فرهنگ ­‌سازی و ترویج بسترهای حقوقی و فنی دولت الکترونیک

اولین همایش بین المللی جنبه ‌های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران و با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه و دانشگاه علم و فرهنگ، در روزهای پنجم و ششم اسفندماه 96 در تهران برگزار می شود.

این همایش در راستای معرفی اصول و مبانی حقوقی در ارتباط با فناوری اطلاعات، با هدف فرهنگ ­‌سازی و ترویج بسترهای حقوقی و فنی دولت الکترونیکی برگزار می‌ شود.

در اولین نشست شورای سیاست گذاری این همایش که صبح امروز (شنبه) برگزار شد، دکتر بهزاد پور سید، قائم مقام پژوهشگاه قوه قضائیه (رئیس شورای سیاست گذاری)، مهندس مازیار مباشری، مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران و (دبیر شورای سیاست گذاری)، مهندس رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران، دکتر رضا فاضل، عضوهیئت علمی واستادیار دانشگاه ، دکتر رمضانعلی صادق زاده، رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و قائم مقام معاونت آموزش، پژوهش و فناوری، مهندس محمدامین مرندی به نمایندگی از دکتر سید مرتضی موسویان، رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر عزیزاله جعفری، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر زهرا نادعلی پور، مدیر امور پژوهشی و کارآفرینی دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر احمد رمضانی، مدیر گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه علم و فرهنگ و زهرا بیگلری کارشناس ارشد سازمان فناوری اطلاعات ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، رضا باقری اصل، دبیر همایش بین المللی جنبه های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات بیان داشت: رویکرد ما، فراهم کردن بستری برای هم افزایی و مطالعات بیشتر در حوزه سایبر بود و به نظر می رسد، برگزاری همایشی با هدف گردهم آوردن اندیشمندان در حوزه حقوق فضای مجازی می تواند در این زمینه موثر باشد.

باقری اصل افزود: بحث بعدی، تحولات حوزه فضای مجازی است که در سال های اخیر، شاهد تحولات بنیادی در این عرصه هستیم. این تحولات بنیادی، الزاماتی به همراه دارند که بخشی از این الزامات باید در فضای حقوقی، طرح و مورد بررسی قرار گیرند.

وی خاطر نشان کرد: دو حوزه زیرساخت حقوقی و زیرساخت اقتصادی، مهمترین زیرساخت های فضای مجازی را تشکیل می دهند و توجه به زیرساخت حقوقی، با توجه به موضوعات جدیدی که با آنها دست به گریبان هستیم، مانند بحث حریم خصوصی یا تحولات عجیب در جرایم سایبری مانند پول های ارزی جدید، اینترنت اشیاء (IoT) و نقش مسئولیت ماشین، باعث شد که این جنبه ها را به عنوان موضوعات همایش در نظر بگیریم.

دبیر همایش بین المللی جنبه های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات تأکید کرد: قطعا برگزاری همایش هدف ما نبوده است، بلکه هدف، گردهم آوردن اکوسیستم حوزه حقوق سایبر است تا بتوانیم در ادامه، کارهای بزرگتری انجام دهیم.

در ادامه، عزیزاله جعفری، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ، ضمن اشاره به فعالیت های صورت گرفته در این مدت گفت: سایت همایش از 3 ماه قبل راه اندازی شد و تمامی جزئیات همایش شامل محورها، تاریخ های مهم و مهلت ارسال مقالات در سایت درج شده است.

جعفری تأکید کرد: 21 نفر از حوزه ها و نهادهای مرتبط با موضوع همایش، در جمع اعضای شورای سیاست گذاری حضور دارند و 32 نفر نیز  اعضای کمیته علمی و داوری همایش را تشکیل می دهند. همچنین تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و فرهنگ نیز در جمع کمیته اجرایی حضور دارند.

وی افزود: حقوق خصوصی فناوری اطلاعات و ارتباطات، حقوق کیفری و جرم شناسی فناوری اطلاعات و ارتباطات، حقوق عمومی فناوری اطلاعات و ارتباطات، حقوق امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات، حقوق بشر فناوری اطلاعات و ارتباطات، محورهای اصلی همایش هستند که هرکدام دارای چند محور فرعی هستند.

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علم و فرهنگ تأکید کرد: درحال برنامه ریزی برای دعوت از مهمانان خارجی از کشورهای آمریکا، آلمان، استرالیا و انگلیس هستیم و تاکنون حصور دکتر آلن دیودسن (Alan Davidson) از استرالیا، قطعی شده است. همچنین موفق به اخذ مجوز برگزاری بین المللی این همایش از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شدیم.

وی افزود: اطلاع رسانی در مورد همایش به تمام دانشگاه ها از طریق پورتال وزارت علوم انجام شده است. تاکنون 47 نفر برای حضور در این همایش ثبت نام کرده اند که 8 نفر دارای تحصیلات کارشناسی، 25 نفر کارشناسی ارشد و 14 نفر نیز دکترا هستند.

بهزاد پور سید، قائم مقام پژوهشگاه قوه قضائیه و رئیس شورای سیاست گذاری، در این نشست عنوان کرد: با توجه به تغییر سیاست وزارت علوم در زمینه انتشار مقالات، بخشی از مقالات در مجله حقوقی این پژوهشگاه منتشر خواهند شد.

در ادامه، پیشنهادات مختلفی از سوی هرکدام از اعضای شورای سیاست گذاری همایش مطرح شد که در جلسات آینده مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

در انتهای این نشست، دکتر نصرالله جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و رییس همایش بین المللی جنبه های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات، پیشنهادات و توصیه هایی را جهت برگزاری هرچه بهتر این همایش ارائه کردند.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

عکس: زهره سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا