فناوری آینده صنعت مد را میسازد

در وضعیت خرده فروشی فعلی، کسب و کارها اغلب بر شبکه های اجتماعی و پلت فرم های تجارت الکترونیک (e-commerce) متمرکز هستند؛ اما استفاده از جنبه های مختلف فناوری می تواند علاوه بر کمک به رشد بیشتر، به درک بهتر (خواست) مشتریان از سوی تولیدکنندگان نیز کمک می کند.

صنعت مد، نیازمند رهبرانی جسور و با شهامت است که بتوانند از فرصت های ممتازی که دنیای فناوری در اختیار آنها قرار داده است، بدرستی استفاده کنند.

روندهای کلیدی فناوری در دنیای مد

فناوری صدا: کلام قدرتمندترین راه طبیعی برای برقراری ارتباط است. استفاده از فناوری های تشخیص صدا (voice recognition) بشدت درحال افزایش است. این فناوری از کاربردهای متنوعی در دنیای مد برخوردار است؛ پوشاک با قابلیت برقراری ارتباط با تلفن همراه هوشمند، طی سال های آینده بیش از پیش خود را اثبات خواهند کرد.

پیش بینی می شود تا سال 2020، نیمی از تمامی جستجوهای اینترنتی به جای استفاده از متن، صورت جستجوی صوتی یا تصویری انجام شود. اپلیکیشن ها و وب سایت های مد که این امکان را برای مشتریان خود فراهم کنند، از مزیت رقابتی بسیار بالایی در آینده برخوردار خواهند بود.

فناوری عملکردی و انسانی شده: مشتریان مد بدنبال انتخاب بین دو گزینه داشتن ظاهری خوب و اتصال به فناوری نیستند. فناوری های انسانی شده (humanized technologies) به افراد کمک می کنند که به طور طبیعی کارها را انجام دهند.

دنیای مد باید به راه حل های یکپارچه بیاندیشد که بتواند هوشمندانه، نیازهای خاص آنها را از طریق فناوری تأمین کند. به عنوان مثال، تلفن همراه خانم ها، اغلب در انتهای کیف و زیر انبوهی از وسایل مختلف قرار دارد و آنها نمی توانند براحتی گوشی خود را پیدا کنند. در عین حال، لباس های آنها فاقد جیب های کافی است. استفاده از فناوری هندزفری (hands-free) و تطبیق دادن آن با صنعت پوشاک، به عرضه فناوری های پوشیدنی، جذاب و شیک منجر می شود.

استفاده از تلفن همراه هوشمند: شرکت های مد باید از نحوه استفاده مشتریان خود از فناوری، اطلاع داشته باشند. به عنوان مثال، خانم ها تمایل بیشتری به دانلود اپلیکیشن و استفاده بیشتر از عکس و ویدئو نسبت به مردان دارند.

خرده فروشان با نگاه به آینده بازار، می توانند از پیشرفت های هیجان انگیز فناوری مثلا برای طراحی اتاق های پرو لباس استفاده کنند که با استفاده از اپلیکیشن، دوربین و فناوری ویدئویی، به مشتریان خانم برای انتخاب مناسبت ترین لباس کمک می کند.

تلفیق خلاقیت صنعت مد با نوآوری فناوری، یک راه مطمئن و نتیجه بخش برای کسب تجارب جدید و رضایتمندی مشتریان است.

چاپ سه بعدی و دنیای مد

شاید دیدن نخستین مجموعه از لباس های تولید شده با فناوری چاپ سه بعدی توسط یک شرکت آمریکایی در موزه نیویورک، برای بازدیدکنندگان بسیار عجیب و حتی گاهی خنده دار بود. لباس هایی با ظاهری تمام هندسی که بیشتر تداعی کننده ربات های متحرکی در قالب انسانی بودند.

شاید نمونه لباس های تولید شده با فناوری چاپ سه بعدی، درحال حاضر، از زیبایی، دوام و کارآیی مناسبی برخوردار نباشند، اما می توان امیدوار بود که باتوجه به پیشرفت های مستمر در طراحی چاپگرهای سه بعدی و استفاده از مواد جدید، لباس های چاپی که از قابلیت های ویژه ای مانند ضد آتش، ضد گلوله، مقاوم در برابر فشار، با قابلیت گرم یا سرد شدن تولید کرد.

شرکت آدیداس با همکاری شرکت فناوری چاپ سه بعدی Carbon در سیلیکون ولی، بدنبال توسعه یک روش قابل قبول برای تولید کفش در مقیاس بزرگ هستند.

کلید تولید در مقیاس بزرگ، افزایش سرعت چاپ است. این شرکت با استفاده از فناوری موسوم به Digital Light Synthesis قادر به چاپ اشیاء 10 برابر سریعتر از سایر چاپگرهای سه بعدی است. در این روش، به جای چاپ لایه به لایه از بالا به پایین مانند چاپگرهای متداول سه بعدی، چاپ از پایین به بالا انجام می شود.

همچنین ماده رزین مایع، امکان تولید محصول نهایی انعطاف پذیرتر را در مقایسه با چاپگرهای سنتی سه بعدی فراهم می کند.  

تأثیر فناوری بر کاهش آلودگی های زیست محیطی

نباید از این نکته مهم غافل شد که صنعت مد، چالش های زیادی برای محیط زیست به همراه دارد. در تولید پنبه، به عنوان یکی از اصلی ترین مواد مورد استفاده در بخش پوشاک، آب بسیار بالایی مصرف می شود. استفاده از الیاف شیمیایی نیز به عنوان جایگزین پنیه، خطرات زیست محیطی در پی دارد.  

حجم بالای تولید پوشاک، کیف و کفش اغلب بی کیفیت در کشورهای شرق آسیا بویژه چین، باعث افزایش تولید زباله در جهان شده است که هزینه های زیادی را برای بازیافت، بر کشورها تحمیل می کند.

اما نانوفناوری کاربردهای فراوانی در صنعت نساجی دارد. با پوشش دهی سطح منسوجات و لباس‌ ها با نانو ذرات، می توان سطوحی فعال با ویژگی ‌های مانند مقاومت در برابر پرتو فرابنفش، ضد میکروب، ضد الکتریسیته ساکن، ضد چروک، آب ‌گریز، چربی ‌گریز، خود تمیزشونده تولید کرد.

همچنین، الیاف نوری مورد استفاده در برخی لباس ها، از ویژگی هایی مانند تغییر رنگ، تغییر شدت نور و ایجاد طرح های متفاوت برخوردار هستند.

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: inc.com / wired / techcrunch

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا