آثار باستانی که به زیر آب می روند

بر اساس مطالعات و یافته های منتشر شده از سوی دیوید اندرسون (David Anderson) و همکارانش از دانشگاه تنسی ناکسویل (University of Tennessee Knoxville) ایالات متحده آمریکا، افزایش سطح آب دریاها بر تعداد زیادی از سایت های باستان شناسی و تاریخی، گورستان ها و مناطق باستانی سواحل اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک در جنوب شرقی ایالات متحده آمریکا اثر نامطلوب خواهد داشت.

برای تخمین و ارزیابی تاثیر افزایش سطح آب دریا بر سایت های باستان شناسی، محققان دانشگاه تنسی ناکسویل به مطالعه و تجزیه و تحلیل داده های شاخص دیجیتال باستان شناسی آمریکا شمالی (Digital Index of North American Archaeology) با عنوان اختصاری DINAA پرداختند. قابل توجه است که جمع آوری داده های شاخص دیجیتال باستان شناسی و تاریخی آمریکای شمالی از تعدادی از منابع مختلف ارائه شده توسط جوامع عمومی و تحقیقاتی با یک دیدگاه وسیع منحصر به فرد زیستگاه انسانی انجام گرفته است.

بر اساس این پژوهش ها، اگر روند افزایش سطح آب دریاها تا یک متر ادامه داشته باشد، پیش بینی می شود که تنها در سال های باقی مانده از قرن حاضر، بیش از 13 هزار سایت باستان شناسی ثبت شده در جنوب شرقی آمریکا به زیر آب خواهند رفت که در میان این فهرست می توان به هزار سایت ثبت شده در فهرست آثار ملی اماکن تاریخی به عنوان آثار فرهنگی مهم اشاره کرد. علاوه بر آن می توان تعداد زیادی از سایت ها و سازه های ثبت و شناخته نشده باستان شناسی را نیز در این میان به حساب آورد.

ده ها هزار سایت شناخته شده باستان شناسی با بالا آمدن آب دریاها در جنوب شرقی آمریکا مورد تهدید قرار گرفته اند و تعداد بیشتری از سایت های شناخته نشده و ثبت نشده نیز در این میان وجود دارند.

به طور کلی از این مجموعه داده ها، از جمله داده های شاخص دیجیتال باستان شناسی آمریکا شمالی یا DINAA، می توان نتیجه گرفت که چه سایت هایی در این میان می توانند تحت تاثیر این افزایش سطح آب دریاها قرار گیرند و چه سایت هایی ممکن است از بین رفته و نابود شوند. به گفته کارشناسان  این اطلاعات برای توسعه روش های نمونه برداری، مرتب سازی و کاهش اثرهای احتمالی، بسیار ضروری به حساب می آیند.

لازم به توضیح است که به دست آوردن چنین اطلاعات و داده هایی برای پیش بینی های دقیق و تصمیم گیری عمومی در مورد پیامدهای تغییرات سریع آب و هوایی، وقایع شدید آب و هوایی و جمعیت های آواره در اثر این موارد، ضروری به نظر می رسد. در واقع این وقایع و عوامل در سال های آینده تمدن انسانی ما را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

دیوید اندرسون در این رابطه اظهار داشت: « به نظر می رسد که افزایش سطح آب دریاها در سال های آینده تعداد زیادی از سایت های باستان شناسی، ساختمان ها، گورستان ها و آثار فرهنگی را از بین خواهد برد. توسعه و پیشرفت تحقیقات و به دست آوردن داده ها و اطلاعات در مقیاس های منطقه ای و قاره ای همچون DINAA (شاخص دیجیتال باستان شناسی آمریکای شمالی) ضروری است تا با کمک آنها بتوانیم به کاهش ضررها و خسارت های احتمالی تاریخ بشر کمک کنیم.»

منبع: heritagedaily