حشره شناس مثل پزشک حشرات است

دکتر هاو در مصاحبه با Killem Pest از تجربیات خود در طول دوران تحصیل و لزوم افزایش آگاهی عمومی در مورد حشرات و آفات می گوید:

در ابتدا در مورد علم حشره شناسی (entomology) توضیح دهید

دکتر هاو: Ento به معنای حشرات و logy به معنای مطالعه است، بنابراین علم حشره شناسی (entomology)، مطالعه یا تحقیق بر روی حشرات است. دامنه این علم شامل رده بندی (شناسایی و طبقه بندی حشرات)، کنترل حشرات، زیست شناسی حشرات، و اهمیت حشرات است.

تخصص اصلی شما در کدام شاخه از علم حشره شناسی است؟

دکتر هاو: پس از اخذ مدرک دکترا در رشته بیوتکنولوژی کاربردی، باید دوره تحقیقاتی دو ساله ای را در یکی از زمینه های انگل ها، بیوتکنولوژی، بیوتکنولوژی کشاورزی یا بیوتکنولوژی محیط زیست می گذراندم. این فرصت برای من فراهم شد تا با پروفسور لی چاو یانگ (Lee Chow Yang)، حشره شناس برجسته آسیا ملاقات کنم و ایشان به عنوان استاد راهنما، اطلاعات و تجربیات ارزشمندی را در زمینه انگل ها در اختیار من قرار دادند.

پس از آن به صورت تخصصی، حشره شناسی شهری و صنعتی (urban and industrial entomology) را ادامه دادم. در این مقطع، دوره تخصصی را در موسسه تحقیقات پزشکی (IMR) در کوالالامپور گذراندم و دریافتم که یک حشره شناس، درست مانند پزشک حشرات است؛ به عنوان مثال، عمل جراحی بر روی مگس ها برای برداشتن دستگاه گوارش و بررسی  سطح پروتئین انجام دادم. در نهایت، بدلیل علاقه مندی شخصی، مطالعه تخصصی بر روی ساس را آغاز کردم.

چند سال است که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می کنید؟

دکتر هاو: (پس از اخذ مدرک دکتر) 11 سال است که به عنوان حشره شناس مشغول فعالیت هستم. باید بین دو گزینه فعالیت آکادمیک یا ورود به صنعت، یکی را انتخاب می کردم؛ ترجیح دادم بخش صنعت را انتخاب کنم و از 6 سال قبل به مرکز تحقیقات Bentz Jaz سنگاپور آمده و درگیر مباحث عملی و تجاری کنترل حشرات شدم.

در این مدت که به عنوان حشره شناس مشغول فعالیت هستید، تجربه قابل توجهی داشتید؟

در دوره دکترا، برای انجام تحقیق نیازمند جمع آوری نمونه های ساس بودم. باید ساس ها را به شکل واقعی و کاربردی مورد بررسی قرار می دادم و برای این کار، باید نحوه تغذیه آنها از خون واقعی انسان را مورد بررسی قرار می دادم. برای اینکه نتایج تحقیقاتم کاملا دقیق باشد، به ساس ها اجازه دادم از خون من تغذیه کنند.

در طول چند سال تحقیق، خون زیادی به این حشرات اهدا کردم! ساس ها بین 2 تا 3 ساعت در روز از خون من تغذیه می کردند و این زمان پس از یک تا 2 سال، به دوبار در هفته و (هربار) 12 ساعت افزایش یافت. جای گزش آنها متورم شده و خارش زیادی داشت و این تجربه فراموش نشدنی در طول دوره دکترا بود!

چگونه می توان برنامه های کنترل آفات نقش کلیدی را بصورت موثرتری اجرا کرد؟

کنترل آفات نفش کلیدی در سلامت عمومی ایفا می کنند؛ بنبراین نیازمند ارتقاء شیوه های صنعتی، روش های عملیاتی استاندارد، افزایش سطح آموزش عمومی، بهبود و ارتقاء ایمنی، کیفیت و ارائه خدمات هستیم. اقدامات محدود و مقطعی، مشکل آفات را برطرف نمی کنند  و در این زمینه، نیازمند مدیریت یکپارچه آفات و برنامه های بلندمدت هستیم.

آنقدر که مردم تصور می کنند، مدیریت حشرات و آفات ساده نیست و واقعا باید تلاش کنیم تا آگاهی عمومی در مورد حشرات را افزایش دهیم. زمانی می توانید بر دشمن خود غلبه کنید که آن را به خوبی بشناسید! چند گونه مختلف حشرات در جهان وجود دارند؟ بیش از یک میلیون گونه؛ پس هنوز نیازمند کسب دانش و آگاهی در مورد آنها هستیم.  

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا