یک گام تا انقراض یوزپلنگ ایرانی

بودجه سازمان ملل برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی که تنها چندین قلاده از آن در ایران باقی مانده‌اند  به‌زودی به پایان می‌رسد و تمامی دوستداران محیط‌زیست در حال تلاش برای نجات این موجود از انقراض هستند. در حال حاضر تعداد کمتر از 50 قلاده از این گربه‌سانان باقی مانده‌اند و تمامی این موجودات در حیات وحش ایران حضور دارند. دانشمندان می‌ترسند که بدون اقدامی فوری برای نجات این موجودات ممکن است سیاره ما برای همیشه از این حیوانات زیبا خالی شود.

جمشید پریچهرزاد که یکی از فعالان محیط‌زیست است درباره این موضوع می‌گوید: «متاسفانه کمبود منابع مالی به معنای انقراض یوزپلنگ ایرانی است. ایران در حال حاضر از انقراض شیرهای آسیایی و ببر خزر رنج می‌برد و حال با این شرایط باید شاهد انقراض  یوزپلنگ ایرانی نیز باشیم.»

یوزپلنگ ایرانی اندکی از گونه‌های آفریقایی کوچک‌تر هستند و لکه‌های مشکی‌رنگ ویژه‌ای که در گوشه چشمان آن‌ها قرار دارد و به‌سوی بینی این جانور کشیده شده است، مولفه ویژه و منحصربه‌فرد ظاهری آن هستند. این موجودات که گونه‌ای از چیتا به‌حساب می‌آیند، سریع‌ترین موجودات روی زمین هستند و روزگاری در سراسر جهان گسترده شده بودند ولی سرانجام نابودی آن‌ها آغاز شد. نخستین سقوط این موجودات در هندوستان بود زیرا در قرن‌های 19 و 20 میلادی، شکار تفریحی این موجودات با ابهت به‌شدت رواج یافته بود. امروزه تعداد کلی این موجودات در جهان بسیار اندک شده است و گونه‌هایی مانند یوزپلنگ ایرانی نیز در آستانه انقراض قرار دارند. وضعیت یوزپلنگ ایرانی که با نام یوزپلنگ آسیایی نیز شناخته می‌شود، سرانجام به نحوی رقم خورد که در تمامی کشورهای آسیا شاهد نابودی و انقراض آن‌ها بودیم و تنها تعداد اندکی که امروزی در ایران باقی مانده‌اند، پرچم‌دار بقای این موجودات هستند.

سم ویلیامز که یکی از فعالان محیط‌زیست  در دانشگاه وندا در آفریقای جنوبی است دراین‌باره می‌گوید: « یوزپلنگ ایرانی با انواع و اقسام تهدیدها روبرو بوده است. برای مثال صدها مورد از آن‌ها توسط بومیان کشورهای مختلف کشته شدند و دلیل اصلی این امر نیز دامدارانی بودند که می‌ترسیدند گله‌هایشان توسط این حیوانات شکار شود.»

در برخی از موارد شکار این حیوانات توسط تله‌ها و سگ‌ها انجام شده است و در بسیاری از موارد نیز در ایران شاهد زیر گرفته شدن یوزپلنگ ایرانی در تصادف‌های جاده‌ای هستیم. دلیل اصلی کشته شدن این موجودات نیز بی‌توجهی رانندگان به نشانه‌های رانندگی بااحتیاط در کنار جاده‌ها بوده است. از سوی دیگر فعالیت‌های استخراج معادن نیز موجب کوچک‌تر از پیش شدن قلمرو زندگی این موجودات شده است.

البته در ایران تلاش‌ها و تبلیغات فراوانی برای نجات یوزپلنگ ایرانی انجام می‌شود و حتی تیم ملی فوتبال ایران نیز با پوشیدن لباس‌های مزین به طرح این موجودات به سراغ جهانی کردن این موضوع رفته‌اند و یک روز نیز در تقویم ملی ایران به‌عنوان روز ملی یوزپلنگ ایرانی نام‌گذاری شده است.

با این شرایط اگر راهکار مناسبی برای نجات این موجودات اتخاذ نشود، شاهد نابودی کامل آن‌ها خواهیم بود. نکته بسیار مهم این است که سازمان ملل چشمان خود را بر روی این موضوع بسته است و اینک تلاش‌های مقامات ایران و دوستداران محیط‌زیست است که شاید مانع انقراض یک گونه دیگر از موجودات وحشی به دست انسان‌ها شود.

منبع: Guardian

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا