راه‌های رسیدن به موفقیت در شرکت‌های دانش‌بنیان

امروزه در عرصه اقتصاد، توليد دانش در کنار انتشار موفـق و همچنین کـاربرد مؤثر آن در عرصه توليد کاربردی، بـه یك هدف جهانی تبدیل‌شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یك نوع سازوکار انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت شناخته می‌شوند که با هدف تجاری‌سازی فناوری‌های جدید حاصل از نتایج تحقيق و توسعه در دانشگاه‌ها فعاليت می‌کنند. این شرکت‌ها به دليل تقویت بخش‌های اقتصادی، ارزش زیادی داشته و نسبت به شرکت‌های نوپا رشد بيشتری دارند.

شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یك نوع سازوکار انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت شناخته می‌شوند که با هدف تجاری‌سازی فناوری‌های جدید حاصل از نتایج تحقيق و توسعه در دانشگاه‌ها فعاليت می‌کنند

در نقشه جامع علمی سلامت کشور، یک‌سوم بودجه پژوهش برای حمایت از نهادهای غيردولتی فعال در حوزە سلامت (شامل مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های انتقال دانش و فناوری، مراکز ارزیابی فناوری زیستی) سرمایه‌گذاری شده و اقدامات و سیاست‌های مربوط به تسهيل کارآفرینی در این حوزه نشـان دهنـدۀ اهميت موضوع فوق برای کشور و دولت است.

ازاین‌رو گروهی از پژوهشگران دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی، دانشگاه آزاد قزوین، دانشگاه تهران و پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی، پژوهشی را در خصوص شناسایی عوامل محیطی مؤثر بر موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان پزشکی به انجام رسانده‌اند.

برای انجام این پژوهش، محققین ابتدا با مطالعه پيشينه پژوهشی و بررسی مستندات تجربی شرکت‌های دانش‌بنیان جهاد دانشـگاهی در حوزە علوم پزشکی، با رویکردی کيفی و در دو مرحله اقدام به جمع‌آوری و تحليل داده‌ها در این زمینه نمودند. سپس در مرحله بعد با 5 کارشناس مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختاریافته صورت گرفت و درنهایت به تحليل این مصاحبه‌ها پرداخته شد.

نتایج این پژوهش تأیید کرد که حمایت قانونی و حقوقی از سوی سیاست‌گذاران امر، بر موفقيت شرکت‌های دانش‌بنیان  تأثيرگذار است. برای مثال اهميت قانون مالکيت فکری در کسب‌وکارها بر کسی پوشيده نيست اما این اهميت در حـوزە کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و فنّاورانه دوچندان و حتی بيشتر است.

محققین فوق اظهار داشته‌اند: «حمایت مالی سرمایه‌گذار و در نظر گرفتن معافیت مالیاتی برای این‌گونه شرکت‌ها کمک بزرگی در راه رسیدن به موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود».

مفهوم دیگری که در این پژوهش شناسایی شده، وجود شتاب‌دهنده‌ها برای حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

همچنین طبق نتایج به‌دست‌آمده، حمایت‌های دولتی شـامل حمایت‌های سياستی دولت و سایر انواع حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نيز در موفقيت این شرکت‌ها در حوزۀ علوم پزشکی تأثيرگذار است.

به‌علاوه، نزدیکی به پایتخـت و سازمان‌های مادر و همچنين شرایط اقليمی نیز از دیگر موارد مهم در عوامل موفقيت شرکت‌های دانش‌بنیان ذکر شده است.

نتایج این مطالعه ارزشمند که در نشریه «پایش» وابسته به پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده، می‌تواند هم دید مناسبی را به علاقه‌مندان تأسیس چنین شرکت‌هایی بدهد و هم به تعیین استراتژی‌های صحیح توسط سیاست‌گذاران برای اجرای برنامه‌های حمایتی مؤثر از چنین شرکت‌هایی کمک نماید.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: حاجی‌کتابی، ع. و همکاران. 1396. شناسایی عوامل محیطی مؤثر بر موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان پزشکی. پایش، 16(5): 658-647.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا