سونامی داده‌ها و بحران مصرف الکتریسیته

سامانه‌های ابری و دستگاه‌های متصل به اینترنت در ده سال آینده نزدیک به 3.5 درصد از کل آلایندگی در سراسر جهان را ایجاد می‌کنند. با این وجود به نظر می‌رسد که این آمار تا سال 2040 میلادی به 14 درصد نیز خواهد رسید. این امر به این معنی است که شاهد این خواهیم بود که تقریب یک‌هفتم تمامی آلایندگی جهان از طریق این موارد ایجاد می‌شود.

از سوی دیگر صنایع ارتباطات تا سال 2025 میلادی می‌توانند موجب ایجاد 20 درصد از تمامی آلایندگی جهان شوند که یک بحران بسیار بزرگ برای مشکل تغییرات جوی است. دنیای ما سرشار از سرورهایی است که تشنه انرژی هستند و آمار آن‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود. میلیاردها تلفن همراه هوشمند، تبلت و کامپیوتر خانگی در هرروز به شبکه متصل می‌شوند و این شبکه‌ها از همان سرورهایی استفاده می‌کنند که روزبه‌روز بیشتر نیاز به الکتریسیته خواهند داشت.

این موضوع وقتی بیشتر خواهد شد که بدانیم به‌زودی شاهد عرضه خودروهای متصل به شبکه، پیاده‌سازی کامل اینترنت اشیاء و مواردی ازاین‌دست هستیم. این امر موجب می‌شود تا صنایع فناوری اطلاعات و ارتباط به یک مشکل بزرگ بدل شوند. میزان انرژی مورد نیاز برای تلویزیون‌های هوشمند و دوربین‌های امنیتی به میزان 20 درصد در سال افزایش پیدا می‌کنند.

موضوع دیگر نیز این است که تحلیل‌های انجام شده نشان از این دارند که متخصصان فناوری در حال تلاش برای این هستند که میزان بهره‌وری و مصرف انرژی را به‌صورت متضاد با هم پیشرفت بدهند. به این ترتیب بهبود عملکرد دستگاه‌ها با کاهش مصرف آن‌ها همراه خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که دستگاه‌های آینده می‌توانند مصرف الکتریسیته‌ای به میزان 20 درصد کمتر داشته باشند ولی به علت افزایش شدید استفاده از این زیرساخت‌ها، شاهد افزایش کلی آلایندگی هستیم.

تحلیلگران گارتنر درباره این موضوع اطلاعات جالبی ارائه کرده‌اند. بر اساس گزارش آن‌ها شاهد این هستیم که در سال 2017 تعداد 8 میلیارد و 400 میلیون دستگاه متصل به شبکه در جهان وجود دارند. در این میان تعداد 20 میلیارد و 400 میلیون دستگاه از نوع اینترنت اشیاء تا سال 2020 به بازار افزوده خواهند شد و به همین دلیل نیز می‌توان گفت که شرایط مصرف انرژی در دستگاه‌های اینترنت اشیاء بسیار خطرناک خواهد بود.

منبع: climatechangenews

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا