زمین لرزه در استان کرمانشاه و تغییرات زمین شناختی

بر اساس آخرین گزارش پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان کرمانشاه با 3 پیش لرزه، تاکنون 526 پس لرزه داشته است. همین امر باعث شده است که بسیاری از ساکنان منطقه با هراس از وقوع یک زمین لرزه شدید دیگر نتوانند به خانه های خود بروند زیرا امکان تخریب مجدد خانه های نیمه ویران وجود دارد. افزون بر این، زلزله یادشده موجب تغییر شکل پوسته زمین شده است و مطابق با مدل اولیه تهیه شده توسط موسسه GSI ژاپن، جابجایی بیشینه حدود 90 سانتیمتر به سمت بالا و حدود 50 سانتیمتر به سمت غرب در فاصله 20 کیلومتری شمال غرب کشور مشاهده شده است.

محمد تاتار روز شنبه در مورد تغییرات زمین شناختی روی داده در دشت سرپل ذهاب و پیامدهای آن گفت: قطعاً ارزیابی بالاآمدگی بخش هایی از زمین یا تغییر شکل های دیگر رخ داده نیازمند بررسی بیشتری است.
وی افزود: البته باید توجه کرد تغییر شکل سطح زمین بسیار ناچیز بوده و اصلا محسوس یا حتی قابل مشاهده هم نیست. در هر حال این تغییر شکل ها و جابجایی های قائم یا افقی رخ داده در سطح یا در اعماق زمین نمی تواند خطری برای مردم منطقه باشد.
استادیار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اضافه کرد: مادامی که این تغییرات منجر به ناپایداری زمین لغزش های قدیمی یا تازه رخ داده نگردد، خطری منطقه را تهدید نمی کند. بررسی زمین لغزش های رخ داده در حال انجام است. در اولین فرصت ممکن باید مناطق با پتانسیل بالای لغزش شناسایی و تمهیدات لازم برای آنها اندیشیده شود.

پس لرزه ها ماه ها ادامه دارد
وی در مورد پس لرزه ها در این منطقه نیز گفت: وقوع پس لرزه های متعدد پس از وقوع زمین لرزه های بزرگ کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد. البته رخداد پس لرزه های با بزرگای بالای 5 می تواند به ساختمان های صدمه دیده، آسیب بیشتر برساند یا سبب تخریب آنها شود. به همین دلیل چنین سازه هایی باید شناسایی شده و از برگشت مردم داخل آنها جلوگیری شود.
تاتار تاکید کرد: اگرچه به تدریج از تعداد پس لرزه ها و بزرگی آنها در منطقه زلزله زده سرپل ذهاب کاسته می شود، وقوع پس لرزه هایی با بزرگی قابل احساس در منطقه، برای زمین لرزه ای با این بزرگی می تواند تا ماه ها ادامه داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا