نام هایی که همچنان زنده می مانند

کمک هزینه تحصیلی مریم میرزاخانی (Maryam Mirzakhani Graduate Fellowship) که به دانشجویان تحصیلات تکمیلی دپارتمان ریاضی دانشگاه استنفورد تعلق می گیرد، به جذب و پرورش نسل آینده ریاضیدانان برجسته کمک خواهد کرد.

پروفسور النی نولن (Eleny Lonel)، رئیس دپارتمان ریاضی دانشگاه استنفورد تأکید کرد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی، آینده سازان ریاضیات هستند. وجود چنین کمک هزینه تحصیلی برای جذب دانشجویان با استعداد ضروری است.

نام هایی که همچنان زنده می مانند

نامگذاری جوایز علمی جهان به نام دانشمندان و محققان برجسته، تلاشی از سوی کشورها، سازمان و نهادهای علمی برای تقدیر از سال ها تحقیق و پژوهش افرادی است که عمر خود را وقف خدمت به مردم جهان کرده اند.

این اقدام علاوه بر معرفی دانشمندان برجسته هر کشور به جهان، کمک شایانی به حمایت از پژوهشگران و محققان مستعد جهان می کند.

نگاهی به برخی جوایز علمی به افتخار دانشمندان

جایزه آبل (Abel Prize)، جایزه ای بین المللی است که هر ساله به یک یا چند ریاضیدان که تحقیقات ارزشمندی در ریاضیات انجام داده باشند، اعطا می شود.

این جایزه 650 هزار یورویی به افتخار نیلز هنریک آبل Niels Henrik Abel))، ریاضیدان برجسته نروژی در سال 2001 توسط دولت این کشور بنیان گذاشته شد. گاهی از این جایزه به عنوان نوبل ریاضیات یاد می شود، چراکه بر خلاف مدال فیلدز، محدودیت سنی ندارد.

جایزه هولبرگ (Holberg Prize)، جایزه ای بین المللی است که هر ساله به دانشمندانی که کارهای شاخصی در حوزه علوم انسانی، علوم اجتماعی، حقوق، الهیات یا هنر انجام داده باشند، اعطا می شود.

این جایزه 500 هزار یورویی به افتخار لودویگ هولبرگ (Ludvig Holberg)، نویسنده، نمایش نامه نویس، فیلسوف و مورخ نروژی در سال 2003 توسط پارلمان این کشور بنیان گذاشته شد و مکمل جایزه آبل است.

جایزه تورینگ (Turing Award)، هر ساله از سوی انجمن ماشین‌ های حسابگر (ACM) به پژوهشگرانی که سهم بسزایی در علوم کامپیوتر داشته باشند، اعطا می شود.

این جایزه یک میلیون دلاری به افتخار آلن تورینگ (Alan Turing)، ریاضیدان برجسته انگلیسی در سال 1966 بنیان گذاشته شد و درحال حاضر، گوگل و اینتل، حامیان مالی این جایزه هستند. از این جایزه که قدمتی بیش از نیم قرن دارد، به عنوان معتبرترین جایزه علوم کامپیوتر و حتی نوبل کامپیوتر یاد می شود.

(جایزه کاظمی رویان)

جایزه کاظمی (Kazemi Prize)، جایزه ای بین المللی است که به افتخار سعید کاظمی آشتیانی، رییس فقید پژوهشکده رویان و جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران هر ساله به دانشمندان و پژوهشگرانی که تحقیقات شاخصی در حوزه سلول های بنیادی و تولیدمثل در جهان داشته باشند، اعطا می شود.

جایزه ملی مریم میرزاخانی،  مردادماه سال جاری (96) و همزمان با برگزاری نخستین دوره اعطای جایزه زنان در علم، محمد فرهادی، وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری از برنامه‌ ریزی برای اعطای جایزه ملی پروفسور مریم میرزاخانی در علوم پایه به دانشگاهیان برتر این حوزه خبر داد.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منبع: mathematics.stanford.edu

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا