سازمان سبز چیست؟

یک سازمان ‏سبز بازیافت مي‏ کند، از شيرهاي محدودكنندة جريان آب استفاده می‌کند و به حفظ آب كمك می‌رساند، با استفاده از لامپ‏‌هاي فلورسنت، در مصرف برق صرفه‌جويي مي‌کند. بسته‌‏بندي محصولات خود را كاهش مي‏دهد، از سیستم کنترل دمای هوا استفاده می‌کند، مصرف کاغذ را به صفر می‌رساند، كارمندان خود را به استفاده از وسايل نقليه عمومي تشويق مي‏کند و به‌طور کلی نسبت به محیط‌زیست متعهد و نگران است.

سازمان‏های سبز در جستجوي مواد اوليه‏‌ای هستند که:

  1. فراوان‌‏اند، براي جایگزینی با موادي كه كمياب‏ترند
  2. تجزیه‌پذیرند، برای جایگزینی با موادی که ماندگاري بيشتري در طبيعت دارند

 

اما چگونه می‌توان یک سازمان سبز ایجاد کرد؟

اگر شما ایدۀ داشتن یک سازمان سبز را دارید و قصد دارید که فعالیت‌هایی پایا و مبتنی بر حفظ محیط‌زیست انجام دهید، نیازمند تغییر در رویکردها و روش‌های سابق خود هستید. این روش‌ها معمولاً در چند بخش قابل تغییر هستند: روش اداره خودِ سازمان، روش تأمین نیازهای سازمان، روش ارائه خدمات به مشتری، روش تولید محصولات و …

برای رسیدن به عملکرد سبز در یک سازمان، تمامی این بخش‌ها نیازمند تغییر در ساختار اجرایی هستند. برای این کار شما به «خلاقیت» احتیاج دارید. اما باید دانست که خلاقیت چیزی نیست که به شکل تصادفی و یا بر حسب اتفاق نصیب کسی شود. همیشه گروه‌ها و سازمان‌ها و افرادی خلاق‌تر به حساب می‌آیند که اطلاعات بیشتری نسبت به دیگران دارند، شناخت عمیق‌تری از جهان پیرامون خود دارند، روش‌ها و عملکردها را بهتر می‌شناسند و می‌توانند با ترکیب دانش و عملکرد به روش‌های جایگزینی دست پیدا کنند که قبل از آن وجود نداشته است. خلق این روش‌های نو در همه بخش‌های یک سازمان باید اتفاق بیافتد تا عملکرد سازمان را به سمت سبز شدن پیش ببرد.

به‌عنوان مثال فرض می‌کنیم که شما صاحب یک کارواش هستید و یا سازمانی در اختیار دارید که اداره‌کنندۀ مجموعه‌ای از کارواش‌ها است. در این مورد این خلاقیت است که حرف اول را در عدم مصرف آب و مواد شوینده می‌زند، چراکه مصرف هر دو این موارد برای محیط‌زیست آسیب‌رسان و مضر است. طراحی سیستمی که مبتنی بر موادی باشد که دوستدار محیط‌زیست است و به آن آسیب نمی‌رساند، محتاج فاکتور «خلاقیت» است. استفاده از مواد نانو برای شستشوی اتومبیل‌ها که نیاز به آب و مواد شوینده را از بین می‌برد یکی از این روش‌های خلاقانه است. ابداع سیستم‌های بازچرخانی و تصفیه فاضلاب و دفع فاضلاب متمرکز نیز پیشنهاد دیگری در همین راستا است.

اما باید دانست که دستیابی به تمام این روش‌ها و به‌کارگیری آن‌ها مستلزم کسب شناخت عمیق از امکانات و اطلاعات موجود و همچنین نیازهای مشتریان در زمینه کالا یا خدماتی است که به آن‌ها ارائه می‌دهید. در کنار آن، حضور خلاقیت می‌تواند کسب‌وکار شما را به سمت سبز شدن سوق دهد. به این ترتیب است که نه تنها می‌توانید از محیط‌زیست محافظت کنید، بلکه به‌عنوان یک مزیت سازمانی، ابزاری در اختیار خواهید داشت که با آن می‌توانید تهدیدها را به فرصت مبدل سازید.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا