کشف دارویی که برای میگرن مؤثر است

داروی جدیدی به نام ارنامب (Erenumab) توسط دانشمندان کشف شده است که می‌تواند از حملات میگرن جلوگیری کند. میلیون‌ها نفر در جهان به سردردهای مزمن میگرن دچار هستند و بر اساس آمار منتشر شده تنها در آمریکا میلیون‌ها نفر به این بیماری دچار می‌شوند.

بااین‌وجود ارنامب می‌تواند روزنه امیدی برای این افراد باشد. این داروی آزمایشگاهی می‌تواند مسیر عصبی ویژه‌ای به نام CGRP را مسدود کرده و به‌واسطه آن از حملات میگرن جلوگیری کند. داده‌های تحقیقات جدید نشان از آن دارند که دانشمندان توانسته‌اند تا تعداد حملات میگرن را کاهش داده و موجب شوند تا در هرماه شاهد حملات کمتری برای مبتلایان به میگرن باشیم.

در آزمایش‌های انجام شده، تعداد هزار بیمار به‌عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند که معمولا بین 3 تا 4 بار در سال به حملات میگرن مبتلا می‌شدند. بااین‌وجود استفاده از ارنامب موجب شد تا حملات میگرن تقریبا به نصف برسد. جالب است بدانید که میگرن یکی از 7 بیماری همه‌گیر جهانی است که تقریبا در سراسر جهان یک نفر از هر هفت نفر به آن مبتلا است. این امر موجب شده است تا دانشمندان برای سال‌ها تلاش کنند تا بتوانند دارویی برای رفع این بیماری بسازند ولی در عمل نتیجه به‌دست‌آمده هیچ‌گاه مناسب نبوده است. دانشمندان تنها می‌توانستند تا اثرات سردرد میگرنی را کاهش بدهند ولی ارنامب توانسته است تا تعداد حملات میگرنی را کاهش بدهد.

متخصصان دریافته‌اند که استفاده از ارنامب برای مدت‌زمان شش ماه می‌تواند موجب شود تا 50 درصد کاهش در حملات به وجود بیاید.  دانشمندان از 43 درصد از جامعه آماری خود خواستند تا با تزریق ارنامب در زیر پوست خود به استفاده از ماده بپردازند. این ماده به میزان 70 میلی‌گرم در ماه بدن آن‌ها تزریق می‌شد. پس از دو برابر کردن دوز استفاده از ارنامب شاهد آن بودیم که نتایج به‌دست‌آمده مشابه هستند و بیماران شاهد کاهش حملات میگرنی خود به نصف مقدار عادی بوده‌اند.

منبع: Gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا