ذائقه جهان طعم آدامس ایرانی را می پسندد

براساس داده های یورومانیتور اینترنشنال (Euromonitor International)، ایران یکی از مراکز هدف برای صادرات آدامس در جهان محسوب شده و ارزش خرده فروشی این بازار 181.9 میلیون دلار است که شرکت ریگلی (Wrigley) با برند اوربیت، 43 درصد سهم بازار آدامس ایران را در اختیار دارد.

یورومانیتور اینترنشنال در گزارش سال 2015 خود عنوان کرد که ایران بدلیل داشتن جمعیت جوان، یکی از مراکز هدف تولید و عرضه کنندگان آدامس جهان محسوب می شود.

شرکت آمریکایی ریگلی (Wrigley) با آدامس اوربیت (Orbit)، شرکت Mondelez (کانادا) با آدامس تریدنت (Trident)، شرکت Perfetti (ایتالیا) با آدامس ویویدنت (ViViDent) و شرکت Lotte (ژاپن- کره جنوبی) با آدامس زایلیتول (Xylitol) حضور فعالی در بازار آدامس ایران دارند.

واردکننده یا صادرکننده آدامس؟

درحالیکه ایران به عنوان یکی از مراکز هدف برای صادرات آدامس در جهان عنوان می شود، گزارش اخیر میزان، روی دیگری از این بازار را نشان می دهد: براساس آمار گمرک، در 8 ماهه نخست سال جاری (96) یک هزار و ۴۲۳ تن آدامس به کشور وارد شده و این درحالی است که حجم صادرات آدامس ایرانی ۲ هزار و ۱۴۹ تن بوده است.

صادرات این حجم آدامس، ۱۱ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۵۱۹ دلار درآمد ارزی نصیب کشور کرده، درحالیکه با واردات این حجم  آدامس، ۲ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۷۰۸ دلار ارز از کشور خارج شده است.

(حجم صادرات آدامس ایرانی در 8 ماه نخست سال 96- تصویر: میزان)

آدامس ایرانی به ۲۶ کشور جهان از جمله انگلستان، افغانستان، استرالیا، تایوان، ترکمنستان، ساحل عاج، هنگ کنگ، هلند، کانادا، عراق و سوئد صادر می شود؛ در این بین، عراق اولین و بزرگترین خریدار آدامس ایرانی است.

در سوی مقابل، کشورهای آذربایجان، اسپانیا، امارات متحده عربی، ایتالیا، ترکیه، دانمارک، سوئیس، روسیه و هند، اصلی ترین صادرکنندگان آدامس به ایران هستند.

برخی آمارهای غیررسمی نشان می دهند، گردش مالی بازار آدامس ایران بالغ بر500 میلیارد تومان است که بخش عمده این رقم به آدامس‌ های قاچاق اختصاص دارد. آدامس‌های قاچاق که اغلب تقلبی یا تاریخ مصرف گذشته هستند، اغلب از مرزهای غربی و جنوبی به کشور وارد می شوند.

پشت کردن به تولید داخلی

نام های شناخته شده و معتبری در بازار آدامس ایران حضور دارند که سهم (نسبتا) کمی از بازار داخلی را در مقابل رقبای سرسخت خارجی به خود اختصاص داده اند؛ اما طبق آمار اخیر، به نظر می رسد که آدامس های تولید ایران به مذاق مردم دنیا خوش آمده است!

شرکت صنعتی پارس مینو، بزرگترین تولیدکننده آدامس در ایران محسوب شده و در سال 1388، بزرگترین خط تولید آدامس بدون قند خاورمیانه در این شرکت راه ‌اندازی شد. این شرکت با دو برند "وایت" و "شیک"، در مجموع 42 محصول با طعم‌های مختلف تولید می کند که 37 محصول بدون قند (suger-free) هستند. محصولات این شرکت به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی صادر می شوند.

شرکت تولیدی سقزسازی کردستان، تولیدکننده آدامس طبیعی با برند "ون" است. محصولات این شرکت که دارای نشان استاندارد می باشند، در دو گروه قندی و غیرقندی (suger-free) با بسته ‌بندی‌ های مناسب و بهداشتی به بازار عرضه می شوند.

به گفته مدير عامل شرکت سقز سازی ون کردستان، محصولات این کارخانه به 17 کشور اروپايی از جمله کشورهای اسکانديناوی، سوئد و فنلاند صادر می شوند.

شرکت آذر سقز تبریز، تولیدکننده آدامس ‌های طبیعی با برند "فیدان" و اولین تولیدکننده آدامس کندر در جهان محسوب می شود. در فرآیند تولید محصولات این شرکت از هیچگونه مواد مصنوعی استفاده نشده و آدامس ‌ها کاملاً طبیعی، ارگانیک و گیاهی هستند. 

حال این سوال مطرح می شود که باوجود تولید محصولات استاندارد، باکیفیت، در بسته بندی های مناسب و در طعم های مختلف در کشور، چرا همچنان مردم حاضر به خرید آدامس های خارجی از دستفروشان در مترو و خیابان ها هستند؟ چرا سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها، به محلی برای تبلیغ برندهای خارجی تبدیل شده اند؟

چرا مردم باوجود اطلاع از این مسأله که بخش زیادی از این آدامس های خارجی، قاچاق بوده و علاوه بر ضربه زدن به اقتصاد کشور، می توانند سلامت آنها را تهدید کنند، همچنان آدامس خارجی می خرند؟ و هزار چرا و سوال بی پاسخ دیگر.

 

گزارش: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا