چگونه خودروی خود را برای زمستان آماده کنیم؟

با رسیدن به اواخر پائیز و کاهش دمای هوا باید خودروی خود را برای زمستان و مشکلات آن آماده کنید که نخستین گام در این مسیر، انجام تعمییرات مورد نیاز است. در این یادداشت به مهمترین مواردی که باید پیش از رسیدن زمستان درباره خودرو خود انجام دهید، اشاره می کنیم:

به خاطر داشته باشید که رعایت این موارد نه تنها موجب حفظ جان شما و همراهانتان در شرایط بحرانی می شود بلکه موجب افزایش طول عمر خودروی شما و عملکرد بهتر آن خواهد شد.

مایعات خودرو را بررسی کنید: برای انجام این تعمییرات و رسیدگی نخستین قانون، بررسی تمامی مایعات مورد استفاده در خودرو است یعنی شما باید روغن، ضد یخ و آب رادیاتور، بنزین و مسیر های انتقال آن و روغن ترمز خودروی خود را بررسی کرده و علاوه بر تعویض آن ها در صورت نیاز، هر نوع نشتی و مشکلات موجود در مسیر انتقال و عملکرد این مایعات را برطرف کنید.

در فصل زمستان برای تعویض فیلترهای روغن و بنزین، وسواس بیشتری به خرج داده و حتما از مرغوب ترین نوع آن استفاده کنید. قطعا بررسی و تعویض این موارد کاری زمان پر و تا حدی پر هزینه است اما اگر قصد دارید زمستانی بدون دردسر با خودروی خود را سپری کرده و ریسک خرابی و توقف خودرو در یک شب زمستانی بسیار سرد را کاهش دهید، این اقدامات حیاتی را مد نظر داشته باشید.

ترمزها را چک کنید: یکی دیگر از اقداماتی که حتما باید برای رسیدگی زمستانی خودرو انجام دهید، آزمایش کامل عملکرد ترمز ها و سیستم های وابسته به آن است. شلنگ های انتقال روغن ترمز را بررسی کرده و وجود هر نوع ترک در آن ها را جدی بگیرید. در فصل زمستان نیاز شما به ترمز برای کنترل خودرو بیشتر است و در صورت بروز هر نوع مشکل در این رابطه، خطراتی جدی در انتظار شما و دیگران خواهد بود.

چراغ ها باید سالم باشند: از سالم بودن تمامی چراغ ها شامل چراغ های جلو و عقب خودرو، چراغ های ترمز، مه شکن، فلاشر و راهنما اطمینان حاصل کرده و همچنین نسبت به بررسی شفاف بودن شیشه ها و طلق های محافظ چراغ ها اقدام کنید. چراغ ها قیمت چندانی نداشته و نصب و تعویض آن ها نیز بسیار ساده است.

بررسی کیفیت برف پاک کن ها : در هنگام بارندگی و حرکت خودرو در شرایط بارانی یا برفی شما به برف پاک کن هایتان نیاز مبرمی دارید و بهتر است حتما نسبت به بررسی تیغه آن ها اقدام کرده و در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید. به خاطر داشته باشید که عمر مفید تیغه برف پاک کن، شش ماه بیشتر نبوده و علاوه بر آن حتما  آب مخزن برف پاک کن هایتان را در فصل زمستان با مایعات  ویژه ضد یخ مخلوط کنید.

بررسی لاستیک ها: لاستیک های خودرو در شرایط رانندگی در برف و یخ بسیار مهم و حیاتی هستند و به هیچ عنوان توصیه نمی شود با لاستیک های صاف و مستعمل در این شرایط رانندگی کنید زیرا هر چه سطح اصطکاک لاستیک خودرو کمتر باشد، میزان کنترل شما بر خودرو نیز کاهش پیدا می کند. اگر در شهرها و مناطقی زندگی می کنید که در طول زمستان مجبور به تردد در مسیرهای برفی برای زمانی طولانی بوده و نوع اقلیم منطقه شما به گونه ای است که بیشتر روزهای زمستانی را شاهد آب و هوا و جاده هایی یخ زده هستید، بهتر است در این فصل از لاستیک های ویژه زمستانی استفاده کنید. این لاستیک ها قابلیت تحمل سرمای زیاد را داشته و آج هایی عمیق تر و مناسب تر دارند. این لاستیک ها حالت انعطاف بیشتری در سرما داشته و امنیت بیشتری برای رانندگی در شرایط سخت دارند. موضوع مهم دیگری که درباره لاستیک های خودرو باید مد نظر قرار دهید، تنظیم باد آن ها و بررسی لاستیک زاپاس خودرو است. در زمستان باد لاستیک خودرو نباید زیاد تر از حد مجاز باشد زیرا سبب کاهش سطح اصطکاک خودرو با جاده شده و احتمال سر خوردن افزایش پیدا می کند.

متعلقات داخلی خودرو را بررسی کنید: لاستیک درزگیر درها و پنجره ها از نظر عایق بندی و جلوگیری از ورود هوای سرد به داخل ماشین، کف پوش های خودرو جهت جلوگیری از انتقال آب و کثیفی ها به کف خودرو و بررسی شیشه های جلو، عقب و جانبی از جمله دیگر مواردی هستند که باید پیش از فرا رسیدن زمستان نسبت به سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.

ضد یخ، ضد یخ و ضد یخ : اگرچه در بخش نخست و بررسی مایعات نسبت به بررسی ضد یخ توضیح دادیم اما بدون تردید ضد یخ و میزان و غلظت آن را می توان اصلی ترین موضوعی دانست که خودرو ها در فصل زمستان به آن نیاز دارند. ترموستات خودرو، عملکرد پروانه ها و رادیاتور را بررسی کرده و آن ها را از نظر وجود هر نوع نشتی آزمایش کنید. پمپ آب خودرو نیز از جمله مواردی است که باید پیش از زمستان از عملکرد مناسب ان اطمینان یافته و در صورت نیاز تعویض شود. بهترین فورمول ترکیب ضد یخ و آب، میزان نصف – نصف از هر کدام است که می تواند خودروی شما را از یخ زدگی در دمای زیر صفر نجات دهد.

لوازم جانبی مورد نیاز را در خودرو قرار دهید: در فصل زمستان و به ویژه رانندگی خارج از جاده ها شما باید نجهیزاتی مناسب را در اختیار داشته باشید تا در شرایط ویژه و اضطراری جان شما را نجات دهند. مهمترین این موارد عبارتند از:

  • پتو
  • سیم رابط باتری
  • چراغ قوه
  • زنجیر چرخ
  • جعبه کمک های اولیه
  • شکلات های انرژی زا
  • یک چاقوی کوچک
  • فندک
  • دستکش ضد آب
  • یک بیلچه کوچک
  • یخ شکن
  • یک کیسه کوچک شن

در خاتمه به خاطر داشته باشید که رعایت موارد فوق نه تنها موجب حفظ جان شما و همراهانتان در شرایط بحرانی می شود بلکه موجب افزایش طول عمر خودروی شما و عملکرد بهتر آن خواهد شد.

 

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: popsci

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا