آرامش ذهن با تنفس صحیح

به گزارش سیناپرس به نقل ازایرنا، اطلاعات مربوط به تنفس صحیح و ضرورت آن از دیرباز امری مسلم و شناخته شده است.اکثر افراد به طور سطحی و خیلی سریع و تند نفس می کشند، اما شش ها و قلب انسان تنفس عمیق، آرام و طولانی را دوست دارد.

تنفس کنترل شده فواید زیادی برای سلامت دارد که مواردی از آن به شرح زیر است:

آرامش ذهن
تاثیر آرامش بخش تنفس بر ذهن یافته تازه ای نیست، اما سازوکار آن اخیرا شناخته شد. در سال 2016 محور یک مطالعه به طور تصادفی بر مدار عصبی در ساقه مغز قرار گرفت که به نظر می رسد نقش اساسی در ارتباط با کنترل تنفس و مغز ایفا می کند.
این مدار بخشی از چیزی است که 'پیس میکر تنفسی' مغز خوانده شده است زیرا با تغییر ریتم تنفس تنظیم می شود (به طوری که تنفس کنترل شده آهسته موجب کاهش فعالیت در این مدار و تنفس سریع و نامنظم موجب افزایش فعالیت در این مدار می شود) و به نوبه خود بر وضعیت های احساسی تاثیر می گذارد.
پی بردن به وجود این مسیر یک گام بزرگ رو به جلو محسوب می شود اما این موضوع که دقیقا چه اتفاقی در این مسیر می افتد هنوز در دست بررسی است.
وزرش های ساده برای کنترل ریتم تنفس مانند روش 8-7-4 با تنظیم این مدار کار می کنند.

تنظیم فشار خون
'یک نفس عمیق' توصیه ای است که به ویژه زمانی که خطر افزایش فشار خون وجود دارد، به افراد می شود. هنوز مشخص نیست که تنفس کنترل شده در مدیریت کامل وضعیت فشار خون موثر است و یا خیر، اما تحقیقات نشان می دهد که آهسته و عمیق نفس کشیدن موجب افزایش 'حساسیت بارورفلکس' می شود؛ مکانیزمی که فشار خون را از طریق ریتم قلب تنظیم می کند.
به مرور زمان با استفاده از تنفس کنترل شده برای پایین آوردن فشار خون و ریتم قلب می توان خطر ابتلا به سکته مغزی و آنوریسم مغزی (برآمدگی غیرطبیعی در عروق مغز) و بطور کلی فشار را در رگ های خونی کاهش داد.
 

تاثیر بر حافظه
یک مطالعه در سال 2016 برای اولین بار نشان داد که ریتم تنفس انسان، فعالیتی الکتریکی در مغز ایجاد می کند که بر فراخوانی محفوظات ذهنی تاثیر دارد.
با این حال این مطالعه نشان داد که دم و بازدم و تنفس از راه بینی و یا دهان تفاوت هایی را در فراخوانی محفوظات ایجاد کرد.

تقویت سیستم ایمنی و سوخت و ساز انرژی
بر اساس نتایج یک مطالعه، تنفس کنترل شده باعث بروز یک واکنشparasympathetic و نیز تقویت انعطاف پذیری سیستم ایمنی در بدن می شود.
همچنین این مطالعه نشان می دهد که تنفس کنترل شده موجب تقویت متابولیسم (سوخت و ساز) انرژی و ترشح کارآمدتر انسولین می شود که به مدیریت بهتر قند خون می انجامد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا