دشواری های طراحی لباس فضانوردان

به گزارش سیناپرس به نقل از جام جم،خوشبختانه تا به حال هیچ فضانوردی با چنین وضعیتی روبه‌رو نشده است، اما این خطر همیشه در کمین آنهاست. بخصوص در آینده نه‌چندان دور که احتمالا فضانوردان از لباس‌های فضایی استفاده می‌کنند که به سامانه‌های موتوری مجهز بوده و می‌توانند بدون هیچ بند اتصالی چند صد متر از فضاپیمای خود فاصله بگیرند. در این لحظه اگر جرمی به اندازه یک دانه شن به فضانوردان برخورد کند، می‌تواند آنها را هزاران متر دورتر پرتاب کند. زیرا اجرام در فضا با سرعت‌های بسیار بالا حرکت می‌کنند. سرعت‌هایی که گاه به چند هزار کیلومتر در ساعت می‌رسد!

در این شرایط احتمالا فضانورد به سرنوشتی شبیه آنچه بر سر فضانورد فیلم گراویتی آمد، دچار می‌شود. فضانوردان در این شرایط به هیچ وجه نمی‌توانند حرکت یا جهت خود را عوض کنند. از طرفی اگر فضاپیمای خود را گم کنند، پیداکردن و رسیدن به آن برای فضانورد معلق در فضا، به آسانی امکانپذیر نیست. به همین علت مهندسان در حال حاضر به دنبال طراحی سامانه‌ای در لباس فضانوردان هستند که در صورت بروز شرایط خطرناک، ازجمله گم‌ شدن در فضا بتواند آنها را سالم به فضاپیمایشان برگرداند. این سامانه بازگشت به خانه نام دارد که در شرایط خاص به صورت خودکار یا دستی فعال شده و فضانورد را به نقطه اولیه باز می‌گرداند.

اما مهندسان برای به‌کارگیری چنین سامانه‌ای با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند. ازجمله این‌که این لباس چطور باید برای بازگشت به نقطه اول مسیریابی کند؟ بخصوص اگر امکان ارتباط با ماهواره‌های ناوبری جی‌پی‌اس را نداشته باشد. ممکن است مهندسان به این نتیجه برسند برای مسیریابی باید از حسگرهای ستاره‌ای نیز استفاده کنند.

از طرف دیگر یک لباس فضایی به دلیل ابعاد کوچکی که دارد، نمی‌تواند حجم زیادی از تجهیزات پشتیبان حیات مانند اکسیژن، غذا، سوخت و… را حمل کند. به همین علت این سامانه باید بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن، پیش از اتمام ذخایر لباس، فضانورد را سالم به مبدا برگرداند.

مهندسان در حال حاضر به دنبال حل این چالش‌ها هستند و امیدوارند با تولید یک لباس فضایی هوشمند، بتوانند ایمنی سفرهای فضایی آینده را افزایش دهند. اما آن روی سکه تولید چنین لباسی، استفاده از برخی فناوری‌های آن در لباس آتش‌نشانان، غواصان و سایر مشاغل پرخطر در زمین است؛ افرادی که هر لحظه ممکن است راه بازگشت را گم کنند و خطرات زیادی جان‌شان را تهدید کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا