ژن ها سرطان را درمان می کنند

دکتر مریم رفعتی، متخصص ژنتیک و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا ، در خصوص اصطلاح پزشکی فرد محور گفت: به طور سنتی از گذشته تا به امروز درمان بیماران برمبنای اکثریت جوابدهی داروها صورت می‌گرفت و بخاطر محدودیتهای تکنولوژیکی که وجود داشت به تفاوتهای فردی هر شخص در درمان توجهی نمی شدغ این در حالی است که با بروز و ظهور پزشکی فرد محور بیماران بر اساس ویژگی شخصی و طبقه بندی شده و اقدامات درمانی برایشان انجام می گیرد.

مسئول پانل سمپوزیوم پزشکی فرد محور تصریح کرد: تکنیک تعیین توالی ژنی یاهمان   NGSاین توانایی را به پزشکان داده است تا بتوانند همه محتوای ژنتیکی انسان را تعیین توالی کرده و ریشه بیماری فرد را یافته و براساس آن داروی درمانی مورد نظر براساس تفاوت های ژنتیکی آنها را تجویز کند.

این متخصص ژنتیک و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا در خصوص اینکه آیا درحال حاضر این امکان وجود دارد که  هرفرد داروی مخصوص بیماری خود را دریافت کند و از درمان بیماری اش اطمینان یابد،افزود: کاربرد پزشکی فرد محور در برخی عرصه‌ها پررنگ تر است و لزومی ندارد که در تمامی بیماران به کارگرفته شود ،اما پیش بینی می شود درآینده در تمامی عرصه‌های پزشکی تکنیک تعیین توالی مورد استفاده قرار گیرد .

دکتر مریم رفعتی افزود :این تکنیک در حال حاضر برای بیماریهایی مانند سرطان هاکه همیشه با چالش‌های درمانی در این خصوص رو به رو بوده ایم نیز کاربرد بیشتری دارد.متاسفانه تا به امروز در درمان سرطان تنها 25درصد به جواب رسیده‌ایم  و درنهایت تصور عمومی از بیماری سرطان ناامیدی به درمان است ؛ زیرا درمان سرطان را به صورت سنتی پیش گرفته‌ایم اما باروش تعیین توالی تومورها جهش های آنها را بررسی میکنیم و با  درمان هدفمند زمان طلایی بیمار و دوره درمان را نیز از دست نمیدهیم.

مسئول پانل سمپوزیوم پزشکی فرد محور  درادامه تصریح کرد: البته برای درمان همه سرطان ها نمیتوان از این روش استفاده کرد اما بسیاری از سرطان ها سرنوشتشان با این روش درمان تغییر کرده است.به عنوان مثال ملانوم ها(سرطان پوست بدخیم) بادرمان هدفمند تا 80درصد درمان می شوند .

دکتر رفعتی خاطرنشان کرد: درحال حاضر باتکنیک های موجود و تعیین توالی ژنی در ایران در چندروز می توان جهش ژن‌ها را تعیین و درمان را شروع کنیم.

وی همچنین درخصوص هزینه‌های درمانی متحمل شده بر بیمار با این روش گفت: در دنیا روی این موضوع بسیار زیاد کار شده است که درمان‌های این نوعی بسیار مقرون به صرفه باشد و مطالعات به قاطعیت به این نتیجه رسیده است که درمان به روش تعیین توالی در حال حاضر مقرون به صرفه و با جوابدهی بهتری است.

این متخصص ژنتیک و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا در پایان گفت: نه تنها در درمان بیماری سرطان  بلکه در بحث های روانپزشکی (درمان افسردگی)و بیمارهای عفونی این روش نیز مطرح است.همچنین افراد میتوانند در صورت نیاز به مراکز معتبر مراجعه و مراحل درمانی خود را پیش بگیرند.

سمپوزیوم پزشکی فرد محور با بالاترین امتیاز بازآموزی در 23 و 24 آذر ماه سال جاری با هدف بررسی فرصت ها و چالش های پیش رو از سوی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی – ابن سینا و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز تحقیقات نسل امید، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، وزارت بهداشت و دیگر سازمان ها و نهادهای مرتبط با تاکید بر حوزه سرطان و ناباروری برگزار می شود.

علاقمندان می توانند جهت ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه به شماره 22402110-021 تماس حاصل نموده و یا به نشانی اینترنتی www.avicenna.ac.ir و کانال تلگرامی @P_ Medicine مراجعه کنند.

 

 

گفت وگو: فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا