اصلاح آیین نامه ارتقای اساتید در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه

اسفندیار اختیاری در گفتگو با خبرنگار سیناپرس از بحث پیرامون موضوع ارتباط صنعت با دانشگاه در کمیته تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی خبر داد و اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که پژوهش های دانشگاهی در راستای برآورده کردن نیازهای صنعت باشد. در این زمینه جلسه ای هم با ریاست مجلس برگزار کردیم تا ببینیم چه مواردی باید در آیین نامه های مربوطه مد نظر قرار بگیرد تا به این هدف دست یابیم.

رییس کمیته تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: در نهایت باید یک اتفاق بیفتد که بسیار دشوار است و آن، این است که دانشگاه، دغدغه صنعت را داشته باشد و صنعت، دغدغه دانشگاه را، به گونه ای که بتوانیم این ارتباط را برقرار کنیم.

وی با اشاره به لزوم اصلاح آیین نامه های ارتقای اساتید دانشگاه در راستای ایجاد ارتباط بیشتر بین صنعت و دانشگاه، تصریح کرد: در حال حاضر اگر فردی بخواهد به درجه دانشیاری یا استاد تمامی برسد، باید مقاله ISI بنویسد. البته کار پژوهشی هم ملاک است اما عمدتا مقالات ISI و مقالات علمی ملاک قرار می گیرد. این امر خیلی خوب است و باعث رشد مقالات علمی در کشور شده است اما اگر من بروم یک پروژه صنعتی خیلی خوب انجام دهم، اولا بسیار مشکل است و ثانیا امتیازی به اندازه مقاله ندارد. علاوه بر این، اگر مقاله ننویسید، نمی توانید ارتقا بگیرید اما اگر پروژه صنعتی انجام ندهید، می توانید ارتقا بگیرید.

اختیاری ادامه داد: این مسایل باعث شده که خیلی از استادان ما اصلا نیازی نبینند که پژوهش کاربردی انجام دهند و مشکل صنعت را حل کنند. بنابراین وقتشان را صرفا به نوشتن مقاله اختصاص می دهند. ما به دنبال این هستیم که این معادله را با روش منطقی و درست معکوس کنیم که هم مقاله را داشته باشیم و هم استادانی که کارهای پژوهش کاربردی سنگین انجام می دهند، شرکت دانش بنیان دارند و تکنولوژی را منتقل می کنند نیز بتوانند به اندازه دیگر استادان و حتی شاید بیشتر، امتیاز دانشگاهی داشته باشند. البته این آیین نامه هنوز در حال بحث است.

رییس کمیته تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلساتی با وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این ارتباط خبر داد و گفت: هنوز وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد این موضوع نشده اما در آینده جلساتی هم با مسوولان این وزارتخانه خواهیم داشت. چون اول باید ببینیم دغدغه دانشگاهی ما چیست؟ اگر ما فشار بیاوریم که فقط صنعت باشد، از مقالات علمی باز می مانیم و حیف است که جایگاه کشور در تولید مقالات علمی دچار افت شود. در حالی که باید مقاله در جای خود و پژوهش های کاربردی هم در جای خود باشند.

وی خاطرنشان کرد: بحث ارتباط صنعت و دانشگاه موضوع بسیار حساسی است و از زمانی که دانشگاه مدرن در ایران شکل گرفت، به این مقوله چندان توجه نشده است. اگر بتوانیم بودجه های پژوهشی را به نحوی سازماندهی کنیم که کارکرد بهتری نسبت به الان داشته باشند، خیلی مفید خواهد بود. البته می دانیم که این کار چندان آسان نیست اما حرکت در این مسیر را شروع کرده ایم.

اختیاری با بیان اینکه دستاوردهای جهاد دانشگاهی در زمینه پژوهش های کاربردی باید به عنوان الگو در نظر گرفته شود، گفت: جهاد دانشگاهی یک شرکت دانش بنیان بزرگ است که از اول فلسفه وجودی اش، انجام پژوهش های کاربردی بوده است. البته در داخل خود نقص هایی هم دارد اما نسبت به دانشگاه های ما در این زمینه فعالیت بیشتری داشته است.

وی افزود: ما در گذشته، پژوهشکده های مختلف جهاد دانشگاهی را بررسی کردیم تا اگر بتوانیم از آن برای دیگر مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی الگوبرداری کنیم.

رییس کمیته تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب و ابلاغ لایحه پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی، تصریح کرد: در این لایحه عمدتا مباحث تنبیهی مورد توجه قرار گرفته است اما برای اثربخشی بیشتر آن باید فرهنگسازی صورت بگیرد. وقتی تعداد دانشجویان دکترا و فوق لیسانس یکباره چندین برابر می شود، معلوم است که شاهد کپی برداری از پایان نامه ها خواهیم بود. هرچند این موضوع همه گیر نیست و درصد پایینی را در بر می گیرد اما این اتفاق می افتد.

اختیاری با رد ادعای مطرح شده که تقلبات علمی مربوط به دانشگاه های با سطح کیفی پایین است، یادآور شد: آمارها نشان می دهد که متاسفانه در همه دانشگاه ها حتی بهترین دانشگاه کشور هم چنین مواردی وجود داشته است. شاید مواردی که اتفاق افتاده خیلی کم باشد اما به هرحال وجود دارد.

 

گفتگو: سید احمد طبایی   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا