انتخاب 11 پژوهش برگزیده از 672 طرح رسیده به جشنواره جوان خوارزمی

جشنواره های بین المللی و جوان خوارزمی توسط سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می شوند.جشنواره خوارزمی که قدیمی ترین جشنواره در زمینه علوم فنی و مهندسی در ایران است و از 1366 آغاز به کار کرد و در بخش بین الملل امسال سی و یکمین دوره و در بخش جوان نوزدهمین دوره را پشت سر می گذارد.

مراسم اعطای جوایز برگزیدگان بخش بین الملل هر ساله همزمان با دهه فجر در بهمن ماه و بخش جوان همزمان با هفته پژوهش هفته پایانی آذر برگزار می شود.
جشنواره جوان خوارزمی مختص افراد زیر 35 سال است و برگزیدگان جشنواره دانش آموزی خوارزمی نیز همزمان با این جشنواره تقدیر می شوند، بخش بین الملل جشنواره خوارزمی نیز برای افراد بالای 35 سال همه ساله در سطح بین المللی برگزار می شود. بنیاد ملی نخبگان نیز از برگزیدگان جشنواره های خوارزمی حمایت می کند.
بخش دانش آموزی این جشنواره را مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان وزرات آموزش و پرورش با همکاری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می‌کند.
به گفته کارشناس مسئول جشنواره بین المللی خوارزمی روند انتخاب طرح ها به این شکل است که ابتدا در دبیرخانه بررسی اولیه صورت گرفته و سپس طرح های واجد شرایط بر اساس معیار های ارزیابی به هجده گروه تخصصی در جشنواره بین المللی و هفده گروه تخصصی در بخش جوان ارجاع می شود. پس از ارزیابی طرح ها توسط کارشناسان متخصص در گروه های تخصصی طرح های منتخب به هیات داوران راه می یابند. این هیات متشکل از اعضای برجسته و متخصص رشته های مختلف می باشد و برگزیدگان نهایی را انتخاب می نمایند.
فاطمه آورزمانی همچنین در مورد بخش های جشنواره جوان و بین الملل خوارزمی توضیح داد: این جشنواره ها در 5 گروه پژوهش های بنیادی، کاربردی، طرح های توسعه ای، نوآوری و اختراع پذیرای طرح هاست.
وی افزود: گروه های تخصصی شامل زیست فناوری و علوم پایه پزشکی، محیط زیست، علوم پایه، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، معماری و شهرسازی، مهندسی صنایع و مدیریت فناوری، فناوری های شیمیایی، فناوری نانو، برق و کامپیوتر، مواد و متالورژی و انرژی های نو، مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات، مکانیک، مکاترونیک، هوافضا و عمران می باشند.
به گفته آورزمانی امسال 672 طرح در بخش جشنواره جوان در سامانه ثبت نام کرده اند که پس از بررسی اولیه 383 طرح واجد شرایط تشخیص داده و برای ارزیابی به گروه های تخصصی ارسال شده اند. از این تعداد 26 طرح از سوی گروه های تخصصی به هیات داوران راه یافتند و این هیات 11 طرح را به عنوان برگزیده انتخاب کردند.
وی افزود: بیشتر طرح های رسیده در زمینه برق و کامپیوتر، مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات، مکانیک، فناوری های شیمییایی و مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی بوده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا