ترامپ آغازگر عصر نفرت پراکنی دیجیتال

در سال 1929 میلادی روزنامه Der Stürmer  از عوامل اصلی ماشین تبلیغات نازی ها در یک کاریکاتور، گروهی از یهودیان را نشان داد که با یک خودرو، کودکی آلمانی را زیر گرفته اند و کودک غرقه به خون در آغوش پدرش در حال احتضار است.

به باور کارشناسان اگرچه  بیشتر توئیت های ترامپ دارای انگیزه آنی و بدون فکر و عمل قبلی انجام می شود اما این پیام ها به گونه خطرناکی مشابه سیستم تبلیغاتی آلمان نازی بوده و یادآور جزوات آموزشی پروپاگاندای نازی مبتنی بر این جمله معروف است که ادعا می کند : « چگونه می توان تمام جنبه های انسان را فریب داد. »

امروزه پس از حدود 9 دهه از آن روزگار، دانلد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به همان سبک و سیاق عمل کرده و با انتشار تصویر یک نوجوان با موهای سیاه که در حال حمله به یک نوجوان با موهای بلوند است که با کمک عصا در حال راه رفتن بوده و توانایی دفاع از خود را ندارد، در مسیری مشابه قدم بر می دارد. در زیر این تصویر که ترامپ در توئیتر خود بازنشر کرده است نیز جمله ای با مضمون :«مهاجر مسلمان به پسر معلول هلندی حمله می کند. » به چشم می خورد.

در سال 1942 در جزوات حزب نازی، یهودیان متهم به تخریب کلیساها شده و در ذیل این موضوع جمله ای با این عنوان منتشر شد: «برای یهودی ها و جانوران هیچ لذتی بالاتر از تخریب کلیسا ها وجود ندارد.»

در سال 2017 بار دیگر شاهد هستیم که دانلد ترامپ با تقلید از این سیاست نازی ها و انتشار تصویر یک مرد مسلمان با ریش بلند که در حال کوبیدن مشت به چهره مجسمه مریم مقدس است، می نویسد: « مرد مسلمان در حال نابودی مجسمه مریم مقدس است.»

این توئیت های رئیس جمهور ایالات متحده امریکا برای بسیاری از شهروندان این کشور که صبح روز چهار شنبه خود را با مشاهده پیام های فوق آغاز کرده بودند، بسیار عجیب بوده و از سوی دیگر موضوع وقتی جالب می شود که بدانیم تصویر حمله پسر مسلمان به نوجوان هلندی معلول که با عصا راه می رفته از پایه جعلی و دروغ بوده و مقامات رسمی کشور هلند تاکید کردند پسر مو سیاه نیز هلندی بوده و مهاجر نیست.

در این میان  به باور پژوهشگران حوزه تبلیغات و پروپاگاندا، این تکرار سیاست های آلمان نازی و شباهت بسیار زیاد رفتارها و عقاید ترامپ با آن، بسیار خطرناک محسوب شده و مهمتر از هر چیز دیگری است. به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر تنها دو اختلاف بین توئیت های دانلد ترامپ و کاریکاتورهای منتشر شده در نشریا ت رسمی حزب نازی یعنی Der Stürmer و Der Untermensch وجود دارد. نخستین تفاوت، پیشرفت فناوری شبکه های اجتماعی است که به ترامپ فرصت برقراری ارتباط با مخاطبان بسیار بیشتری در سراسر جهان داده است و دیگر اینکه هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند این سرفصل جدید از نژاد پرستی و نفرت پراکنی رئیس جمهور امریکا چه سرانجامی خواهد داشت؟

پرفسور دیوید لیوینگ استون اسمیت (David Livingstone Smith) از اساتید رشته فلسفه در دانشگاه نیو انگلند که متخصص در تاریخ از دست دادن خصایص انسانی است و کتابی را درباره این موضوع به نام  «مادون انسان» نوشته است، در رابطه با ترامپ و اعتقاداتش می گوید: « من فکر می کنم او تجسم یک کثافتکاری خطرناک است.»

پرفسور اکوس جیسون استنلی (echoes Jason Stanley) از اساتید دانشگاه ییل (yale university) و نویسنده کتاب « چگونگی عملکرد پروپاگاندا» که پدر وی در سال 1939 میلادی از آلمان نازی گریخت نیز نظری مشابه درباره ترامپ داشته و وی را با عنوان « یک موجود ترسناک و کثیف » توصیف می کند.  

پرفسور دیوید لیوینگ استون اسمیت در توضیح شرایط به وجود آمده اعلام کرد: «این نگرانی به شدت وجود دارد که آیا واقعا ترامپ و ژنرال هایش از تاریخ درس گرفته اند و میزان خطرناک بودن تاثیرات این نفرت پراکنی ها را می دانند؟ »

این مساله به طور ویژه  در شرایط امروز که در فیس بوک و اتاق های تبلیغاتی مبتنی بر توییتر، امکان ویرایش  هر تیتر، عکس یا ویدئو وجود داشته و می توان توضیحاتی را به آن  ضمیمه کرده  یا متن قبلی را  ویرایش و تحریف کرد، دیده شده و هر گروهی می تواند این تصاویر و مطالب را مطابق با تعصبات و سلایق خود منتشر کند.

به باور کارشناسان اگرچه  بیشتر توئیت های ترامپ دارای انگیزه آنی و بدون فکر و عمل قبلی انجام می شود اما این پیام ها به گونه خطرناکی مشابه سیستم تبلیغاتی آلمان نازی بوده و یادآور جزوات آموزشی پروپاگاندای نازی مبتنی بر این جمله معروف است که ادعا می کند : « چگونه می توان تمام جنبه های انسان را فریب داد. »

پرفسور اسمیت در این رابطه می گوید: «همواره یک داستان مشابه تاریخی برای رویدادهای جدید قابل مشاهده است. به طور کلی در این شرایط همواره رهبران سیاسی سعی می کنند با ایجاد ترس و نفرت از یک گروه اقلیت ضعیف و فاقد قدرت در جامعه، آن ها را به عنوان یک تهدید مطرح و معرفی کنند. نمونه بارز این موضوع، بردگان آفریقایی – آمریکایی بودند که علی رغم آسیب پذیر بودن و متحمل شدن ظلم های بسیار زیاد، از آن ها به عنوان هیولاهای خشونت آمیز یاد شده و در بین مردم جامعه نسبت به آن ها ترس و نفرت به وجود می آوردند.»

دانلد ترامپ به گونه ای بسیار بد در حال تلاش برای ایجاد ممنوعیت ورود مسلمانان برخی کشورها به خاک ایالات متحده آمریکا است. انتشار تصاویر واقعی و جعلی از مسلمانان در شبکه های مجازی نیز بخشی از تلاش وی در راه رسیدن به این هدف محسوب شده و وی به این نکته واقف نیست که در تاریخ همواره عواقبی شوم در انتظار رفتارهایی از این دست وجود داشته است.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: wired.com

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا