اخلاق اولویت پزشکی فرد محور

دکتر سید علی آذین رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا در رابطه با هدف برگزاری این سمپوزیوم در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: معمولا وقتی یک مفهوم جدیدی در دنیا مطرح شده و به کشور ما می رسد، اینگونه عادت کرده ایم که خیلی زود آن را بپذیریم و به قول معروف با آن مقوله احساسی برخورد کنیم. از این رو، ممکن است سریع وارد عمل شده و اهمیت مدیریت آن را نادیده بگیریم، ضمن اینکه سوابق نشان داده تجربه های این چنینی زیادی داشتیم.

وی تصریح کرد: تجربه به ما ثابت کرده که در چنین مواردی مباحث را به صورت وارداتی دریافت کرده و در بعضی از سازمانها اعمال کرده و برای آن برنامه ریزی و هزینه می کنیم و خیلی به مسائل اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی آن توجه نمی کنیم.

دکترآذین ادامه داد: از این رو، با توجه به اینکه پزشکی فرد محور به عنوان یک مفهوم نوین وارد کشور شده و جای خود را باز می کند، بر آن شدیم بدون اینکه به حواشی مربوط به آن پرداخته و برایش فکر و برنامه ریزی کرده باشیم و بدون در نظر گرفتن مباحث فرهنگی و اخلاقی پیرامون آن وارد عمل نشویم.

وی عنوان کرد: تصمیم گرفتیم این مقوله را با نگاه کارشناسانه بررسی کنیم تا قبل از اینکه در فضای مجازی یا رسانه ها مورد نقد قرار گیرد اول خودمان به عنوان کارشناس این مقوله را مورد ارزیابی قرار داده و خلاء های موجود در آن را پیدا کنیم. حتی اگر لازم بود پژوهش هایی پیرامون این موضوع انجام شود تا بعد بتوانیم خیلی شفاف تصمیم بگیریم که آیا می خواهیم وارد حوزه پزشکی فرد محور شویم یا نه و اگر می خواهیم باید متوجه چه نکاتی باشیم؟

ریاست پنل ملاحظات اجتماعی، اخلاقی و حقوقی پزشکی فرد محور در رابطه با این پنل گفت: نکته ای که وجود دارد این است که پزشکی فرد محور به عنوان یک تعبیری تازه که کمتر به آن پرداخته شده با دیدگاه پزشکی جامعه نگر چه تفاوتی دارد و اینکه آیا این دو مقوله در تناقض با یکدیگر قرار ندارند؟ تعیین حد و مرز این دو مفهوم و نقاط اشتراک و افتراق آنها از مواردی است که در این پنل مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: پزشکی فرد محور عموما بر اساس ویژگی های فردی است و ریشه در ژنتیک افراد دارد. از این رو برای این نوع درمان باید از فناوری های جدید و گرانقیمت استفاده شود. لذا این موضوعات که آیا ارائه این خدمات با عدالت اجتماعی منافاتی ندارد و بیمه ها باید چگونه این درمان ها را پوشش دهند؟ هدف خیلی مهم هر نظام سلامت است و نباید اینگونه باشد که این نوع درمان گرانقیمت بوده و تنها مختص افراد مرفه و پولدار باشد و کسانی که بضاعت مالی ندارند نتوانند از این فناوری بهره مند شوند. از این رو در این پنل در مورد این موارد صحبت می شود.

آذین خاطرنشان کرد: چون مفهوم پزشکی فرد محور یک مفهوم جدید است همه اینها چالش هایی است که باید از نظر اخلاقی به آن پرداخته شود و تلاش کنیم در این موارد به یک اتفاق نظر برسیم.

بر اساس این گزارش، "سمپوزیوم پزشکی فرد محور؛ بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو" در تاریخ ۲۳ و ۲۴ آذرماه سال جاری در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار می شود.

 

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا