تعدیل روابط کشورها با دیپلماسی علمی

به گزارش سیناپرس به نقل ازایسنا،دکتر منصور غلامی روز پنجشنبه، 9 آذرماه در شانزدهمین نشست رؤسای دانشگاه‌های سطح یک کشور ضمن تبریک روز دانشجو، اظهار کرد: این روز، روز فهم به عنوان استکبارستیزی و نشان از شعور سیاسی دانشجویان است و این استکبار ستیزی دانشجویان نیز هم چنان استمرار دارد. چهره استکبار همان است که بوده و هوشیاری دانشجویان بسیار ستودنی است. امیدوارم که این نگاه همچنان در جهت اعتلای نام ایران باقی بماند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ظرفیت علمی – فکری و فرهنگی دانشگاه‌ها، گفت‌: تمام مجموعه‌های علمی در راستای اعتلای کشور کار می‌کنند و در این میان جایگاه دانشگاه‌های بزرگ و سطح یک به لحاظ ظرفیت بیشتر قابل توجه است.

غلامی با اشاره به چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه صنعتی اصفهان، خاطر نشان کرد: ما در طول تاریخچه دانشگاه‌های  کشور 40 سالگی را در واقع جوانی می‌دانیم، اما این دانشگاه در عین جوانی از توسعه خوبی برخوردار بوده است و دستاوردهای ارزشمندی را به همراه خود داشته است.

وی با اشاره به برگزاری چنین نشست‌هایی ادامه‌ داد: اهمیت این نشست‌ها از این روست است که می‌تواند به رشد و اعتلای دانش و پژوهش به خصوص در مقطعی که ما از تاریخ هستیم، کمک کند؛ زیرا این نشست‌ها می‌تواند سرعت حرکت ما را در تحولات علمی بیشتر کند و همچنین وجود چنین اندیشه‌های علمی در این مقطع حساس می‌تواند ما را به سبب جهش‌های علمی در زمره دانشگاه‌های توسعه‌یافته دنیا قرار دهد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به این که ما در برخی از علوم جدید جایگاه خوبی داریم، تصریح کرد: در تولید علم نیز کشور ما از جایگاه خوبی برخوردار است و در منطقه نیز جایگاه نخست از آن کشور ایران است و در مجموع ماموریت‌های متفاوتی برای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی تعریف کرده‌ایم و در طی سال‌های اخیر با کمک هیات امنای دانشگاه‌ها و مراکز علمی این ماموریت‌ها تدوین و تصویب شده است و همه دانشگاه‌ها راهبردهای خاص خودشان را دارند.

وی  ادامه‌ داد: در راهبردهای کلان برنامه‌های به‌روز و چابکی طراحی و اجرایی می‌شود و در ادامه‌ می‌توانیم الگوهای خوبی برای دیگر دانشگاه‌ها نیز داشته باشیم؛ دانشگاه‌های مهمی که در جایگاه‌های خودشان ارزشمند است، اما در گروه دانشگاه‌های سطح یک کشور قرار ندارند.

غلامی با بیان این که ما به برنامه‌های کلان آموزش علمی و مراکز علمی توجه داریم، ‌اضافه کرد: اهداف زیادی داریم که از جمله آنها می‌توان به کیفی‌سازی علمی و تلاش در جهت به‌روز رسانی اشاره کرد که در این میان باید با سرعت بیشتری پیش برویم. همچنین مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز جزو تکالیف حوزه آموزش عالی کشور است و البته کار ستادی در پی دارد که با همکاری دانشگاه‌های مطرح باید سر و سامان بگیرد و مراکز عالی کوچک‌تر تحت پوشش علمی دانشگاه‌های بزرگتر قرار بگیرند.

وی با اشاره به توانمندسازی دانش‌آموخته‌های دانشگاه‌های برتر، ادامه‌ داد: این موضوع بحثی است که دانشگاه‌ها آن را شروع کرده‌اند و دانش‌آموخته‌ها باید بعد از فارغ‌التحصیلی توان کارآفرینی را داشته باشند و حتی قبل از پایان درس بتوانند برای آینده شغلی خود طرح قابل اجرایی در دست داشته باشند تا بدون اتلاف وقت وارد خدمات تخصصی جامعه شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مساله ارتباط با صنعت، تصریح کرد: حل مسائل جامعه یکی از برنامه‌های دانشگاه‌های ما است. البته اعتقاد داریم که در تبلیغ و انتشار دستاوردها باید بیشتر کار کنیم، اما تا به امروز دستاوردهای خوبی داشته‌ایم و جای زیادی برای توسعه باقی‌ مانده است.

غلامی همچنین در ادامه‌ صحبت‌های خود، با اشاره به تبدیل دانش به ثروت، افزود: مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری برای ایجاد ساختارهای لازم در راستای تبدیل ایده به ثروت شکل گرفته‌اند. مراکز رشدی که در دانشگاه‌ها هستند و استارت‌آپ‌هایی که شکل گرفته است، فاصله نشان توسعه دانش برای اشتغال و تولید ثروت خواهد بود. این بخش توسط دولت حمایت می‌شود که در این میان دانشگاه‌های بزرگ پیشقدم هستند.

وی در خصوص ارتباطات بین‌المللی نیز با اشاره به فعالیت‌های خوب در این‌ راستا، خاطرنشان کرد: همکاری علمی بین کشورهای مختلف منجر به تعاملات علمی و دیپلماسی علمی می‌شود که می‌تواند در تعدیل روابط بین کشورها تاثیرگذار باشد. ما در کشور از ظرفیت‌های بالایی به لحاظ زیر ساخت‌های علمی و آموزشی برخوردار هستیم و مجموعه اساتید و دانشجویان نخبه ما نشان داده‌اند که در بین نخبگان دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های ما در بین دانشگاه‌های دنیا حضور پیدا کرده‌اند که این امر ظرفیت ارزشمندی است. در برنامه‌های پیش رو این ظرفیت‌ها را با حمایت‌هایی که در قانون دیده شده است، پشتیبانی می‌کنیم. هدف ما این است که چند برنامه خاص را به عنوان ماموریت اصلی پیش ببریم و هم در بخش آموزش و هم در بخش پژوهش بیش از پیش دانشگاه‌های ما پیشرفت کنند.

غلامی در پایان صحبت‌های خود در این نشست با اشاره به صحبت‌های ریاست جمهوری، گفت‌: در بودجه سال آینده برای کمک به تجهیزات دانشگاهی پیش‌بینی‌های خوبی صورت گرفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا