عربستان در گذر از سنت به فناوری

نئوم شهر صنعتی و تجاری در دریای سرخ در زمینی با مساحت 26 هزار و 495 کیلومتر مربع که در مقایسه، 33 بار بزرگ‌تر از نیویورک و قرار است شیوه زندگی ای را که در امروز عربستان سعودی دردسترس نیست امکان پذیر  کند.

این بخشی از تبلیغ پروژه ساخت شهر 500 میلیارد دلاری است که محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، ولیعهد عربستان سعودی چند هفته پیش از شروع ساخت آن خبر داد.

عربستان به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان شناخته می‌شود، اما کاهش قیمت آن سبب ایجاد مشکلاتی در پرداخت دستمزد کارگران و بهم ریختگی اوضاع اقتصادی آنها شده است. حال دولت تصمیم گرفته تا با آغاز پروژه‌ای جدید، اقتصاد خود را تقویت کند. آنهم با شهر 500 میلیارد دلاری که به اردن و مصر متصل می شود  و نیروی مورد نیاز خود را به صورت کامل از انرژی تجدیدپذیر تامین می‌کند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که ریاست هیات مدیره صندوق سرمایه‌گذاری‌های عمومی عربستان را برعهده دارد،در خصوص  منطقه نئوم عنوان کرد که این منطقه بر ۹ بخش سرمایه‌گذاری تخصصی با هدف ترسیم آینده تمدن انسانی یعنی انرژی و آب، رفت‌وآمد، تکنولوژی‌های حیاتی، غذا، فناوری و علوم دیجیتال، صنایع پیشرفته، رسانه و تولیدات رسانه‌ای، تفریح و سرگرمی و آینده معیشت که رکن اصلی سایر بخش‌ها محسوب می‌شود، متمرکز خواهد بود.

محمد بن سلمان افزود: این پروژه با هدف افزایش رشد و تنوع اقتصادی، راه‌اندازی صنایع و خلاقیت و راه‌اندازی صنایع بومی در سطح جهانی اجرا می‌شود و تمامی این مسائل به ایجاد فرصت‌های شغلی و مشارکت در افزایش تولید ناخالص داخلی در عربستان منجر خواهد شد.

طبق گفته‌های بن سلمان، موقعیت این پروژه به گونه‌ای است که سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا را به یکدیگر مرتبط می‌کند و ۷۰ درصد از مردم سراسر جهان می‌توانند ظرف نهایتا هشت ساعت خود را به این موقعیت برسانند. این طرح شامل مناطقی در داخل مرزهای مصر و اردن بوده و اولین منطقه ویژه گسترده میان سه کشور خواهد بود.

همچنین وی تاکید می‌کند که باید از تکنولوژی‌های جدید استقبال کرد و آنها را نه تهدید و خطر بلکه فرصت‌هایی قلمداد کرد.

اما نقطه تمایز نئوم، وسعت این شهر نیست، پروژه بلند پروازانه ای که  نئوم نام گرفته است و  انرژی آن از انرژی های جایگزین پاک تامین می شود و زیرساخت لازم برای تکنولوژی خودروهای تمام اتوماتیک و پرواز هواپیماهای بدون سرنشین را دارد و سرعت اینترنت وای فای در آن بسیار بالاست.

 در واقع منتخبی از فناوری‌های جدیدی که در قرن اخیر کشف شده‌اند و قرار است در این شهر استفاده شوند.به گفته شاهزاده سعودی،  نئوم قرار است بزرگترین شهری باشد که همه‌ انرژی خود را از باد و انرژی خورشیدی تامین می‌کند.همچنین قرار است بر اساس اطلاعات موجود در سایت پروژه، حمل و نقل عمومی در این شهر کاملا سبز باشد و برای اینکار از خودروهای اتوماتیک، بالگردهای مسافربری و سیستم حمل و نقل دریایی استفاده می‌شود، البته در این فضای پیاده‌روی و دوچرخه سواری هم برای شهروندان نئوم وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر در این شهر پلی تاریخی ساخته ‌می‌شود، پلی که قرار است برای اولین بار در تاریخ قاره آسیا را به آفریقا وصل کند، البته بسیاری این پل را نماد پروژه نئوم می‌دانند.

اما از همه اینها شگفت انگیزتر استفاده از روبات ها در پروژه نئوم است تاجایی که گفته می شود قرار است تعداد روبات های استفاده شده در این شهر بیشتر از تعداد انسان ها باشد. همچنین در نئوم از روش‌های مراقبت‌های بهداشتی متفاوتی استفاده می‌شود، درواقع برای نسل بعدی در نئوم از ژن درمانی، ژنومیک، تغییر در سلول‌های بنیادی، نانوبیولوژی و … استفاده می‌شود.

درنئوم قرار است کمترین میزان مصرف آب وجود داشته باشد و  از مزارع عمودی و کشاورزی با آب دریا و گلخانه‌‌هایی استفاده شود که انرژیشان با انرژی خورشیدی تامین می‌شود.

مدیران پروژه نئوم این شهر را گذری از امروز به آینده می‌دانند، همانطور که در پایان فیلم تبلیغاتی نئوم آمده است؛ اینجا جایی است که توسط آن می‌توانیم خودمان را برای آینده آماده کنیم، برخی به این کوه‌های قدیمی نگاه خواهند کرد و چیزی نخواهند دید ولی بقیه دنیا می‌فهمد که اینجا جایی است که روش جدید زندگی کردن شروع شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا