رباتی که بیشتر ماهی است تا ربات!

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،در این ربات از یک موتور و بال های انعطاف پذیر استفاده شده که باعث می شود در داخل آب به سمت جلو حرکت کند.

سفره ماهی به عنوان یکی از شناگران کارآمد و زیبای طبیعت که با یک روش پیشروی منحصر به فرد در میان آب های خروشان دریا به حرکت در می آید مدت هاست نظر محققان را به خود جلب کرده است. این تیم تحقیقاتی سال های زیادی را تلاش کرد تا حرکات بال این ربات را مانند بال های سفره ماهی شبیه سازی کند.

یکی از استادان مهندسی مکانیک در دانشگاه لی های (دانشگاه تحقیقاتی خصوصی در ایالت پنسیلوانیا آمریکا) به مدت 30 سال به مطالعه و تحقیق بر روی موضوع «حرکت بیولوژیکی» پرداخت. به گفته این محقق، هنوز کارهای زیادی باید روی جریان سیال اطراف بال های ربات بیولوژیک و اثر متقابل بین سیال و ساختار بال های انعطاف پذیر این ربات صورت گیرد.

محققان بیان کرده اند این ربات زیردریایی از یک بدنه مسطح سیاه رنگ از جنس پی وی سی یا همان پلی وینیل کلراید که یک پلاستیک قوی اما سبک است و از باله های شبیه سفره ماهی و دو سکان در عقب ساخته شده است که از طریق آن مانند دیگر آبزیان در داخل آب حرکت می کند. بال های بزرگ و انعطاف پذیر به این ربات امکان آن را می دهد تا به طور طبیعی با آب ارتباط برقرار کند و با سرعت هفت دهم متر در هر ثانیه به سمت جلو حرکت کند.

این تیم تحقیقاتی به منظور حرکت صحیح و سیال باله های این ربات از موتور و مفصل های مختلف استفاده نکرده و به جای آن ورقه های پلاستیکی پی وی سی را بکار برده است. ربات با این باله ها می تواند به طور طبیعی با محیط خود تعامل داشته باشد.

محققان در این تحقیق بیش از دو سال قبل از اینکه از ورقه های پی وی سی استفاده کنند، 40 طرح مختلف باله را مورد بررسی قرار دادند. جالب است بدانید این ربات می تواند به مدت 10 ساعت شنا کند.

این تیم تحقیقاتی قصد دارد سایز این ربات را دو برابر کند. به گفته آنان، چنین ربات های زیردریایی برای مطالعه روی تنوع زیستی دریایی، جمع آوری اطلاعات هیدروگرافی، تهیه نقشه های زیر آبی، بررسی اقیانوس ها و همچنین اهداف نظامی بسیار مفید و کارآمد هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا