جشنواره شیخ بهایی چرخه کامل تبدیل دانش به صنعت را پوشش می دهد

 مهدی کشمیری در یازدهمین افتتاحیه جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی و اولین المپیاد ملی طرح کسب و کار دانشجویی که با حضور وزیر علوم، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاون پژوهشی وزیر علوم  از امروز به مدت ۳ روز آغاز به کار کرده است، گفت: ۱۰ دوره از این جشنواره در محل هتل عباسی در اصفهان برگزار می‌شد که به دلیل تقارن با المپیاد ملی طرح کسب و کار دانشجویی برای اولین‌بار و تنها برای امسال این جشنواره در تهران برگزار شد و از سال آینده در اصفهان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این جشنواره فرهنگ‌سازی است، افزود: هرچند فن‌آفرینی در کشور بحث شناخته شده‌ای است و در سال‌های گذشته غریب بود ولی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان جزو محدود سازمان‌هایی است که به موضوع فن‌آفرینی پرداخت.

کشمیری اظهار داشت: جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی در دو بخش مسابقه‌ای و غیرمسابقه‌ای با محتوای منحصربه‌فردی برگزار می‌شود و تلاش دارد چرخه کاملی از تبدیل دانش به ثروت را پوشش دهد. بخش مسابقه‌ای این جشنواره شامل طراحان کسب و کار (شامل بخش آزاد و المپیاد طرح کسب و کار دانشجویی) فن‌آفرینان (شرکت‌های دانش‌بنیان) و سرمایه‌گذاران و کارآفرین می‌شود. همچنین در بخش غیرمسابقه‌ای این جشنواره بورس فن‌آوری فرصت سرمایه‌گذاری (بورس ایده، بورس عرضه و فروش فن‌آوری) کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش طراحان کسب و کار بخش آزاد و کسب و کار دانشجویی حضور دارند گفت: در این دوره از جشنواره ۱۰۰ طرح از تمام استان‌های کشور شرکت داشتند که تعداد ۱۶ طرح کاندیدای مرحله نهایی طراحان کسب و کار در بخش آزاد معرفی شدند. همچنین ۲۰۰ طرح دانشجویی از تمام استان‌های کشور و زیر نظر ۳۰ عامل استانی داوری شدند که ۱۰ طرح در بخش المپیاد طرح کسب و کار دانشجویی انتخاب شده‌اند.

کشمیری اظهار داشت: همچنین برای اولین‌بار است که المپیاد ملی کسب و کار دانشجویی در کنار این جشنواره برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: این رویداد با همکاری رویداد جهانی اسلاش (SLUSH) و با حضور نماینده آن برگزار می‌شود و با ایجاد فضایی رقابتی تلاش می‌کند فرآیند تجاری‌سازی و توسعه فناوری‌های ارائه شده را تسهیل کند. همچنین در این برنامه فن‌آفرینان فرصت دارند تنها در ۳ دقیقه به بیان فن‌آوری، جنبه‌های اقتصادی آن و شرایط توسعه و سرمایه‌گذاری پیش روی طرح خود بپردازند و هیات داوران را متقاعد کنند که فناوری‌شان بهترین گزینه برای حضور در کنار سایر شرکت‌های نوپا و دارای فناوری از سراسر جهان در رویداد جهانی اسلاش است.

کشمیری اظهار داشت: حضور شرکت‌های ایرانی در این رویداد با توجه به امکان لغو تحریم‌های مالی ایران می‌تواند فرصت‌های بسیار بزرگی در بازارهای جهانی فراهم کند که با حضور این شرکت‌ها امکان آشنایی بهتر و بیشتر جامعه جهانی با فضای کسب و کار ایران به ویژه کسب و کارهای نوپا فراهم می‌شود.

وی در ادامه درخصوص رویداد اسلاش اظهار داشت: میزان جایزه این رویداد که توسط بانک فنلاندی و شبکه سرمایه‌گذاران خطرپذیر اقتصاد فنلاند پرداخت می‌شود معادل ۵۰۰ هزار یورو است. در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۴ هزار نفر از سراسر دنیا در این رویداد حضور داشتند که تیمی متشکل از مدیران عامل چندین شرکت نوپا و مسئولان جشنواره ملی فناوری شیخ‌بهایی نیز در این رویداد حضور داشتند.

وی افزود: امیدواریم شعبه‌ای از این رویداد مهم را در ایران برگزار کنیم.

کشمیری عنوان کرد: در این دوره از جشنواره از چند شرکت فعال در حوزه محیط زیست از کشور چین دعوت کرده‌ایم تا بتوانند با شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با این حوزه در ایران تعاملاتی داشته باشند.

رئیس یازدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی با بیان اینکه کارگاه‌های آموزشی با محتوایی منحصربه‌فرد برای مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و مدیران و کارشناسان پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری در این دوره از جشنواره برگزار می‌شود، گفت: جشنواره یازدهم شامل دو کارگاه آموزشی بین‌المللی با موضوع «تجاری‌سازی و نوآوری در پارک‌های علمی و فناوری و دانشگاه‌ها» با سرفصل «تجاری‌سازی و نوآوری از طریق پارک‌های علم و فناوری» و «نحوه تعامل با سرمایه‌گذاران درخصوص تجاری‌سازی و نوآوری تحقیقات دانشگاهی» برگزار می‌شود.

کشمیری افزود: کارگاه آموزشی بین‌المللی مدیریت پارک‌های علم و فناوری و نحوه همکاری با دانشگاه‌ها (که تجربه کشور چین بوده است) با سرفصل «توسعه و مدیریت پارک‌های علم و فناوری و نحوه همکاری با دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی» و «ارائه تجربیات کشور چین» نیز برگزار می‌شود.

وی افزود: بخش سرمایه‌گذاران کارآفرین که در راستای توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری بر روی کسب و کارهای دانش‌بنیان برنامه‌ریزی شده در بخش مسابقه‌ای و غیرمسابقه‌ای برگزار می‌شود که در بخش غیر مسابقه‌ای «بورس فناوری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری» در دو قسمت «بورس ایده» و «بورس عرضه و فروش فناوری» برگزار می‌شود. از ۱۱۰ طرح ۱۶ طرح در بخش بورس ایده حضور دارند.

رئیس یازدهمین جشنواره شیخ بهایی با اشاره به بورس عرضه و فروش فناوری اظهار داشت: بعد از ۶ دوره تجربه در برپایی بازار بورس ایده، بورس عرضه و فروش فناوری از جشنواره هشتم به بخش‌های غیرمسابقه‌ای جشنواره فن‌آفرینی شیخ‌بهایی اضافه شد که در این حیطه ۶۰ طرح به دبیرخانه رسیده و در نهایت ۱۷ طرح انتخاب شدند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا