کارآفرینی ایران 13 پله بالا رفت

شاخص جهانی کارآفرینی (GEI) برای به تصویر کشیدن اکوسیستم‌های کارآفرینانه طراحی‌شده است که همه‌ساله توسط «مؤسسه کارآفرینی و توسعه جهانی» به‌صورت گزارشی یکپارچه از وضعیت کارآفرینی کشورهای مختلف منتشر می‌شود. این شاخص ویژگی‌هایی از کارآفرینی را مدنظر قرار می‌دهد که بهره‌وری را بهبود می‌بخشند. ویژگی‌هایی از قبیل نوآوری، گسترش بازار، رشد محور بودن و بینش بین‌المللی داشتن.

دکتر پریسا ریاحی، مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: «بر اساس گزارش شاخص‌های جهانی کارآفرینی(GEI)، که همه ساله توسط مؤسسه جهانی توسعه کارآفرینی منتشر می‌شود و تصویری از تغییرات اکوسیستم کارآفرینی کشورها ارائه می‌دهد، رتبه ایران در گزارش GEI 2018 در میان 14 کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا)  11 و در میان 137 کشور جهان به 72 رسیده است که در مقایسه با سال گذشته بهبود چشم‌گیری داشته است.»

این در حالی است که در سال گذشته رتبه ایران در میان 15 کشور منطقه (منا)، 14 و در میان کشورهای جهان، 85 بود.

رتبه کارآفرینی ایران در جهان۱۳ پله نسبت به سال گذشته ارتقاء یافته است/

براساس گزارش موسسه کارآفرینی و توسعه جهانی GEI ۲۰۱۸، رتبه ایران در میان ۱۳۷ کشور جهان به ۷۲ رسیده است.

 

به گفته دکتر ریاحی آمارها نشان می‌دهند که طی یک سال گذشته امتیاز کلی اکوسیستم کارآفرینی ایران از 22.1% به 27% ارتقاء پیدا کرده است. به استناد گزارش L,SSI، بهترین امتیاز ایران در رکن «مهارت استارت‌آپ‌ها» (کسب‌وکارهای نوپای کارآفرینانه) با کسب 99% و مهمترین گلوگاه‌های کارآفرینی کشور در «پذیرش ریسک» با کسب امتیاز 1% ، «درک فرصت» و «بین‌المللی‌سازی» است.

گفتنی است که بر اساس گزارش مؤسسه کارآفرینی و توسعه جهانی GEI 2018، اگرچه رتبه ایران در شاخص جهانی کارآفرینی در مقایسه با بسیاری از کشورها همچنان پایین است، اما به‌واسطه ارتقاء 13‌پله‌ای خود توانسته است در میان 10 کشور برتر جهان از لحاظ بهبود اکوسیستم کارآفرینی قرار بگیرد. در همین راستا جایگاه ایران از کشورهایی چون ایتالیا، لهستان، کانادا، ایرلند و کره جنوبی بالاتر است.

اما نکته مهم اینجاست که در کشور ما و دوره‌ای که در آن به سر می‌بریم توجه به کارآفرینی و الزام آن بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. چرا که به گفته متخصصان، کشورهای در حال توسعه از آن جهت بیشتر از هرچیز به موفقیت کارآفرینی احتیاج دارند که به بهره‌وری اقتصادی نیازمندند. یک کارآفرین موفق به خوبی زیرساخت‌های مهمی مثل نبض بازار، اهمیت نیروی انسانی و اصول رقابت در خصوص کالاهای جدید را می‌شناسد و در نتیجه، به بهره‌وری اقتصادی کشورش کمک می‌کند.

مهم‌ترین مزایای کارآفرینی برای اقتصاد کشورهای مختلف و خصوصاً اقتصاد کشورهای در حال توسعه شامل این موارد است:

– ایجاد اشتغال

– ارائه خدمات و محصولات مورد نیاز هر کشور در سطح داخلی و بین‌المللی

– ایجاد ثروت

ما در حوزه کارآفرینی طی چند سال گذشته تا حدودی اقداماتی انجام داده‌ایم، تشکل‌هایی ایجاد کرده‌ایم، قوانین را تعدیل کرده‌ایم و فرصت‌ها را بهبود بخشیده‌ایم و از منظر مؤسسه کارآفرینی جهانی نسبت به سال گذشته 13 پله ارتقاء پیدا کرده‌ایم، اما باید بدانیم که هنوز راه درازی در پیش داریم و در میان کشورهای جهان رتبه پایینی را به خود اختصاص داده‌ایم.

این یک واقعیت است که همه کشورهایی که امروزه در جایگاه بالایی در زمینه کارآفرینی قرار دارند، سال‌ها و دهه‌ها تلاش مستمر کرده‌اند و به این منظور فرهنگ‌سازی کرده‌اند. به گفته مهندس غلامحسین جمیلی، رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران، کشورهای موفق منابع خود را هم در بدنه دولتی و هم بدنه غیردولتی در یک راستا قرار داده‌اند تا در رسیدن به آرمان‌هایشان شتاب‌بخشی داشته باشند. در حالی که ما هنوز بین انتظارات دولت و انتظارات بخش‌خصوصی تناقض‌های جدی داریم و هنوز نتوانسته‌ایم پیوند مشترک بین این دو بخش را فراهم کنیم.

دکتر مسلم خانی، استاد دانشگاه و مشاور کسب‌وکار و کارآفرینی نیز از سه مشکل عمده در برابر موضوع کارآفرینی در کشور نام می‌برد: ضعف نهادسازی در حوزه کارآفرینی، فقدان باور و اعتقاد راسخ در مسیر کارآفرینی و عدم وجود یک فرماندهی مشخص در حوزه کارآفرینی.

دکتر خانی معتقد است: « در ایران قانون از کارآفرینان عقب است. در بسیاری از حوزه‌های مربوط به رویدادهای کارآفرینی حتی یک بند یا تبصره قانونی هم نداریم، یا در مورد خودِ کارآفرینی اصلاً قانونی وجود ندارد و این به این دلیل است که نگاه استراتژیک ما، نگاه کارآفرینانه در حوزه مدیریت دولتی نبوده است.»

او همچنین می‌گوید: « ما در گام اول به نهادسازی در حوزه کارآفرینی توسط خودِ کارآفرینان و با مدیریت خود آن‌ها نیازمندیم. به باور من، جای خالی سازمان نظام کارآفرینی در ایران محسوس است و این خلأ را نهاد دولت نمی‌تواند پر کند. بنابراین اولین اقدامی که می‌توانیم انجام دهیم این است که موضوع نهادسازی از طریق متخصصان، صاحب‌نظران، کارآفرینان و اصحاب کارآفرینی را جدی بگیریم به‌طوری‌که خود آن‌ها در حوزه سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و اجرا نقش‌آفرین باشند.»

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا