دانش فنی در زمینه‌های پردازش ژئوفیزیک به ایران منتقل شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، وی گفت: این قرارداد همکاری در راستای ارائه طرح توسعه میدان هما به امضا رسید و در طی آن قرار است دانش فنی در زمینه‌های پردازش ژئوفیزیک و مدل شکستگی از سوی این شرکت به ایران منتقل شود.

 دکتر تورج بهروز در مراسم امضای این قرارداد با بیان اینکه مطالعه جامع و ارائه طرح توسعه میدان "هما" توسط پژوهشگاه صنعت نفت و به کارفرمایی شرکت نفت مناطق مرکزی آغاز شده است، افزود: به منظور ارائه طرح توسعه و تبادل دانش در خصوص فرآیندهای پیشرفته بالادستی، استفاده از شریک خارجی در دستور کار قرار گرفت و با این شرکت فرانسوی قرارداد دوجانبه‌ای امضاء شد.

وی با تاکید بر اینکه این شرکت فرانسوی با توجه به تجارب متعدد در کشورهای مختلف، یکی از شرکت‌های معتبر در حوزه بالادستی است، خاطرنشان کرد: از آنجا که میدان هما میدانی گازی، شکافدار و با مشکل تولید آب مواجه است، این شرکت فرانسوی با داشتن تجربه کافی در این زمینه می‌تواند به پژوهشگاه کمک‌های بسیاری ارائه دهد.

بهروز با تاکید بر اینکه در این پروژه به انتقال دانش فنی توجه شده است، اظهار کرد: در راستای اجرای سیاست‌های وزیر نفت درخصوص توانمندسازی نیروی انسانی در صنعت نفت، انتظار می‌رود که در این قرارداد همکاری دانش از طرف شرکت فرانسوی در زمینه‌های مرتبط منتقل شود.

رییس پژوهشکده مخازن و توسعه میادین پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به روند انتخاب این شرکت در فرآیند مناقصه، اضافه کرد: این شرکت اروپایی تمامی شرایط عمومی و فنی را پذیرفته و در نهایت شرکتی مناسب و قوی برای این پروژه در کنار پژوهشگاه انتخاب شد.

وی با تاکید بر اینکه انجام دقیق این پروژه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، یادآور شد: خروجی این پروژه صرفا منجر به یک کار مطالعاتی نبوده، بلکه قرار است تمام نتایج حاصل از آن در مراحل مختلف اجرایی شوند، از این‌رو بر تمامی مراحل آن تاکید بسیار شده است.

بهروز با ابراز امیدواری از ایجاد ارزش افزوده از طریق اجرای این قرارداد، خاطر نشان کرد: انتظار داریم در انتهای این پروژه تولید آب میدان کنترل شده و مطالعه جامع و ارائه طرح توسعه میدان "هما" به نحوی انجام شود که بهبود برداشت در آینده نزدیک صورت گیرد.

وی با بیان اینکه این شرکت فرانسوی در زمینه میادین شکافدار دارای نرم‌افزارهای تخصصی است، گفت: این شرکت به تبادل دانش در زمینه پردازش ژئوفیزیک، مدل شکستگی و مدل دینامیک خواهد پرداخت.

این قرارداد پس از امضای دکتر توفیقی و Dr, Jean Burrus مدیر عامل شرکت Beicip- Fran- Lab در حضور معاون فناوری و روابط بین‌الملل پژوهشگاه و معاون مدیر عامل این شرکت خارجی مورد تبادل قرار گرفت.

میدان گازی "هما" واقع در بخش علامرودشت شهرستان لامرد استان فارس و یکی از میادین تأمین‌کننده گاز پالایشگاه پارسیان است. این میدان دارای ۱۶ حلقه چاه با تسهیلات سرچاهی، خط لوله و مرکز جمع‌آوری است. گاز میدان گازی "هما" و میدان گازی "شانول" پس از ارسال به مرکز تفکیک که شامل لخته‌گیر، مخازن جداکننده، پمپ ارسال مایعات، سیستم ارسال و دریافت توپک است، به همراه مایعات گازی توسط دو رشته خط لوله ۳۶ اینچ و ۶ اینچ به طول ۴۱ کیلومتر به پالایشگاه پارسیان دو ارسال می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا