نقش دندانپزشکان در شناسایی به موقع بیماری‌های دهان و دندان

بیرمشاورعلمی دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران درآستانه برگزاری دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در ارتباط با بیماری‌های دهان و دندان اظهارداشت:ضایعات و تومورها گاهی در معاینه های روتین و رادیوگرافی‌های معمول کشف می‌شوند وعدم تشخیص به موقع آنها سبب به وجود آمدن مشکلات جبران ناپذیر و حتی از دست دادن قسمتی از استخوان فک و یا بعضا بدتر از آن می‌شود.

وی ادامه داد:انواع ضایعات غدد بزاقی شامل خشکی دهان و علایم و درمانهای آنها، تومورهای غدد بزاقی، سنگ ها و گرفتگی‌ها و اختلالات عملکرد غدد بزاقی که سبب بوجود آوردن مشکلات و بیماری‌ها و گاه دردها و عفونت‌های شدید می‌شوند در حوزه بیماری‌های دهان و دندان است.
دبیر مشاورعلمی دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران افزود: ضایعات پوستی مخاطی مختلف که گاهی اولین ضایعه در حفره دهان دیده می‌شود و شروع درمان به موقع آن کمک بزرگی به جلوگیری از گسترش آن می‌کند. انواع ضایعات بافت نرم و مجاورات آنها شامل اختلالات مفصل گیجگاهی فکی صورت و دردهای ناحیه دهانی فکی صورتی و حتی سردردهای بسیاری در حیطه کوریکولوم تخصصی بیماری‌های دهان و فک و صورت است.
دکتر علیرضایی گفت: از طرف دیگر بیماران دچار انواع بیماری‌های سیستمیک شامل مبتلایان به دیابت، فشار خون و همه انواع بیماران نیازمند درمان دندانپزشکی که به دلیل مصرف داروها و یا شرایط خاص درمان دندانپزشکی آنان مخاطره انگیزاند در حیطه تخصصی این رشته تخصصی است.
وی ادامه داد:از طرفی بسیاری از بدخیمی های شایع مانند لوسمی و لنفوم می‌توانند اولین تظاهراتشان را در دهان نشان دهند و در نتیجه یک دندانپزشک می‌تواند اولین نفری باشد که به تشخیص و ارجاع برای درمان این بدخیمی‌ها کمک کند، بنابراین اگر یک دندانپزشک آگاه بتواند این تظاهرات را شناسایی کند.متخصص رشته بیماری‌های دهان و فک و صورت مجال مناسبی دارد که بتواند همگام با پیشرفت دانش روز از کتاب‌های رفرنس رشته خود بهره گیرد و بر تمام این شاخه ها مسلط باشد.
دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران 19 تا 22 دی ماه سال جاری و به مدت 4 روز در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا