارزشمند در کشور وجود دارد اما امکانات مناسب نیست، به عنوان مثال رفتن متخصصان و فرار مغزها در کشور دیده میشود. وقتی متخصصان ما از کشور خارج می‌شوند که در دیگرکشورها بستر مناسب ایجاد شده است و محققان ما درآنجا شکوفا می‌شوند.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ابن سینا عنوان کرد: به نظر می رسد عمده مشکلات این حوزه در بحث مدیریتی است و باید منابع کم و محدود را منسجم‌تر مدیریت کنیم . اصل اول براین است  که در حوزه پژوهشی مشکلات مدیریتی حل شود و بعداز آن بستری مناسب فراهم شود و همچنین باید به منابع و بودجه ای که برای پژوهش اختصاص داده می‌شود، بیشتر توجه کرد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، گفت: امروزه مدیران ما در ایران فکرمی‌کنند وقتی محدودیت مالی داریم باید منابع را از حوزه پژوهش بگیریم و بودجه اش را کم کنیم و این نگرش باید تغییرکند، البته علی رغم تلاشهای بسیار هنوز دراین خصوص خیلی موفق نبوده‌ایم.

دکتر صادقی درادامه افزود: ما وزارت علوم و وزرات بهداشت را داشتیم اما چون کارهای پژوهشی  دچار کمبود بودجه بودند و انسجام نداشتند، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را تشکیل دادیم که متاسفانه باز هم هیچ تاثیر و تغییری مشاهده نشد. به نظر من باید اول نیاز جامعه را مشخص کنیم و این نگرش ایجاد شود که حوزه پژوهش باید تقویت شود .

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ابن سینا گفت: متاسفانه پژوهش درایران متولی ندارد در حالی که پژوهش و R&D نیروی محرکه تولید است و اگر این بخش کم کار کند، حتما بازار، صنایع و…. نیز از دست خواهند رفت. این نکته بسیار مهم است که کشورهای دنیا درحالی پیشرفت می‌کنند که بخش های پژوهشی آنها خوب فعالیت کند و باید به محقق بها دهیم و البته از سوی دیگرنیز نباید فراموش کرد که از او پاسخ نیز بخواهیم .

 

گزارش: فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا