ماهواره ها در جهانی کردن جام جهانی فوتبال چه نقشی دارند؟

جام جهانی فوتبال که هر چهار سال یکبار برگزار می شود، یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی دنیا است. علاوه بر صدها هزار علاقه مند فوتبال که با سفر به کشور میزبان، این رقابت های دیدنی را از نزدیک پیگیری می کنند، میلیون ها نفر در 5 قاره جهان نیز مسابقات مراحل مقدماتی، نیمه نهایی و فینال را از طریق گیرنده های تلویزیون دنبال می کنند.

به عنوان مثال، 3 میلیارد و 200 میلیون نفر از مردم جهان از طریق تلویزیون، رقابت های جام جهانی 2010 در آفریقای جنوبی را دنبال کردند و این رقم در دوره بعد با افزایش روبرو شد. رکوردشکنی در جذب مخاطب در جام جهانی 2014 در برزیل نیز ادامه داشت و فیفا با هزینه 150 میلیون دلار برای پخش مسابقات، بیش از 160 قرارداد در این زمینه امضا کرد. حدود 700 رسانه از طریق تلویزیون، تلفن همراه و رادیو، این مسابقات را به صورت زنده پوشش دادند.

استقبال چشمگیر از این رقابت ها در نقاط مختلف جهان نشان می دهد که فوتبال، ورزش شماره یک جهان و جام جهانی (در کنار بازی های المپیک)، محبوب ترین رویدادهای ورزشی است.

برای پوشش و پخش تلویزیونی رقابت هایی که نیمی از جمعیت کره زمین شاهد آن هستند، استفاده از ماهواره ها، بهترین گزینه محسوب می شود.

گاهی اوقات، استادیوم ها در مناطق دورافتاده ای قرار دارند و این مسأله، نیاز و اهمیت استفاده از فناوری ماهواره ای را نشان می دهد. به عنوان مثال، بدلیل موقعیت برخی از استادیوم ها و ناکافی بودن زیرساخت ها برای پوشش تلویزیونی در جام جهانی 2014 برزیل، از ماهواره ها برای پوشش بهتر رقابت ها استفاده شد.

به گفته اپراتورهای ماهواره ای، پخش مسابقات جام جهانی از طریق انتقال گاه به گاه (occasional use transmission) انجام می شود. این نام پهنای باند اختصاص داده شده برای مسابقات جام جهانی، در کنار پخش منظم برای پوشش رویدادهای زنده است.

مارتین هالیول (Martin Halliwell) مدیر ارشد فناوری SES معتقد است، جام جهانی فوتبال یک رویداد عظیم برای اپراتورهای ماهواره ای است. وی تأکید کرد: ماهواره ها امکان تماشای زنده و باکیفیت مسابقات جام جهانی را در هر نقطه از جهان فراهم کرده اند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منابع: spaceref / guardian / euronews

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا