هفتمین مدرسه پاییزه گردشگری، میزبان اولین جهانگرد ایرانی

دومین کارگاه آموزشی با موضوع "گردشگری و پیوند فرهنگ ها" با حضور پروفسور عیسی امیدوار برگزار شد.

عیسی امیدوار، اولین جهانگرد ایرانی معاصر است که (به همراه برادرش) طی سال های 33-1331 سفرهای ایرانگردی و در سال های 43-1333 سفر به نقاط مختلف جهان را با شعار: همه متفاوت، همه خویشاوند انجام داد.

امیدوار در کارگاه آموزشی گردشگری و پیوند فرهنگ ها بیان داشت: در ابتدا باید کشور خود ایران را ببینید. هرچه (بیشتر) بیاموزید، بهتر است. خود من ابتدا ایران را گشتم؛ باور کنید در اروپا چیزی برای مشاهده وجود ندارد، مگر اینکه انگیزه داشته باشید. به اعتقاد من انگیزه، مهمترین عامل است، چراکه در افراد کشش ایجاد می کند؛ مثلا به دنبال مطالعه مذاهب بروید. زمانیکه انگیزه ای داشته باشید، پیگیر می شوید و سراغ فردی می روید و از طریق او به افراد دیگر معرفی می شوید. اینگونه تعاملات ایجاد می شوند.

وی افزود: شما باید تجربه کسب کنید و از آن لذت ببرید، چراکه اینگونه نتیجه بهتری می گیرید. ما (برادران امیدوار) یکدفعه تصمیم به سفر نمی گرفتیم. خود من از 15-14 سالگی در کار کوهنوردی بودم و کارهای مشکلی را تجربه کردم.

(برادران امیدوار – تصویر: تسنیم)

اولین جهانگرد ایرانی خاطر نشان کرد: انگیزه ما، نمایش کارهای قهرمانی نبود، بلکه به دنبال زندگی، مطالعه و بررسی کردن زندگی اقوام دورافتاده بودیم. اشیاء یافت شده در غارهایی که هیچ کس به آنجا نرفته بود، نشانه وانگیزه ای می شد تا ببینیم این اشیاء از کجا آمده و متعلق به چه کسانی بوده اند.

هزینه سفر

امیدوار با اشاره به موضوع هزینه های سفر گفت: ما با 90 دلار و پنج سکه پهلوی که به قیمت 80 تومان خریده بودیم، سفر خود را شروع کردیم و بعد از 10سال که از سفر برگشتیم، سکه ها را به همان قیمت فروختیم. هزینه سفر ما از چاپ مقالات در مجلات بزرگ، یا حضور در تلویزیون و مؤسسات فرهنگی تأمین می شد.

ثمره جهانگردی

چاپ هشتم سفرنامه برادران امیدوار به تازگی منتشر شد. این کتاب علاوه بر ترجمه به زبان انگلیسی، به زودی به زبان های اسپانیایی و فرانسوی نیز منتشر خواهد شد.

(وسایل سفر برادران امیدوار در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد – تصویر: تسنیم)

موزه برادران امیدوار، در بخش شمال غربی مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد واقع شده است. این موزه ۳ نگارخانه دارد که در دو نگارخانه آن، آثار اهدایی برادران امیدوار به معرض نمایش گذاشته شده‌ است. این آثار حاصل سفرهای این دو برادر و عکس‌های آنان است. این اشیا از قاره‌هایی چون آفریقا، آسیا، آمریکا و استرالیا جمع ‌آوری شده است.

 

 

گزارش: نیوشا قمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا