اینترنت لیزری، پروژه جدید آلفابت

بالون‌های مخصوص عرضه اینترنت به‌شدت توسط شرکت آلفابت مورد تبلیغ قرارگرفته و حتی در مناطق بحران‌زده‌ای که امکان ارائه خدمات مناسب فیزیکی وجود نداشت، به کار گرفته شدند. با این شرایط ممکن است فکر کنید که این شرکت قصد دارد تا مدت‌هایی طولانی بر روی این موضوع تمرکز داشته باشد. بااین‌وجود برنامه‌های آلفابت برای عرضه اینترنت در بخش‌هایی از هندوستان که پیش‌ازاین بر پایه استفاده از بالون‌های یاد شده بود، به‌یک‌باره تغییر کرده است و این شرکت قصد دارد تا از روشی جدیدی بر پایه لیزر برای ارائه این خدمات استفاده کند.

این پروژه که قرار است تا موجب عرضه اینترنت در ایالت آندرا پرادش هندوستان شود، قرار است تا استفاده از امواج نوری از نوع لیزر انجام شوند و در حدفاصلی بین سیستم‌های وای‌فای و برج‌های مخابراتی تلفن‌های همراه به عملکرد خود روی بیاورد. باریس ارکمن به‌عنوان یکی از مسئولان آزمایشگاه‌های نوآوری آلفابت اکس دراین‌باره می‌گوید: «این پروژه درست مانند اینترنت فیبر نوری است، البته بدون استفاده از کابل.»

در ایالت یاد شده تعداد 53 میلیون نفر حضور دارند که کمتر از 20 درصد آن‌ها به اینترنت دسترسی دارند و این پروژه می‌تواند تا سال 2019 میزبانی اینترنت 12 میلیون نفر را بر عهده بگیرد. این روش می‌تواند موجب شود تا با استفاده از امواج لیزر بتوان اینترنتی با سرعت 2 گیگابیت بر ثانیه را برای نقاط دورافتاده مهیا ساخت.

ازجمله جذابیت‌های این خبر برای ایران این است که کشور ما به‌تازگی پروژه استفاده از بالون‌هایی مشابه با بالون‌های اینترنتی آلفابت در دستور کار قرار داده است. حتی وزیر ارتباطات نیز این موضوع را تائید و اطلاعاتی درباره آزمایش‌های اولیه آن منتشر ساخته است. بااین‌وجود باید دید که آیا پروژه اینترنت لیزری نیز برای تامین اینترنت در ایران به کار گرفته خواهد شد یا خیر.

منبع: Engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا