کفش فشارسنج طراحی شد

به گزارش سیناپرس به نقل از جام جم، سیروس برزو: سازمان فضایی آمریکا- ناسا- برای جلوگیری از آسیب‌رسانی به بدن سرنشینان ایستگاه بین‌المللی فضایی ضمن تمرین‌های ورزشی روزانه،  نوعی صندل طراحی و ساخته که می‌تواند کارشناسان را در به دست آوردن اطلاعات دقیق کمک کند. 

در حالت بی‌وزنی حاکم بر ایستگاه فضایی بین‌المللی، ماهیچه‌ها به‌سرعت تحلیل می‌روند. سرعت تحلیل رفتن ماهیچه‌ها حدود پنج درصد در هفته است. میزان تحلیل رفتن استخوان‌ها را در فضا حدود یک درصد در ماه برآورد کرده‌اند. این کمبود به دلیل نبودن فشار بر روی اسکلت بدن در شرایط بی‌وزنی ایجاد می‌شود. تجربیات گذشته نشان داده است انجام برخی ورزش‌ها و داشتن یک رژیم غذایی حساب‌شده، می‌تواند این عارضه را کاهش دهد. با توجه به تجربه‌های به‌دست‌آمده در ایستگاه‌های مداری قبلی مثل سالیوت و میر، ایستگاه فضایی بین‌المللی برای جلوگیری از افت توان ماهیچه‌های بدن فضانوردان به دستگاه‌های ورزشی مختلفی ازجمله میدان دو دوار، سکوی وزنه‌برداری، دوچرخه ثابت و غیره مجهز شده است و  ساکنان آن باید روزانه چند ساعت از وقت خود را حتماً صرف ورزش کنند. 
سکوی وزنه‌برداری که یکی از محل‌های ورزشی حتمی روزانه بشمار می‌رود عبارت از بخش کوچکی در ایستگاه  است این سکوی وزنه‌برداری که به‌طور مختصر ARED (Advanced Resistive Exercise Device ) نام‌گذاری شده با بهره‌گیری از استوانه‌های خلأ در برابر جنبش فضانوردان مقاومت می‌کند. برای کار با این سامانه  فضانورد روی آن می‌ایستد و درحالی‌که پایش در محل‌های مخصوص محکم شده میله‌ای را که در چارچوب دستگاه قرار دارد را به سمت بالا باید ببرد. این میله به محفظه‌های خلائی وصل است و می‌تواند همان حس برداشتن وزنه در زمین را به وجود آورد. گرچه کارشناسان ناسا از نتایج کار با این ابزار ورزشی راضی بودند اما این شک هم وجود داشت که شاید زورآزمایی فضانوردان آثاری منفی برای آن‌ها در پی داشته باشد. به همین منظور و برای درک بهتر چگونگی از آسیب‌رسانی احتمالی ورزشی‌های سنگین ازجمله وزنه‌برداری به بدن فضانوردان در زمان تمرین‌های ورزشی در ایستگاه بین‌المللی فضایی سازمان فضایی آمریکا- ناسا – از مدتی پیش اقدام به طراحی و ساخت نوعی صندل کرد که می‌تواند کارشناسان فضایی را دررسیدن به هدف فوق کمک کند. 
صندل فشاری ناسا در ظاهر تفاوتی با نوع زمینی ندارد اما حسگرهای کوچکی در کف آن نصب‌شده که اطلاعات مربوط به فشار را در زمان ورزش، ثبت و برای ارزیابی محققان مرکز هدایت پرواز به زمین ارسال می‌کند. کارشناسان این مرکز می‌توانند با بررسی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها  به تأثیر تمرینات ورزشی فضانوردان بر روی اندام‌های بدن آن‌ها پی ببرند. 
ریزرایانه موجود در این صندل، نیروهای تولیدشده توسط فضانوردان ضمن کار بر روی دستگاه ورزشی وزنه‌برداری را اندازه‌گیری می‌کند. 
آندریا هانسون، متخصص سخت‌افزارهای ورزشی می‌گوید. " آ.ار.ای.دی دستگاه ورزشی پیچیده است هرچند که کمک کرده است ناسا بتواند نتایج بهتری برای سلامت خدمه به دست آورد اما هنوز هم سؤالاتی درباره میزان پیشرفت اثرات ورزش بر استخوان و سلامت عضله وجود دارد . صندل فشاری ما را در دستیابی به این اطلاعات کمک خواهد کرد ."
دکتر ویکتور اشنایدر مسئول تحقیقات پزشکی ستاد فرماندهی ناسا در توضیح این مطلب می‌گوید «روی زمین نیروی جاذبه به‌طور خودکار مقاومتی ایجاد می‌کند که این مقاومت باعث باقی ماندن استخوان‌ها و ماهیچه‌ها در وضعیت فعلی خود می‌شود. در فضا اگرچه ممکن است شما همین مقدار ورزش را انجام دهید، اما نیروی جاذبه را احساس نمی‌کنید.»
درزمانی که فضانورد این صندل را می‌پوشید و بر روی دستگاه ورزشی مشغول تمرین می‌شود امکان بررسی دقیق و جمع‌آوری اطلاعات در مورد میزان فشار در سه محور جلو به عقب، چپ به راست و برعکس ، عقب به جلو همچنین چگونگی توزیع نیرو در نقاط مختلف کف پا وجود دارد.
فضانوردان آمریکا، آلمان و روسیه که در حال حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند، طبق دستور مرکز هدایت پرواز ازاین‌پس ملزم خواهند بود در زمان کار بر روی سکوی ورزشی آ.ار.ای.دی از این صندل استفاده کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا