کشف سیاره ای که وجود آن تصور نمی شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، این سیاره به نام WASP-18b در استراتوسفری مملو از مونوکسیدکربن و بطور کامل بدون آب قرار می گیرد.

این موضوع نشان می دهد که این سیاره احتمالا به واسطه شیوه ای کاملا متفاوت از غول های گازی که پیش از این شناخته شده اند، تشکیل شده است.
کایل شیپارد از 'مرکز پرواز فضایی گوددارد' در گرینلند واقع در مریلند و نویسنده مقاله ای که در این ارتباط در مجله Astrophysical منتشر شد، گفت: ترکیب WASP-18b تمام پیش بینی ها را باطل کرد. ما هیچ سیاره فرا خورشیدی دیگری نمی شناسیم که منواکسید کربن به طور کامل بر اتمسفر فوقانی آن غالب باشد.
براساس این گزارش، در زمین ، استراسفور ما را از اشعه های خطرناک ناشی از خورشید در امان نگاه می دارد. ازن اشعه ماورای بنفش را جذب می کند به این معنی که به قسمت بیشتر این اشعه مضر اجازه رسیدن به زمین را نمی دهد.
سایر سیاره ها مولکول متفاوتی مانند اکسید تیتانیوم دارند؛ از اکسید تیتانیوم برای اهداف مختلفی در زمین استفاده می شود.
محققان ناسا سطح این سیاره را با بررسی نوری که از این سیاره به زمین می رسید مطالعه کردند. این بررسی نشان داد که این سیاره در فاصله 325 هزار سال نوری از زمین قرار دارد.
همچنین محققان با بررسی این نور توانستند به 'اثرات انگشت طیفی' ساختار این سیاره دست یابند و به دنبال امضاهایی بگردند که نشان می دهند این سیاره دارای آب یا سایر مولکول های مهم است.
اما محققان حتی پس از رصد مکرر این سیاره از تلسکوپ هابل موفق به کشف هیچ گونه آبی بر این سیاره نشدند. اثرات انگشتی که آنها بدست آورده بودند با هیچ یک از موادی که انتظار داشتند در آنجا ببینند مطابقت نداشت و اطلاعات فعلی انها را در زمینه نحوه تشکیل سیاره ها، به چالش می کشد.
محققان اکنون امیدوارند که بتوانند اطلاعات بیشتری در مورد WASP-18b و سایر سیاره های مشابه آن بدست اورند. درصورتی که آنها بتوانند اطلاعات بیشتری درباره ساختار این سیاره عجیب و غریب بدست آورند در آن صورت می توانند اطلاعات خود را از نحوه تشکیل غول های گازی تغییر دهند.