گزارش تصویری از معرفی برترین دانشمندان سال

برترین جایزه علمی جهان با عنوان Breakthrough Awards شب سوم دسامبر برابر با دوازدهم آذرماه به میزبانی شهر کالیفرنیا برگزار شد. در این مراسم هفت جایزه که هر یک معادل سه میلیون دلار بوده به مناسبت فعالیت های علمی دانشمندان برتر جهان به آن ها اهدا شد و این مبلغ به دلیل انجام پروژه های مشترک، بین 34 دانشمند در سه شاخه فیزیک بنیادی  ، ریاضی و علوم طبیعی و محیط زیست تقسیم شد.  در حاشیه این مراسم همچنین 6 جایزه 100 هزار دلاری به دانشمندان و پژوهشگران جوان و یک جایزه ویژه نیز برای تهیه برترین فیلم ویدئویی توسط یک نوجوان در حوزه علوم  و ریاضیات اهدا شد.

جایزه فیزیک سال جاری به تیمی 27 نفره از فیزیکدانانی رسید که موفق به ترسیم نقشه دمای ریزموج های کیهانی شده بودند. این تیم تحقیقاتی برای انجام این کار از اطلاعات ماهواره WMAP ناسا استفاده کرده بودند.

جایزه فیزیک سال جاری به تیمی 27 نفره از فیزیکدانانی رسید که موفق به ترسیم نقشه دمای ریزموج های کیهانی شده بودند. این تیم تحقیقاتی برای انجام این کار از اطلاعات ماهواره WMAP ناسا استفاده کرده بودند.

به گفته هیات داوران این مراسم، مطالعه الگوی نقطه های کیهانی گرم و سرد باقی مانده از تابش ناشی از بیگ بنگ یا انفجار بزرگ که در حدود  13.7 میلیارد سال پیش رخ داده بود، درک ما را از ریشه ها و تکامل جهان و کیهان شناسی تبدیل به علم دقيق کرده است.

در این مراسم کریستوفر هاکون (Christopher Hacon) از دانشگاه اوتا و جیمز مک کرنان (James McKernan) از دانشگاه کالیفرنیا – سن دیگو، به طور مشترک جایزه ریاضی را برای فعالیت های خود در حوزه هندسه جبری (algebraic geometry) کسب کردند.

گری هین شاو (Gary Hinshaw) از دانشگاه بریتیش کلمبیا از دیگر دانشمندان حاضر در این مراسم بود که از وی تجلیل به عمل آمد. جایزه ویژه فیزیک بنیادین نیز به چارلز . ال . بنت (Charles L. Bennett) از دانشگاه جان هاپکینز، گری هینشاو (Gary Hinshaw) از دانشگاه بریتیش کلمبیا، نورمن یاروسیک (Norman Jarosik) از دانشگاه پرینستون ، لیمن پگ جونیور (Lyman Page Jr) از دانشگاه پرینستون، دیوید. ان . اسپرگل (David N. Spergel) از دانشگاه پرینستون و تیم مطالعاتی ماهواره WMAP ناسا به طور مشترک اهدا شد.

جایزه ویژه علوم طبیعی و محیط زیست نیز در مراسم انتخاب برترین دستاوردهای علمی سال نیز به طور مشترک به خوان چوری (Joanne Chory) از موسسه زیست شناسی سالک (Salk Institute for Biological Studies) ، دن. دابلیو کلولند (Don W. Cleveland) از موسسه پژوهش های سرطان لودویک، کازوتوشی موری (Kazutoshi Mori)  از دانشگاه کیوتو کیم ناسمیث (Kim Nasmyth) از دانشگاه آکسفورد و پیتر والتر (Peter Walter) از دانشگاه کالیفرنیا اهدا شد.

برای مشاهده شرح کامل این مراسم، اینجا را کلیک کنید.  

 

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: newscientist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا