اختراع نانو ذره و نانو سیال افزایش برداشت از مخازن نفت وگاز

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، رحمت الله صبوری روز سه شنبه درباره انگیزه و هدف این اختراع گفت: تقاضای جهانی انرژی تا 20 سال آینده افزایش قابل توجهی خواهد یافت و در این میان مخازن زیر زمینی نفت خام و سایر انرژی‌های فسیلی نقش بسیار برجسته در تامین نیاز آتی انرژی جهان دارند.
وی اضافه کرد: به همین دلیل تقاضای جهان به سوخت های فسیلی افزایش یافته، بنابراین به تولید بیشتر نفت درجا از مخزن نیاز است.
صبوری بیان کرد: با توجه به اینکه ایران یکی از بزرگترین دارندگان مخازن نفت و گاز جهان است، تلاش کرده ایم به بهترین و کم هزینه ترین روش بیشترین تولید از مخازن را داشته باشیم.
این مخترع ادامه داد: به منظور افزایش برداشت از این مخازن روش های فراوانی وجود دارد و از آنجا که نانو ذرات جایگاه ویژه در بهبود و رفع مشکلات صنایع نفت و گاز پیدا کرده به همین دلیل تصمیم گرفتیم از نانو ذرات به منظور افزایش تولید از مخازن در روش های ازدیاد برداشت استفاده کنیم.
وی یادآور شد: نانو ذره و نانو سیال تولیدی در این طرح باعث تغییر ترشوندگی سطوح مخزن از بشدت نفت دوست به سمت بشدت نفت گریز و گاز دوست شدن به منظور تولید بیشتر نفت و گاز از مخازن و کاهش نفت به تله افتاده و باقیمانده در مخزن می شود.
این مخترع افزود: نانو ذره و نانو سیال تولیدی برای هر 2 نوع مخازن کربناته و ماسه سنگی آزمایش شده و جواب قابل قبولی به همراه داشته است.
صبوری گفت: نانو ذرات متداول در بازار تنها باعث تغییر ترشوندگی مخازن از نفت دوست به سمت آب دوست می شوند و در سیستم آب – نفت مورد استفاده قرار می گیرد.
وی افزود: ولی این نانو ذره و نانو سیال تولیدی قابلیت تغییر ترشوندگی از نفت دوست به سمت گاز دوست در سیستم نفت و گاز را داراست.
صبوری یادآور شد: این نانو ذره و نانوسیال با تکیه بر دانش و فناوری بومی، برای نخستین بار در کشور تولید شده و قابل استفاده در بخش های مختلف صنایع گوناگون بویژه صنایع بالادستی و پایین دستی نفت و گاز دارد.
وی افزود: آنالیزها و آزمایش های انجام شده تائید کننده این موضوع است که نانوسیال تولیدی دارای پایداری دمایی تا بیش از 160 درجه سانتی گراد، پایداری زمانی بالا و قالبیت تولید انبوه را به همراه دارد.
صبوری گفت: این طرح در قالب رساله دکترا با کمک و راهنمایی گروه 'فلوئور' متشکل از رضا آذین و شهریار عصفوری (دانشیار دانشگاه خلیج فارس بوشهر)، صمد صباغی (دانشیار دانشگاه شیراز)، علیرضا بهرامیان (دانشیار دانشگاه تهران) و دانشگاه خلیج فارس به انجام رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا