موتور معنوی و عملی پیشرفت جوانان هستند

دکتر صادق واعظ زاده رئیس مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در سخنان خود  در مراسم افتتاحیه یازدهمین کنگره ایرانی اسلامی پیشرفت باتوجه به تجربه 5سال گذشته که این توفیق را داشتیم که در جلسات کنگره از مقالات جوانان عزیز بهره مند شویم، باید گفت که پیشرفتی کیفی در مباحث جوانان مشاهده می شود که می بایست آن را نمونه ای از جدی تر شدن فعالیت های فکری جوانان در کشور در باره پیشرفت محسوب کنیم.

رئیس شورای عالی مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت تاکید کرد: اگر ایده های ناب و ذهنیت های عالی در معرض افکار قرار بگیرند اما به عمل درنیایند، پیشرفتی اتفاق نمی افتد چرا که پیشرفت محصول عمل در سطح جامعه است. بنابراین تمامی این مباحث و گفتگوها برای مشخص شدن راه عمل و برداشتن قدم های اساسی بسوی هدف های پیشرفت است. به همین منظور از ابتدا مورد نظر بود که الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت طوری طراحی شود که عملیاتی و راهنمای عمل باشد.

پیشرفت هر جامعه ای به چنین ایده و بصیرت محوری نیاز دارد. الگوی اسلام ایرانی پیشرفت هم باید ایده جدید و محوری و مبنایی خود را ارائه کند. محور و مبنایی که وحدت و انسجام درونی الگو را ایجاد کند و آن را از الگوهای توسعه متمایز نماید. 

دکتر واعظ زاده در ادامه سخنان خود گفت: سندی که در حال حاضر به عنوان پیش نویس الگو مدتی است در اختیار جامعه قرار دارد و بخصوص نخبگان، عالمان و جوانان فرهیخته مشغول نقد، پالایش و تکمیل آن هستند، در نهایت به تدابیر عملی ختم می شود. این تدابیر دراز مدت بوده و در جهت حل مشکلات اساسی ایران و رسیدن به هدف های پیشرفت اسلامی ایرانی تدوین شده اند. فراموش نکنیم وقتی تدابیر پیشرفت مؤثر خواهند بود که به واقعیت ها توجه کنند ،به مسائل و مشکلات مردم و به موانعی که در پیش رو بوده و مرتفع نشدن آن هاموجب عقب افتادگی شده است معطوف باشند. بنابراین مقدمه تعیین تدابیربه عنوان عملیاتی ترین بخش الگوی پیشرفت، توجه به مسائل و مشکلات اساسی کشور است. به همین منظور در یک فرآیند جمعی با مشارکت ده ها تن از شخصیت های علمی ومتبحر و با یک مطالعه سیستماتیک، مسائل اساسی ایران معلوم شد.

دکتر واعظ زاده افزود: امروز به عنوان یکی از منابع پشتیبان الگو، سندی در اختیار داریم که مسائل اساسی ایران را در حوزه های اصلی، معین و ارتباط این مسائل را با هم مشخص کرده  و در نهایت به صورت شبکه ای از مسائل و مشکلات در اختیار ما قرار داده است.این مسائل معمولاً مسائل مزمن و علت بسیاری از مشکلات کشور است. تدابیردر پیش نویس الگو با توجه به این مسائل تهیه شده و راه اساسی برای حل آن ها است. از طرف دیگر تدابیر الگو باید قابلیت عمل و اجرا داشته باشند و متناسب با توانمندی های و ظرفیت های کشور باشند. از این رو قابلیت ها مهم ایران در یک مطالعه مفصل تحت عنوان قابلیت های ماندگار ملی تدوین شد و در تعیین تدابیر استفاده گردید. قابلیت هایی که ریشه در سرزمین، موقعیت جغرافیایی، فرهنگ و ادب و اعتقادات ایران و ایرانیان دارد. وی تاکید کرد: شناخت مسائل اساسی و قابلیت های ماندگار ایران کمک کرد که تدابیر پیشرفت به عنوان دستورالعمل اقدامات لازم برای رسیدن به پیشرفت بطور واقعی و عملیاتی تهیه شود.

دکتر واعظ زاده افزود: برداشتن گام های جدی و اساسی اگر با هدف گذاری زمانی همراه نباشد،به احتمال زیاد به پیشرفت منجر نخواهد شد. زیرا متفرق و غیر قابل ارزیابی خواهد بود. به همین منظور هدف های بلند مدت کشور در یک آینده معین باید تدوین می شد. بنابراین تعیین این هدف ها قبل از تعیین تدابیر،  مورد توجه قرار گرفت و امروز در حجمی در حدود یک صفحه تحت عنوان "افق پیشرفت" در معرض نقد و بررسی صاحبنظران و علاقه مندان و همه کسانی که توانایی کار علمی و فکری برای اسناد برنامه کشور را دارند، قرار گرفته است. افق پیشرفت در پیش نویس الگو، وضعیت کشور را در نیم قرن آینده مشخص می کند. هزاران نفر ساعت مطالعه و تحقیق و ده ها جلسه نقد و بررسی صورت گرفته است تا این یک صفحه تهیه شود.

دکتر واعظ زاده با تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن نیازهای جامعه در افق پیشرفت، افزود: تعیین افق پیشرفت هر ملت باید ذیل آرمان های همیشگی اش انجام شود. بنابراین قبل از اینکه افق تعیین بشود، می بایست آرمان های ملت ایران از سوی متخصصان تدوین می شد. خوشبختانه منابع اسلامی در این موضوع بسیار غنی است و گروهی از محققان با استفاده از این منابع پیش نویس آرمان ها را تهیه کردند.

دکتر واعظ زاده به صحبت های نویسنده انگلیسی وژاپنی تباربرنده جایزه نوبل ادبیات سال 2017 اشاره کرده و گفت او در چند روز گذشته عنوان کرد:"جهان در وضعیتی بسیار ناپایدار است".  ناپایداری اگر مرحله گذار بسوی وضعیتی بهتر باشد مذموم نیست اما او می گوید"دنیا در حال خطرناک­تر شدن است" و به قبیله گرایی افراطی در سطح بین المللی اشاره می کند. مهمتر از این ها توصیه عمومی این نویسنده است: "لازم است یک ایده نو و بصیرتی انسانی حول محور آنچه ما را گرد هم جمع می‌کند، پیدا کنیم." این ایده نو و بصیرت انسانی نیازی است که امروز در همه دنیا و از جمله در جوامع صنعتی کم و بیش احساس می شود. دکتر واعظ زاده به نمونه هایی از پیشرفت های علمی و فناوری جدید اشاره کرد و فقدان مبنای فکری و بصیرت انسانی را نقص اساسی آن ها بر شمرد. وی افزود پیشرفت هر جامعه ای به چنین ایده و بصیرت محوری نیاز دارد. الگوی اسلام ایرانی پیشرفت هم باید ایده جدید و محوری و مبنایی خود را ارائه کند. محور و مبنایی که وحدت و انسجام درونی الگو را ایجاد کند و آن را از الگوهای توسعه متمایز نماید.  وی گفت: محور و مبنای الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی معنویت است که گمشده اصلی پیشرفت بشریت است. جای معنویت در پیشرفت بشر در حوزه های اجتماعی مثل علم و فناوری و اقتصاد در دنیاخالی است. وی گفت خوشبختانه معنویت در معارف و فرهنگ اسلامی ایرانی مفهومی آشنا است اما باید عمیقاً شناخته شود و مبنای پیشرفت اجتماعی قرار گیرد و تحقق آن در جامعه جدید تعریف شود. این چیزی است که در مبانی الگوی پیشرفت تا حدودی به آن پرداخته شده و اندیشکده معنویت در مرکز الگو روی آن کار می کند. وی افزود: این حقیقت را باید به درستی تبیین کنیم که معنوی شدن امور نه تنها عمل را ابدی می کند و سلامت و کیفیت عمل را تأمین میکند بلکه موجب ارتقای بهره وری و سرعت آن نیز خواهد شد.

رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به تهیه و انتشار پیش نویس اولیه الگوی پایه پیشرفت افزود این پیش نویس به نقد و پیشنهاد صاحبنظران گذاشته شده و با ارتقا و تکمیل بتدریج به نسخه نهایی نزدیک می شود.

دکتر واعظ زاده  همچنین با اشاره به این موضوع که مسئولیت این مطالبه به عهده نسل حاضر است، تاکید کرد:نسل امروز در این برهه زمانی فرصتی ارزشمند برای نقش آفرینی در پیشرفت آینده دارد که رسالت ملی و جهانی است. رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت این مطالبه را موضوعی متعلق به جوانان ذکر کرد و گفت: هرجوانی در هر نقطه از کشور می تواند این رسالت را انجام دهد. جوان ایرانی که فرهنگ و معارف غنی بومی را دراختیار دارد؛ راهی امید بخش برای کمک به تهیه الگوی پیشرفت و اجرای در پیش رو دارد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به این موضوع که بالاترین مقام سیاسی و دینی کشور، مقام معظم رهبری ایفای این رسالت را از ماخواسته اند؛ آن را مطالبه ای مهم و سرنوشت ساز برای کشور خواند.

گفتنی است یازدهمین کنگره پیشرفت به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی و به همت مرکز الگوی اسلامی پیشرفت امروز (23 آذرماه) در محل همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی و با حضور اساتید دانشگاه،پژوهشگران و دانشجویان در حال برگزاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا