گیاهان به مواد بی حس کننده واکنش نشان می دهند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، ماده بی هوشی برای اولین بار در قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفت در آن زمان مشخص شد که استنشاق گاز اتر احساس درد را در بیمار در جریان جراحی متوقف می سازد. از آن زمان به بعد مواد شیمیایی مختلفی برای بی هوشی کشف شده اند.

با این وجود به رغم این حقیقت که بسیاری از این مواد بی حس کننده بیش از یک دوره 150ساله مورد استفاده قرار گرفته اند اما اطلاعات چندانی در خصوص نحوه عملکرد این ترکیبات مختلف که هیچ گونه شباهت ساختاری با هم ندارند مشخص نشده است.
مطالعه جدیدی که نتایج آن در ماهنامه Annals of Botany وابسته به دانشگاه آکسفورد منتشر شد، نشان داد که گیاهان هم تحت تاثیر بی هوشی یا بی حسی قرار می گیرند.
محققان در این مطالعه متوجه شدند زمانی که شماری از گیاهان در معرض ماده بی حس کننده قرار گرفتند، قابلیت حرکات مستقل و تحریکی پس از لمس شدن را از دست دادند.
از حمله، گیاه ونوس مگس خوار بر اثر بی حس شدن دیگر سیگنال های الکتریکی تولید نمی کند و تله های آن زمانی که موهایش به واسطه لمس تحریک می شوند، باز می مانند.
نتایج این مطالعه نشان می دهند که بی حسی در سطح سلولی و ارگانی در گیاهان و حیوانات مشابه است.
پژوهشگران نتیجه گرفتند که از گیاهان می توان به عنوان موجودات الگو برای بررسی بیشتر در زمینه پرسش های متداول در رابطه با بی هوشی استفاده کرد .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا