راهکاری ساده برای کنترل خشم

بسیاری از مردم تلاش می کنند تا به نحو مقتضی بر خشم خود غلبه کرده و در شرایط خاص، رفتاری مناسب داشته باشند. ممکن است برای بسیاری از افراد این معضل وجود داشته باشد که چگونه می توان برای دیگران کمتر آزار دهنده بوده و در شرایط بحرانی و لازم، بر نفس خود غلبه پیدا کرد.

هر یک از ما دارای اخلاقیات و عاداتی هستیم که علاوه بر دیگران، خود ما را نیز رنج می دهد. همه ما گاهی بسیار بداخلاق شده، نسبت به وقایع، واکنش های اغراق شده نشان داده و یا در مواجه با دیگران از لحنی پرخاشگرایانه، تحقیر آمیز و نامناسب استفاده می کنیم که این موضوع نه تنها به حل مشکل کمکی نکرده، بلکه در بیشتر مواقع سبب بدتر شدن شرایط می شود.

در حقیقت باید پذیرفت که هر یک از ما دارای اخلاقیات و عاداتی هستیم که علاوه بر دیگران، خود ما را نیز رنج می دهد. همه ما گاهی بسیار بداخلاق شده، نسبت به وقایع، واکنش های اغراق شده نشان داده و یا در مواجه با دیگران از لحنی پرخاشگرایانه، تحقیر آمیز و نامناسب استفاده می کنیم که این موضوع نه تنها به حل مشکل کمکی نکرده، بلکه در بیشتر مواقع سبب بدتر شدن شرایط می شود.

گاهی ممکن است شما در حال انجام کاری مهم هستید که فرزندتان با فریاد از شما می خواهد به سرعت پیش او بروید و زمانی که به وی مراجعه می کنید، وی از شما درخواست می کند ظرف کره را که در نزدیکی او قرار داشته و به راحتی می توانست از آن بردارد، به وی بدهید. طبیعتا واکنش بیشتر مردم نسبت به قرار گرفتن در شرایط مشابه، خشم و عصبانیت است.

در زندگی موارد کوچکی وجود دارد که ممکن است شامل تمییز نکردن مو در دریچه فاضلاب حمام و دستشویی از سوی سایر اعضای خانواده، شیطنت های شبانه و بی خوابی کودکان در ساعات نیمه شب، بازی با توپ در داخل منزل و آسیب رساندن به وسایل شخصی شما، شوخی های زننده  همکاران در محیط کار، تاخیر در حرکت اتوبوس یا قطار و ….. شده و هر کدام قادر باشد شما را تا مرز انفجار از عصبانیت پیش ببرد.

حال سوالی که مطرح می شود این است که چرا موارد اینچنین می تواند تا این حد موجبات خشم شما را فراهم کرده و سبب شود که رفتاری ناپسند از سوی شما نشان داده شود؟ در حقیقت پاسخ به این سوال از دید کارشناسان در یک کلمه خلاصه می شود: حساس سازی یا sensitization . شما باید تلاش کنید میزان حساسیت خود را در مواجه با شرایط پیش بینی نشده افزایش داده و توانائی خود را در کنترل خشم، زیاد کنید.

ترجمه: فاطمه کردی

 منبع: scientificamerican

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا