افتتاح اولین کلینیک پزشکی فرد محور کشور

سمپوزیوم پزشکی فردمحور به همت پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا با تأکید بر سرطان و ناباروری، به همراه برگزاری نمایشگاه جانبی از صبح امروز (پنجشنبه 23 آذر) در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آغاز و تا فردا (24 آذر) ادامه خواهد داشت.

این سمپوزیوم دو روزه  با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات نسل امید و سایر نهادهای مرتبط برگزار می شود.

از اهم اهداف این سمپوزیوم، بررسی فرصت ها و چالش های پیش رو در حوزه پزشکی فرد محور و سرطان، در کنار فراهم نموندن بستری جهت تبادل نظر میان پژوهشگران و متخصصان، ارتقاء سطح آگاهی عمومی نسبت به مزیت ها و ویژگی های پزشکی فردمحور عنوان شده است.

پزشکی فردمحور و ناباروری، پزشکی فردمحور و سرطان، فناوری های نوین در پزشکی فردمحور، سیاست گذاری سلامت، دارو و بیمه، ملاحظات اجتماعی، اخلاقی و حقوقی در پزشکی فرد محور، محورهای اصلی سمپوزیوم پزشکی فرد محور هستند.

در ابتدای این مراسم، دکتر سید علی آذین، رییس پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا و رییس این سمپوزیوم گفت: ایهامی که درعنوان "پزشکی فردمحور" وجود دارد و اینکه مخاطبان چقدر با این موضوع آشنا هستند، خود ما را نیز با این علامت سوال مواجه می کرد که میزان استقبال از سمپوزیوم چقدر خواهد بود؟ آیا این عنوان نامأنوس برای برخی مخاطبان، زمینه کنجکاوی و حضور در سمپوزیوم را فراهم خواهد کرد؟ باتوجه به استقبال مخاطبان، احساس می کنم که توجه خاص به این حوزه جلب شده است.

آذین با اشاره به علت انتخاب این مفهوم  (پزشکی فردمحور) عنوان داشت: در جامعه، تخصص ویژه ای در وارد کردن یک سری از مفاهیم و رویکردها پیدا کرده ایم که بسیار پر سروصدا وارد فضای آکادمیک و سلامت کشور می شوند و زمانی هم که تاریخ مصرف آنها به اتمام می رسد، سراغ مسائل جدیدی می رویم.

وی افزود: شاید علت این است که احساسی وارد حوزه های مختلف می شویم، بدون اینکه به شکل جدی به حواشی موضوع پرداخته و حتی به عمق آن، تسلط کافی داشته باشیم. اجازه ندهیم مفهوم "پزشکی فرد محور" هم چند صباحی در دانشگاه ها و مجامع علمی کشور مطرح شده و پس از مدتی، بدون درک مفاهیم عمیق آن، چالش ها و ملاحظات اخلاقی، جایگاه آن در نظام سلامت کشور، به فراموشی سپرده شود.

رییس سمپوزیوم پزشکی فردمحور تأکید کرد: بحث های زیادی در مجامع علمی و حتی جامعه در مورد پزشکی مدرن، سنتی و ایرانی مطرح است که موافقین و  مخالفین خاص خود را دارد. علت این بحث ها به این دلیل است که چندان به فلسفه و تاریخچه علم پزشکی توجه نداریم. اگر این اتفاق می افتاد و تعصبات را نیز کنار می گذاشتیم، مشخص می شد که مسیر بسیار روشن است.

آذین گفت: پزشکی و درمانگری برای قرن ها، یک موضوع منطقه ای و بومی بوده و طبیعتا در طول این مدت، تجارب مختلفی تجمیع و مکاتب پزشکی – مانند طب یونانی، طب ایرانی یا طب هندی – شکل گرفتند. وقتی که به عمق موضوع نگاه می کنیم، در می یابیم که همه این مکاتب برگفته از یک مفهوم هستند.

افتتاح اولین کلینیک پزشکی فردمحور

در بخش دیگر این مراسم، دکتر سعیدرضا غفاری، دبیر علمی سمپوزیوم پزشکی فردمحور و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، از راه اندازی و افتتاح اولین کلینیک پزشکی فردمحور در کشور خبر داد و افزود: این کلینیک، یک کلینیک چند تخصصی است که با محوریت درمان ناباروری، سرطان و فارماکوژنتیک فعالیت های خود را آغاز خواهد کرد

.

دبیر علمی سمپوزیوم پزشکی فردمحور خاطر نشان کرد: این کلینیک حاصل همکاری فناوری نسل جدید تعیین توالی مرکز تحقیقات نسل امید و بخش های مختلف مرکز درمان ابن سینا می باشد. روش درمان به شیوه فرد محور به گونه ای است که برای هر تجویز درمان و دارو، ابتدا بررسی های ژنتیکی بر روی هر فرد به صورت جداگانه صورت می گیرد.

روش های مراجعه به کلینیک پزشکی محور

غفاری بیان داشت: هر فرد با سه روش می تواند به کلینیک پزشکی فرد محور مراجعه کند: در حالت اول، پزشک جهت انتخاب بهترین روش درمان پزشکی فردمحور، طی یک ارجاع تخصصی، بیمار را به کلینیک پزشکی فرد محور ارجاع می دهد و درخواست مشاوره و نظر تخصصی فرد محور می کند. در حالت دوم، پزشک معالج، خود به تنهایی رویکرد  فرد محور را مد نظر قرار داده و بر اساس نظر تخصصی خود، بیمار را برای انجام آزمایش و تعیین ژنوتیپ بیمار و انتخاب درمان مناسب به کلینیک ارجاع می دهد و در حالت سوم، شخص بیمار مستقیما به کلینیک پزشکی فرد محور مراجعه می کند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا خاطر نشان کرد: مثلا بیمار درگیر یک بیماری است و روش های معمول درمان در وی موثر نبوده و یا اینکه درمان پیچیده ای دارد و یا طی درمان، دچار عوارضی شده است و می خواهد بداند که آیا روش های فرد محور به درمان او کمک می کند یا خیر؟ می تواند به کلینیک مراجعه کرده و درخواست مشاوره پزشکی فردمحور دهد و پس از آن، پزشکان متخصص ژنتیک و سایر متخصصین با وی مشورت و بهترین راه حل های موجود را در جهت درمان بیمار به اوپیشنهاد کرده و درمان را آغاز می کنند و یا در حالت دیگر، متخصصان ژنتیک به پزشک متخصص ارجاع کننده بیمار، مشورت می دهند تا بهترین روش درمان برای بیمار انتخاب شود.

غفاری تاکید کرد: تفاوت این روش با روش های موجود دیگر این است که در این حالت بدون در نظر گرفتن وضعیت اختصاصی و ژنتیکی فرد درمان آغاز نمی شود این  رویکرد در دنیا بسیار جدید است و در ایران نیز چنین رویکردی بصورت متمرکز و ضابطه مند تاکنون وجود نداشته است. به بیان دیگر در این روش، درمان ها به صورت اختصاصی  و بر اساس دستورالعمل های نوین برای هر فرد به کار می روند. این روش در عرصه های مختلف از جمله  درمان ناباروری، درمان سرطان و عوارض داروهای روانپزشکی، بیهوشی و عفونی استفاده می شود.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

عکس: زهره سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا