نوزادان کم وزن در محل‌های حفاری نفت و گاز شیلی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، محققان با بررسی آخرین شواهد مبنی بر اثرات مضر ناشی از حفاری دریافتند زنانی که در نزدیکی این سایت‌ها زندگی می‌کنند، به احتمال زیاد نوزادانی با کمبود وزن طبیعی به دنیا می‌آورند.

در نهایت ممکن است شواهدی وجود داشته باشد که به طور مستقیم با خطرات بهداشت و سلامت مرتبط باشد.زنان باردار که در نزدیکی سایت‌های حفاری نفت و گاز شیل زندگی می‌کنند، 25 درصد احتمال بیشتری برای تولد نوزادانی که کم وزن هستند یا به عبارتی وزنی کمتر از آنچه که به عنوان وزن طبیعی یک نوزاد تازه متولد شده در نظر گرفته می‌شود، دارند.

دلیل اصلی این پدیده هنوز یک راز باقی مانده است، اما محققان این تحقیق پیش‌بینی می‌کنند که ریشه در آلودگی محیط زیست دارد که ممکن است بارداری را تحت تاثیر منفی قرار دهد.

حفاری گاز پروسه‌ای است که در آن زمین را حفر می‌کنند و برای خروج گاز محبوس زیر زمین، آب و شن و مواد شیمیایی را با فشار بالا تزریق می‌کنند تا گاز به سطح زمین بیاید و خارج شود.

این روشی است که برای استخراج نفت و گاز از سنگ‌های شیل به کار گرفته می‌شود و مورد انتقاد دوست‌داران محیط زیست است.

آنها می‌گویند این روش ممکن است موجب نشت مواد شیمیایی سرطان‌زا به طبیعت و آلودگی آب‌های زیرزمینی در اطراف محل انشعاب شود.از طرف دیگر طرفداران حفاری استدلال می‌کنند که روشهای بد حفاری است که باعث آلودگی می‌شود، نه خود حفاری و استخراج.

محققان بیش از یک میلیون تولد را در پنسیلوانیای آمریکا طی سال‌های 2004 تا 2013، قبل و بعد از حفاری نفت و گاز، بررسی کردند.زنان باردار که نزدیک‌ترین محل زندگی را به این سایت‌ها داشتند، بیشترین تاثیر منفی را نشان دادند.

نوزادان متولد شده در فاصله یک کیلومتری از محل حفاری، نسبت به کسانی که در سه کیلومتری آنها بودند، 25 درصد بیشتر کمبود وزن داشتند. این نوزادان کمتر از 2.5 کیلوگرم بودند.محققان خاطرنشان کردند که وزن کم هنگام تولد موجب نگرانی است، زیرا دارای پیامدهای منفی از جمله مرگ و میر کودکان، اختلال بیش فعالی کودکان، آسم، نمرات آزمون پایین، تحصیلات پایین و بسیاری دیگر از موارد است.

محققان دانشگاه پرینستون، دانشگاه شیکاگو و دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس، شواهد کمی از اثرات مضر سلامتی برای نوزادانی که در فاصله بیش از سه کیلومتری متولد شده‌اند، یافتند که این موضوع نشان می‌دهد اثرات استخراج نفت و گاز بسیار وابسته به منطقه است.

مطالعات قبلی اثرات مضر دیگر حفاری را نشان داده‌اند که برخی از آنها نشان می‌دهد که این عمل سبب آلودگی هوا می‌شود و برای نوزادان خطرناک است و همچنین دلیلی برای زایمان زودرس است.

آخرین تحقیق در این مورد به شواهد رو به رشدی منتهی شده است که نشان می‌دهد حفاری نفت و گاز به طور بالقوه باعث بروز برخی خطرات سلامتی شدید برای انسان می‌شود.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد زنان باردار که در نزدیکی سایت‌های حفاری زندگی می کنند، کودکانی را به دنیا می‌آورند که ممکن است در معرض خطر ابتلا به نقص‌ها و بیماری‌های قلبی باشند. این پژوهش به صورت مقاله‌ای تحت عنوان «حفاری هیدرولیکی و سلامت نوزادان: شواهد جدید از پنسیلوانیا» در مجله Science Advances منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا