دومین رویداد استارتاپی مد و فناوری در حال برگزاري است

در طول این رویداد 54 ساعته تعداد 100-50 نفر از دانشجویان، دانش ‌آموختگان و صاحبان ایده در زمینه استارتاپ و کارآفرینی در حوزه طراحی پارچه، لباس و فناوری ‌های مرتبط به بحث و تبادل نظر می پردازند.

شرکت کنندگان در این رویداد، ضمن به اشتراک گذاشتن طرح ‌ها و ایده‌ های خلاقانه، شبکه ‌سازی و تیم‌ سازی، فرآیند اجرایی سازی یک ایده تا کسب و کار، راه‌اندازی یک استارتاپ نوپا را فراگرفته و با مشاوره مربیان، ایده نوآورانه خود را توسعه می دهند.

این رویداد استارتاپی از عصر امروز (چهارشنبه 22 آذر)، با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، کارآفرینان برتر صنایع فرهنگی و خلاق، دانشجویان و صاحبان ایده های نو در دانشگاه الزهرا آغاز شد.

لباس انسان وزن دارد

در ابتدای این مراسم، دکتر فاطمه کاتب، رئيس دانشكده هنر دانشگاه الزهرا و عضو هيأت علمی گروه آموزشی پژوهش هنر در سخنانی بیان داشت: به قدری نشانه در هنر، معماری و حتی فرش کشورمان داریم که می توانیم از این طرح ها بر روی لباس استفاده کنیم. به عنوان مثال، وقتی (برند) هرمس فرانسه، روسری خود را از روی قالی ایرانی طراحی می کند، یعنی به هنر ما توجه کرده است.

رئيس دانشكده هنر دانشگاه الزهرا افزود: متأسفانه خود ما حرمت این هنر را نگه نمی داریم؛ اما وقتی (طراحان) از کشورهای دیگر، از کاشی کاری ایرانی الهام می گیرند و بر روی لباس ها استفاده می کنند، تازه به یاد می آوریم که این هنر را داشتیم و البته هنوز هم داریم؛ همچنان در دنیایی از هنرهای ملی، فرهنگی، قومی کشور غوطه ور هستیم.

کاتب خاطر نشان کرد: تنوع بسیار زیادی در فرهنگ، جامعه، روستاها و شهرهای ما وجود دارند. آنچه جاذبه دارد، چیزی است که به خود ما، فرهنگ ما و اجتماع ما تعلق دارد. لباس انسان وزن دارد؛ یعنی اولین قضاوت دیگران در مورد انسان، براساس لباسی است که بر تن دارد. وقتی لباس آشفته است، مرتب نیست، مناسب یک محیط یا زمان خاص (دانشگاه یا مهمانی) نیست، بر قضاوت دیگران در مورد ما اثر می گذارد؛ پس باید تأمل بیشتری در این زمینه داشته باشیم.  

دانشگاه الزهرا در مد و لباس برند است

در بخش بعدی این مراسم، دکتر مریم حسین زاده، رئیس مرکز نوآوری شکوفایی دانشگاه الزهرا گفت: این دانشگاه در مد و لباس به نوعی برند است؛ شاید دلیل این مسأله، وجود این رشته (طراحی پارچه و لباس) در دانشگاه است که دانشجویان و اساتید بسیار خوبی در آن مشغول فعالیت هستند و شاید دلیل دیگر آن، مخصوص بانوان بودن این دانشگاه است.   

حسین زاده عنوان داشت: مرکز نوآوری شکوفایی دانشگاه الزهرا فعالیت خود را از خرداد 96 کار خود را آغاز کرد و چند هدف عمده را دنبال می کند. یکی از راه هایی که اهداف این مرکز را پوشش می دهد، برگزاری رویدادهای استارتاپی است. رویداد اخیر با همکاری جهاد دانشگاهی برگزار می شود و قصد داریم تا پایان سال، چند رویداد استارتاپی دیگر نیز برگزار کنیم.

رئیس مرکز نوآوری شکوفایی دانشگاه الزهرا خاطر نشان کرد: شناسایی توانمندی ها و شایستگی های دانشجویان که در مسیر کارآفرینی و نوآوری باشند و در ادامه، کمک به این افراد برای اینکه در مسیر مناسب قرار بگیرند، از اهداف اصلی رویدادهای استارتاپی است.

تأثیر رویکرد سیستمی بر نوآوری

مهندس محمدنقی سلیمی، عضو کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بیان داشت: نوآوری یک فرآیند محسوب می شود. امروزه دنیا براساس رویکرد فرآیندی، فعالیت ها را پیش می برد؛ یعنی از فعالیت گرایی به تنهایی و عملکرد جزیره ای دور شده و فرآیندگرایی و عملکرد متعامل را الگویی قرار داده تا بتوانیم از محصول نهایی و خواسته های بازار، به محصولی برسیم که قدرت رقابتی داشته باشد.

سلیمی افزود: همه فعالیت ها باید منتج به فروش شوند. فروش شاهرگ همه فعالیت های اقتصادی دنیا است. هر محصول و خدمتی که تولید کنیم، اما نتوانیم به فروش برسانیم، عملا آن سازمان موفق نخواهد بود. اما چرا بخشی از فروش به عده کمی از صاحبان بازار از هر صنعت اختصاص دارد؟ چرا 4 درصد از صاحبان هر صنعت، صاحب 96 درصد سهم بازار همان صنعت هستند؟

عضو کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تأکید کرد: دلیل این مسأله، فروش خلاقانه است. این شکل فروش، در پی مجموعه فعالیت های خلاقانه حاصل می شود؛ مجموعه فرآیندهایی که از شناسایی نیازهای بازار آغاز شده و سپس به پدیده نوآوری یا طراحی و مدلسازی می انجامد.

سلیمی گفت: می توانیم الگو و استانداردی برای یک کار سیستمی تهیه کنیم. در الگو، هدف را تعیین و ویژگی های آن را کاملا مشخص می کنیم و براساس منابع موجود، ارتباطات و توانایی هایی که در خود و متعاملین می بینیم، کار را آغاز می کنیم.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا