تراشه میکروسیالی برای تشخیص سرطان

پژوهشگران با ساخت تراشه میکروسیالی نشان دادند که می‌توان سلول‌های تومور شناور در خون را از سلول‌های سالم خون تشخیص داد. با این تراشه می‌توان تنها با یک آزمایش ساده خون، وجود بیماری را شناسایی کرد. این روش می‌تواند روزی جایگزین روش نمونه‌برداری شود.
سوبرا سورش از محققان دانشگاه کارنجی‌ملون که در مؤسسه فناوری ماساچوست نیز فعالیت دارد اخیراً نتایج یافته‌های خود را در Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) منتشر کرده است.
پیش از این تلاش‌هایی برای ساخت چنین ابزارهایی صورت گرفته بود اما سرعت ادوات ساخته شده بسیار پایین بود. این تراشه میکروسیالی با استفاده از امواج صوتی، سلول‌های سرطانی را از سلول‌های سفید خون جداسازی می‌کند؛ سرعت این روش 20 برابر بیشتر از روش‌های قبلی است.
محققان از این روش برای جداسازی سلول‌های سرطانی استفاده کرده و دریافتند که اثربخشی آن از روش‌های فعلی مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا بیشتر است. سورش می‌گوید: «ما با استفاده از مدل‌سازی کامپیوتری موفق به بهبود عملکرد تراشه شدیم و در نهایت تراشه میکروسیالی با قابلیت تشخیص سرطان تولید کردیم. در روش‌های فعلی استفاده از نانوذرات طلا، لازم است با استفاده از آنتی‌بادی به سلول‌ها برچسب زد. این روش جدید عاری از برچسب است و هیچ تغییر شیمیایی در سلول‌ها ایجاد نمی‌کند. با این کار اطلاعات بیشتری از سلول‌های سرطان و سالم استخراج می‌شود.»
زمانی که یک پزشک قصد بررسی سرطانی بودن سلول‌ها را دارد باید اطلاعاتی نظیر رشد غیرمعمول سلول را داشته باشد. نمونه‌برداری، روشی دردناک برای جمع‌آوری سلول‌های مورد نظر پزشکان است. پزشکان متکایل به استفاده از خون بیمار برای شناسایی سرطان هستند چرا که نمونه‌برداری فرآیندی دردناک است. این تراشه می‌تواند اطلاعات مورد نظر پزشکان را برای درمان سرطان در اختیار آن‌ها قرار دهد.
 
 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا