نابودی سی درصدی یخچال های طبیعی آلپ

کارشناسان محیط زیست در قاره اروپا نسبت به موضوع کاهش و نابودی یخچال های طبیعی این قاره هشدار دادند . بر اساس گزارشی که روز جمعه منتشر شده است  ، مشخص شد که اگرچه در ظاهر تعداد یخچال های طبیعی کشور ایتالیا ، افزایش نشان می دهد ولی سطح و ابعاد مجموع یخچال های طبیعی کوهستان های این منطقه و به ویژه کوه آلپ با کاهشی سی درصدی رو به رو است .

این آمار و مقایسه آن با آخرین آمار رسمی اندازه گیری و سرشماری یخ چال های طبیعی این منطقه که در سال 1962 انجام شده است ، نشان دهنده کاهش و نابودی یک سوم سطح یخچال های طبیعی ایتالیا در کوه های آلپ است . لازم به ذکر است که این گزارش در نشست رسمی کارشناسان  Glaciology  (علمی که در باره تجمع برف و یخ و انجماد در دوره‌های یخبندان بحث میکند ) کوه های آلپ در نوزدهمین نشست با عنوان 19th Alpine Glaciology Meeting ، به صورت رسمی عنوان شد .

بر اساس این گزارش ، سطح یخچال های طبیعی ایتالیا در حوزه رشته کوه آلپ ، کاهش و عقب نشینی برابر با 157 کیلومتر مربع داشته است که این موضوع سبب قطعه قطعه شدن برخی از یخچال های بزرگ شده و در حال حاضر 903 یخچال طبیعی مختلف در شش منطقه گوناگون این حوزه  وجود دارند . این یخچال های طبیعی در حال حاضر 396 کیلومتر مربع را پوشش می دهند .

بر پایه این گزارش ، بیشترین تخریب یخچال های طبیعی و ذوب شدن آن ها در منطقه شمالی فریولی  Friuli و نواحی پید مونت Piedmont کوهپایه های شمال غربی ایتالیا مشاهده می شود . در این مناطق بیش از نیمی از یخچال های طبیعی ذوب شده و البته میزان عقب نشینی این یخچال ها در بخش ترینتیو آلتو آدیگو Trentino Alto Adige در حدود یک سوم بوده است .

در خاتمه لازم به توضیح است که یخچال های طبیعی در سراسر جهان نقش مهمی در تنظیم شرایط آب و هوائی و زیست محیطی ایفا کرده و یکی از مهمترین منابع آب آشامیدنی در دنیا به شمار می روند . متاسفانه روند عقب نشینی و ذوب این یخچال ها در سراسر دنیا و به ویژه مناطق حساس مشاهده شده و کارشناسان اعتقاد دارند اصلی ترین دلیل این موضوع ، پدیده تغییرات آب و هوائی و گرمایش زمین است .