مطالعه زلزله با کمک جاذبه زمین

پژوهش های جدید دانشمندان نشان می دهد هنگامی که لایه های مختلف زمین که عامل ایجاد زلزله هستند، حرکت می کند تغییرات کوچک در میدان گرانشی زمین ایجاد می شود  که ایستگاه های مانیتورینگ لرزه ای دقیقا قبل از وقوع امواج لرزه ای قادر به ثبت آن ها هستند.

مارتین والی (Martin Vallée)، متخصص زمین شناسی در موسسه فیزیک زمین پاریس در رابطه با موضوع فوق می گوید: «مهمترین و کاربردی ترین عملی که ما می توانیم با کمک مطالعه این سیگنال ها انجام دهیم،  دریافت اطلاعات سریع در مورد نحوه و میزان بزرگی زمین لرزه است.»

در گزارش منتشر شده در مجله ساینس در تاریخ یکم دسامبر سال جاری، عنوان شده است که مطالعات پیشین نشان می دهد سنسورهای لرزه نگار چین و کره جنوبی به سرعت پس از رخ دادن زلزله 9 و 1 دهم ریشتری توهوکو در کشور ژاپن که در سال 2011 میلادی رخ داد، سیگنال های تغییر جاذبه را ثبت کردند. این سیگنال ها که به صورت نشانه هایی  کوچک در تجهیزات ضبط لرزه نگاری ظاهر می شوند، بیش از یک دقیقه قبل از اینکه امواج لرزه ای ظاهر شوند، قابل شناسائی بوده و به این ترتیب می توان کمی پیش از وقوع زلزله از آن با خبر شد.

مارتین والی در این رابطه گفت: «ما می توانیم با مطالعه و بررسی این امواج از وقوع زلزله مطلع شویم. اگر این امواج همراه با زلزله ایجاد نشوند، ما می دانیم که زلزله ای رخ داده اما بسیار بزرگ نیست اما ظهور این سیگنال ها نشان دهنده وقوع حتمی زلزله ای بزرگ است. »

موضوع مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که اگر زلزله شناسان بر تغییرات گرانشی نظارت داشته باشند، احتمالا زودتر به وقوع زلزله پی برده و شدت و میزان آن را نیز دقیق تر تخمین می زنند. برای نمونه در زلزله توهوکوی ژاپن، حدود 40 دقیقه طول کشید تا برآورد اولیه مرکز زلزله شناسی ایالات متحده آمریکا نسبت به شدت زمین لرزه با قدرت بین  7 و 9 دهم تا 8 و 8 دهم ریشتر اعلام شود و این زمان برای آژانس هواشناسی و مطالعات زلزله ژاپن حدود 3 ساعت به طول انجامید.

این تخمین اولیه و اطلاعات به دست آمده از آن برای واکنش های امدادی بسیار حیاتی و مهم است زیرا مراکز امداد رسان بر اساس شدت زلزله و پیش بینی تخریب های به وقوع پیوسته واکنش نشان داده و منابع مختلفی را به کار می گیرند.

سوزان هاف (Susan Hough) متخصص زمین شناسی در مرکز مطالعاتی (USGS) ایالات متحده آمریکا در این باره می گوید: « مطالعه امواج گرانشی برای انجام واکنش های امدادی بسیار ضروری است. زیرا آن ها تصمیم می گیرند که چه منابعی را برای امداد و نجات به کار ببرند. در واقع با کمک امواج گرانشی می توان در زمانی بسیار سریع و کوتاه اطلاعات دقیقی نسبت به شدت و قدرت زلزله به دست آورد که این اطلاعات در زمانی که به آن ها نیاز است، حاصل می شوند.»

گاوین هایس (Gavin Hayes) دیگر متخصص زمین شناسی در مرکز مطالعاتی (USGS) در گولدن کلروادو نیز در این رابطه اعلام کرد: « هنوز پژوهش ها و اقدامات زیادی باید انجام شود تا سیگنال های جاذبه به عنوان یک ابزار دقیق و قابل اطمینان برای مطالعه زلزله مورد استفاده قرار گیرند. هنوز برای اعلام این موضوع که شرایط و امکان مطالعه زمین لرزه تغییر کرده ، زود است. »