مراکز علمی و فناوری، سرمایه‌های اصلی اقتصاد جامعه

هفته ملی پژوهش و فناوری از  ۲۱ آذرماه با نواختن زنگ پژوهش آغاز شد و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار از امروز در محل نمایشگاه بین المللی آغاز به کار کرد.هفته پژوهش با شعار «پژوهش تقاضا محور و تجاری سازی فناوری؛ زیربنای تولید و اشتغال» تا ۲۷ آذرماه ادامه دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری میزان قراردادهای منعقد شده در فن بازار هفته پژوهش سال گذشته را 77 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: در سال گذشته میزان فروش دانش فنی در پارک‌های علم و فناوری 200 میلیارد تومان بوده است.

دکتر منصور غلامی، هفته پژوهش را فرصتی برای توجه به تولیدات علمی و تبدیل آن به ثروت دانست و افزود: مراکز علمی و فناوری، سرمایه‌های اصلی در اقتصاد جامعه به شمار می‌روند. از این رو با برگزاری این هفته جامعه با دستاوردهای علمی کشور آشنا خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه جوانان، سرمایه‌های این کشور هستند، اظهار کرد: از این رو لازم است تا شرایط مناسبی برای این افراد به منظور تبلور ایده‌ها فراهم شود.

وزیر علوم همچنین با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها ظرفیت‌های بالایی از نظر دارا بودن دانشجویان و اعضای هیات علمی دارند، خاطر نشان کرد: با توجه به این ظرفیت‌ها باید زمینه‌های گسترده‌تری برای شکوفایی ایده‌ها در پارک‌ها ایجاد شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نقش پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در توسعه،‌ خاطرنشان کرد: بررسی روند توفیقات کشور نشان‌ می‌دهد که حرکت ما،‌ حرکت امیدوارکننده است؛ ولی ما را موظف می‌کند که تلاش خود را برای موفقیت بیشتر مضاعف کنیم.

غلامی اضافه کرد: بر این اساس ارائه در بخشی از دستاوردهای تحقیقاتی در نمایشگاه هفته پژوهش فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان و بویژه دانش‌آموزان است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بخشی از موفقیت‌های کشور در حوزه‌های علمی اشاره کرد و گفت: در فن‌بازار هفته پژوهش سال گذشته 77 میلیارد تومان قرارداد تجاری‌سازی منعقد شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری در سال گذشته بالغ بر 200 میلیارد تومان دانش فنی را به فروش رسانده‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین اضافه کرد: در سال گذشته حدود 2400 محصول فناورانه در پارک‌ها و مراکز رشد تولید شد که 50 درصد آن به مرحله تجاری سازی رسیده‌اند. غلامی، تعداد اختراعات در مراکز فناوری در سال 95 را، 470 مورد ذکر کرد.

تحقق اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان با پول دولتی محقق نمی شود

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت تحقق اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان گفت: این امر با پول دولتی محقق نمی شود و باید آن را با تغییر فرهنگ و اقتصاد جامعه جابیاندازیم.

سورنا ستاری در آیین گشایش هیجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار اظهار کرد: اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان را باید در کشور ایجاد کنیم و این زیست بوم فضایی است که صندوق های خطرپذیر، استارتاپ ها و شرکت های اطراف دانشگاه ها همه در آن حضور دارند.

وی ادامه داد: این زیست بوم باید یک فرهنگ عمومی شود و همه نهادها و دستگاه ها باید در یک صف ایستاده و آن را تشکیل دهیم.

ستاری با اشاره به آمار دانشجویان پیش از انقلاب و اکنون گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 170 هزار دانشجو داشتیم که صدهزار نفر از آنان در خارج از کشور و 50 هزار نفر در آمریکا تحصیل می کردند. امروز چهار میلیون و 700 هزار دانشجو داریم و 12 هزار نفر در خارج از کشور تحصیل می کنند.

وی تصریح کرد: اما چرا افزایش تعداد دانشجویان به افزایش و بهبود آمارها در تولید ناخالص داخلی منجر نشده است درحالی که در همه کشورها افزایش شمار تحصیل کنندگان موجب ثروت آفرینی است.

ستاری در دومین روز از هفته پژوهش به تلاش کشورهای مختلف برای ایجاد مراکز صنعتی و تولید ثروت اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشورها در این زمینه فعال شده و سرمایه گذاری کرده اند اما موفق نبودند زیرا اقتصاد دانش بنیان یک اکوسیستم است که باید ایجاد شود.

وی همچنین با انتقاد از آمارهای نادرست از دانشجویان ایرانی خارج از کشور گفت: بسیاری از این آمارها واقعی نیست اما حساسیت جامعه نسبت به مهاجرت فرزندان خود خوب است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به موفقیت برخی استارتاپ ها گفت: امروز استارتاپ های فعال در حوزه خدمات هفته ای 10 درصد افزایش سود دارند و این امر باید به حوزه فناوری نیز سرایت کند. در این صورت است که افزایش تعداد دانشجویان و تحصیل کرده های کشور روی درآمد تاثیر می گذارد و دیگر نفت و گاز به عنوان تنها دارایی کشور توجه نمی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنوز با این اکوسیستم فاصله داریم و باید برای تحقق آن تلاش کنیم.

ثبت سه هزار فناوری در سامانه ایران هاب‌تک

در ادامه دبیر هیجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار درباره این نمایشگاه گفت: 3449 فناوری در سامانه ایران هاب‌تک ثبت شد و برای اولین بار مشارکت کنندگانی از کشورهای پاکستان، آذربایجان و قزاقستان در نمایشگاه داریم.

مجید متقی طلب اظهار کرد: 193 مرکز ابتدا همه فناوری های خود را در سامانه ایران هاب‌تک ثبت کردند که از این میزان 1804 فناوری متقاضی داوری سطح آمادگی فناوری یا TRL بودند که از این تعداد 1732 طرح بر مبنای TRL ارزیابی شدند و این طرح ها با سطح آمادگی فناوری بالای 7 آماده تجاری سازی شدن هستند.

وی در‌ این مراسم با حضور وزیر علوم و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: 300 داور برای ارزیابی طرح های ثبت شده با نمایشگاه همکاری کردند.

متقی طلب یادآور شد: امسال یک غرفه رونمایی یا کوییک لانچ/ را در نظر گرفته ایم تا بازدیدکنندگان در بدو ورود بتوانند همه نمایشگاه را به طور خلاصه ببینند و بخش های مدنظر خود را انتخاب کنند.

رییس پارک علم و فناوری گیلان ادامه داد: برگزاری 65 کارگاه آموزشی را حین برگزاری نمایشگاه در نظر داریم که از این میزان 17 مورد در سالن های نمایشگاه و بقیه در غرفه ها برگزار می شود؛ همچنین برای اولین بار اپلیکیشن نمایشگاه را طراحی کرده ایم که به بازدیدکنندگان در یافتن غرفه ها کمک می کند.

وی تاکید کرد: رونمایی از طرح های منتخب مراکز نیز از دیگر برنامه های نمایشگاه است که 65 طرح منتخب توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری رونمایی می شوند.

متقی طلب همچنین با آرزوی تجاری سازی شدن فناوری های حاضر در نمایشگاه گفت: میزان قراردادها را در مراسم اختتامیه اعلام می کنیم و امیدواریم از مرز 200 میلیارد تومان سال گذشته بیشتر باشد.

به گفته دبیر نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار همچنین برنامه بازدیدی برای سفرای کشورهای خارجی مستقر در تهران از نمایشگاه درنظر گرفته شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا