شهرسازی امارات متحده عربی در مریخ

امارات متحده عربی در قالب پروژه ای به نام مریخ 2017 (Mars 2117) در نظر دارد طی 100 سال آینده یک شهر در سیاره مریخ تاسیس کند. در حال حاضر جزئیات این طرح آماده شده و کارشناسان با کمک فناوری واقعیت مجازی موفق به ترسیم تصاویر دقیق بخش های مختلف این شهر، تجهیزات آن و فضای اطراف شده اند. این شهر دارای یک پوسته بیرونی محافظ  بوده و 2 و نیم کیلومتر عرض دارد. در این شهر انواع روبات ها و ماشین های پرنده نیز حضور داشته و فعالیت می کنند.

این شهر با عنوان شهر حکمت یا City of Wisdom نامگذاری شده و دارای آزمایشگاه های متعدد، دانشگاه و 600 هزار نفر سکنه خواهد بود. در حال حاضر امکان مشاهده بخش های مختلف این شهر در قالب یک پروژه ویدئویی به کمک دوربین های واقعیت مجازی وجود داشته و امکان بررسی جزئیات پیشنهادی شهر به طور 360 درجه فراهم شده است.

 این شهر با عنوان شهر حکمت یا City of Wisdom نامگذاری شده و دارای آزمایشگاه های متعدد، دانشگاه و 600 هزار نفر سکنه خواهد بود. در حال حاضر امکان مشاهده بخش های مختلف این شهر در قالب یک پروژه ویدئویی به کمک دوربین های واقعیت مجازی وجود داشته و امکان بررسی جزئیات پیشنهادی شهر به طور 360 درجه فراهم شده است. در ابتدای این ویدئو از سوی دولت امارات متحده عربی ورود شما به مریخ و خانه دومتان خوش آمد گفته شده و اعلام می شود این تصاویر مربوط به بازه زمانی هفتاد سال پس از ورود نخستین انسان به مریخ هستند. این برنامه در راستای طرح امارات متحده عربی برای ارسال نخستین فضانورد به مریخ در سال 2047 میلادی انجام می شود.

البته پیش از این کشور امارات متحده عربی از تصمیم خود مبنی بر اعزام فضاپیمایی بدون سرنشین به مریخ تا سال 2021 خبر داده بود.  این فضاپیمای بدون سرنشین قرار است در پنجامین سالگرد استقلال امارات متحده عربی از انگلستان ، طی مراسم ویژه ای به فضا اعزام شود.

بر اساس اظهارات شیخ محمد بن راشد المکتوم حاکم دبی و معاون حکمران امارات متحده عربی، این کشور همچنین تصمیم به ساخت و ایجاد یک مرکز ملی مطالعات فضائی بسیار پیشرفته با حداکثر ظرفیت مشارکت در اقتصاد ملی را دارد. ماموریت کاووش مریخ و ساخت آژانس فضائی جدید با هدف کمک به تنوع منابع اقتصادی این کشور و همچنین تلاش جهت عدم وابستگی به صنعت نفت به عنوان تنها عامل اصلی اقتصاد این کشور و دستیابی به صنعت پیشرفته و  تکنولوژی ، برنامه ریزی و انجام خواهند شد.

Danielle Wood از دانشگاه هاپکینز کشور آمریکا در این ارتباط گفت: « دولت دوبی ساخت مرکزی پژوهشی با نام (EIAST) را از سال 2006 میلادی شروع کرده و هدف اصلی آن ها از این اقدامات، بهبود و ایجاد توانائی های لازم در انجام پژوهش و ابداعات علمی است.»

لازم به ذکر است که کشور امارات متحده عربی پیش از این با کمک  موسسه  Satrec  کره جنوبی دو ماهواره با قابلیت تصویر برداری از زمین به مدار فرستاده است.

در مجموع سرمایه گذاری های کشور امارات در به دست آوردن تکنولوژی و انجام  پژوهش های فضائی تا کنون هزینه ای بالغ بر سه میلیارد و چهارصد میلیون پوند را شامل می شود. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که این کشور هنوز برای اعزام کاووشگر ماه و ارسال راکت های فضاپیما ، به تکنولوژی دیگر کشورها وابسته است.  

در ادامه این ویدئو و به کمک واقعیت مجازی شما سوار یک ماشین پرنده شده و در بخش های مختلف شهر به طول 2 و نیم کیلومتر پرسه زده و از بخش های مختلف آن بازدید می کنید. در طول این سفر 7 دقیقه ای شما از بخش سطحی مریخ  وارد فضای شهر شده و به زیر گنبدهای حفاظتی وارد شده و از تاسیسات و ساختمان های موجود در این محل دیدن می کنید.

گفتنی است در این شهر از سیستم حمل و نقل عمومی هایپر لوپ استفاده شده و روبات ها نقش خدمات رسانی را بر عهده دارند. در این شهر فضای سبز مناسبی نیز تعبیه شده و همچنین ماشین های پرنده نیز دیده می شوند.

تاکنون تنها برای برنامه ریزی و طراحی این شهر دو سرمایه گذاری به مبلغ 100 میلیون پوند و سرمایه گذاری دیگری به مبلغ 135 میلیون دلار انجام شده است. در جزئیات مرتبط با این طرح پیش بینی شده است که 1 میلیون 900 هزار فوت مربع تحت پوشش قرار گرفته و تجهیز شود. در مرحله نخست این پروژه نیز قرار است گروهی از پژوهشگران در آن اقامت کرده و شرایط تامین غذا، آب و انرژی مورد نیاز برای زندگی در مریخ را مطالعه کنند.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: dailymail

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا