غذای حلال و سلامت جامعه

مسلمانان جهان با جمعیت حدود 3 میلیارد نفر، نزدیک به یک‌سوم جمعیت مردم جهان را تشکیل می‌دهند. نمایشگاه‌ها و همایش‌های بین‌المللی فرآورده‌های حلال برای معرفی ظرفیت‌های عظیم تولیدات محصولات حلال و برای آشنایی و تجارت متقابل بنگاه‌های اقتصادی برگزار می‌شود تا همه کشورهای مسلمان از این بستر استفاده کنند. دولت‌های اسلامی و سازمان همکاری اسلامی نیز با توجه به آمار و ارقام این تجارت میلیاردی، پتانسیل بالای تجارت غذا و محصولات حلال را پیش‌بینی می‌کنند و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند. کشورهای مسلمان اعتقاد دارند چنان‌چه موضوع حلال بودن محصولات به‌صورت یک استاندارد درآید می‌تواند برای مسلمین کشورهای اسلامی ایجاد یک هویت مستقل کند.

طبق احکام متون اسلامی مالی که برای تهیه غذا استفاده می‌شود باید حلال و حاصل دسترنج‌ خود آدم باشد‌. قرآن، کتاب مسلمانان نیز پیروان خود را به خوردن چیزهای «پاک» توصیه می‌کند.

غلامرضا‌ اصغری،‌ رئیس سازمان غذا و داروی ایران در مراسم همایش بین‌المللی غذای حلال گفت: « ارائه فرآورده‌های حلال‌ بر زندگی انسان‌ و سلامت او تأثیرگذار است. غذای حلال سلامت روحی، معنوی و حتی جسمی را با خود به همراه می‌آورد.»

غذای حلال یکی از ضروری‌ترین نیازمندی‌های مسلمانان در هر نقطه از جهان است که ضروری است امکان فراهم کردن آن همواره وجود داشته باشد. مفهوم غذای حلال در اهمیت پاکیزگی موادغذایی و نوشیدنی مستتر است. بهداشت و ضدعفونی، پیش‌شرط لازم در آماده‌سازی غذای حلال است و آن شامل جنبه‌های مختلف بهداشت فردی، لباس، تجهیزات و اساس کار برای فرآوری و تولید غذای حلال است. همچنین محصولات و یا عناصر آن‌ها باید سالم بوده و مضر نباشند.

غذاها و نوشیدنی‌های حلال باید قبل از مصرف با توجه به سه دستورالعمل مورد تایید قرار گیرند:

  1. غذا و مواد غذایی مورد استفاده باید حلال باشد.
  2. از طریق حلال به‌دست آمده باشد.
  3. در ارتباط با موادغذایی زیان‌آور برای سلامت بدن نبوده باشند.

نیره پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد ایران گفته است: «در حال حاضر حدود 20 نشان استاندارد بین‌المللی برای عرضه موادغذایی حلال با همکاری نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ملی استاندارد در دست تدوین قرار گرفته که این امر جایگاه ایران را در زمینه تولید غذای حلال بالا می‌برد.»

تدوین «استاندارد غذای حلال» توسط کارشناسان استاندارد کشورهای اسلامی از اقدامات مهمی است که راه را برای اجرای استاندارد حلال سازمان کنفرانس اسلامی در کلیه کشورهای اسلامی آماده می‌سازد.

کشورهای اسلامی نیز در نظر دارند تا در زمینه خدمات مالی حلال، به تدوین «استاندارد خدمات مالی حلال» توسط بانک‌های مرکزی و مراکز مالی کشورهای اسلامی عضو سازمان کنفرانس اسلامی بپردازند و شرکت‌ها و بازرگانان کشورهای اسلامی را ترغیب به سرمایه‌گذاری بیشتر در صنایع حلال در جهان نمایند.

استاندارد حلال برای اولین بار در سال 1997 در سطح بین‌المللی مطرح شد و تعریف غذای حلال شکل جهانی به خود گرفت.در آیین‌نامه این استاندارد، نه تنها تولید و فرآوری محصولات مشمول قوانین حلال می­شود بلکه حمل و نقل، نگهداری، ذخیره‌سازی و هر وسیله و ابزاری که به نوعی در این فرآیند دخیل است را شامل می‌شود. به همین دلیل امروزه علامت حلال علاوه بر این‌که مورد توجه مسلمان است در بین سایر ادیان نیز به علت سلامت و کیفیت مواد غذایی مورد توجه قرار گرفته است.

گفتنی است، نخستین همایش بین‌المللی غذای حلال در مشهد در سه محور «شریعت و فرآورده‌های حلال»، «پژوهش، فناوری و فرآورده‌های حلال» و «اقتصاد فرآورده‌های حلال» با حضور متخصصان داخلی و شخصیت‌های بین‌المللی برگزار می‌شود.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا