خودروهای خودران و هدف پنهان سیلیکون ولی

خودروهای خودران روزبه‌روز بیشتر به جاده‌ها نزدیک می‌شوند و هرروز شاهد نگرانی‌های امنیتی بیشتر درزمینهٔ این خودروها هستیم.  در هرسال بر اساس آمار رسمی ارائه‌شده شاهد مرگ 40 هزار نفر در تصادفات جاده‌ای در آمریکا هستیم. در این میان متخصصان اعلام کرده‌اند که بیش از 90 درصد از تمامی تصادف‌ها به‌واسطه خطای انسانی رخ می‌دهند. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که می‌توان گفت بسیاری از شرکت‌ها می‌خواهند امنیت جاده‌ای را به کمک خودروهای خودران بالا ببرند.

بااین‌حال یک تئوری جدید مطرح‌شده است که بررسی آن چندان عجیب نیست. بر اساس این تئوری، هدف اصلی خودروهای خودران نه‌تنها افزایش امنیت رانندگان نیست بلکه هدف اصلی برای منفعت بیشتر شرکت‌های سیلیکون ولی مانند گوگل و اپل است. کسانی که رابطه میان فناوری و جامعه را مطالعه می‌کنند می‌دانند که باید درباره انگیزه پشت ایجاد فناوری‌های جدید، بسیار محتاطانه نظر داد.

بنگاه‌های تجاری موجود در سیلیکون ولی همیشه به دنبال راه‌هایی بوده‌اند که موجب می‌شود تا بتوان مصرف دستگاه‌های دیجیتالی توسط کاربران را افزایش داد. بااین‌حال یکی از زمان‌هایی که استفاده از ابزارهای دیجیتالی خلاف قانون و عقل است، هنگام رانندگی به‌حساب می‌آید. به‌این‌ترتیب می‌توان درک کرد که انگیزه یادشده در پشت پرده فناوری خودروهای خودران چیست. شرکت‌های فناوری دوست دارند تا کاری کنند که رانندگان بتوانند بدون نگرانی قانونی، زمان یادشده را به استفاده از تلفن همراه هوشمند یا سایر محصولات دیجیتالی خود اختصاص بدهند.

معمولا استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی در هنگام رانندگی با عواقب خطرناک و حتی مرگباری همراه خواهد بود و به همین دلیل نیز نمی‌توان انتظار داشت که شرکت‌های سیلیکون ولی به فکر این باشند که تنها با تغییر دادن قوانین، به سراغ صدور مجوز استفاده از این فناوری‌ها بروند. به همین دلیل نیز آن‌ها به سراغ ریشه ممنوعیت استفاده از این دستگاه‌ها رفته و دریافته‌اند که علت اصلی این ممنوعیت‌ها، پرت شدن حواس راننده از رانندگی و بالا رفتن خطر تصادف است. حال اگر رانندگی بر عهده سرنشین نباشد، دیگر مشکلی نیست. برای مثال اگر شما کنار راننده بنشینید و از تلفن همراه هوشمند خود استفاده کنید، هیچ قانونی نمی‌تواند مانع از ادامه کار شما شود. دقیقا مشابه همین منطق را نیز می‌توان برای خودروهای خودران به کاربرد.

کریس اورمسون (Chris Urmson) به‌عنوان مدیر سابق پروژه خودروی خودران گوگل در سال 2016 سخنان جالبی را به زبان آورده بود. او گفته بود که یکی از هیجان‌انگیزترین موارد خودروهای خودران این است که برای شما یک اتاق جدید برای انجام فعالیت‌هایی مانند تماشای ویدیو را فراهم می‌کند.

از سوی دیگر مورگان استنلی (Morgan Stanley) به‌عنوان تحلیل‌گر امور سرمایه‌گذاری دراین‌باره می‌گوید که خودروهای خودران، چهارمین نمایشگر (پس از تلویزیون، کامپیوتر شخصی و تلفن همراه هوشمند) در زندگی آمریکایی به‌حساب می‌آیند. دیگر فرد مهمی که به این موضوع اشاره داشته است نیز جیا یوئه تینگ (Jia Yueting) نام دارد که موسس شرکت LeEco است که در صنایع تلفن‌های همراه هوشمند و خودروهای خودران فعالیت دارد. او دراین‌باره می‌گوید: «ما می‌بینیم که خودروها در آینده به‌عنوان بخشی از توسعه اینترنت هستند و یک نقطه ورود دیگر برای ما هستند تا بتوانیم از محتوا و خدمات وبی استفاده کنیم.»

منبع: scientificamerican

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا